3448
Sök

Avgas och effektkrav för veteranbilar samt ombyggda fordon

81 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#1
Vilka avgaskrav finns det hos bilprovningen för veteranbilar? Ett fordon som är registrerat som ombyggt fordon, vilka effekt samt avgaskrav finns då?

5 111 Inlägg
5 februari 2014
#2
Det är fram till 1975 det är fritt fram att byta motor utan att bry sig om avgaskraven.
1976-31/12 1992 får du göra det ganska fritt så länge du sätter in en motor med katalysator som är i originalskick.
Från och med 1/1 1993 så är det svårare.

Detta förstås under förutsättning att motorn uppfyller kraven max effekt och vridmoment som tillåts i bilmodellen.

I ombyggt fordon KAN du få ha 15 kW/100 kg, under förutsättning att bilen anses säker för den effekten.


Forummoderator
26 385 Inlägg
5 februari 2014
#3
Hextall skrev:
Vilka avgaskrav finns det hos bilprovningen för veteranbilar? Ett fordon som är registrerat som ombyggt fordon, vilka effekt samt avgaskrav finns då?

För veteranfordon mäter Bilprovningen CO-värdet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

81 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar! När det gäller veteranbilar, får man göra motorbyte eller turbokonvertera dessa utan regbesiktning?

5 111 Inlägg
5 februari 2014
#5
Nej man måste alltid regbesiktiga.

Sorry att jag egentligen inte svarade rätt på frågan, vilket Mack gjorde.
Man är så van att alla trådar här bara handlar om motorbyten och trimning.


Civilingenjör
24 Inlägg
12 februari 2014
#6
Mack skrev:
Hextall skrev:
Vilka avgaskrav finns det hos bilprovningen för veteranbilar? Ett fordon som är registrerat som ombyggt fordon, vilka effekt samt avgaskrav finns då?

För veteranfordon mäter Bilprovningen CO-värdet.

...och CO får väl vara max 4,5 % t o m 1984 års modell, sedan är det 3,5% som gäller t o m 1988. Fr o m 1989 mäter man annat också.

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

5 111 Inlägg
12 februari 2014
#7
Stämmer, förut tilläts 7% CO i bilar före 1970 tror jag det var, men nu är det 4,5% även där.


Civilingenjör
24 Inlägg
12 februari 2014
#8
Ja, jag hade faktiskt 7 % på min flyttgodsare (Volvo 850 -94), sänktes också till 4,5 %. Men ingen motor kan må bra av så hög CO-halt, då börjar det bli dags att trycka in choken :-)

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

1 129 Inlägg
15 maj 2014
#9
Gäller detta enbart bensinare?.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 maj 2014
#10
Om cylindervolymen är mindre än 800cc (tror jag det var) så gör man inget avgasprov på reg. bes av historiska fordon. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 385 Inlägg
15 maj 2014
#11
caromania skrev:
Om cylindervolymen är mindre än 800cc (tror jag det var) så gör man inget avgasprov på reg. bes av historiska fordon. smile

Nu är det väl dock väldigt få fordon som har 800cc?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
16 maj 2014
#12
Tidiga VW Polo hade i Sverige någon liten pluttmotor på strax under 800 kubik och runt 30 hk för att slippa avgascertifieringen....de var visst totalt orkeslösa. big_smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 maj 2014
#13
Mack skrev:
caromania skrev:
Om cylindervolymen är mindre än 800cc (tror jag det var) så gör man inget avgasprov på reg. bes av historiska fordon. smile

Nu är det väl dock väldigt få fordon som har 800cc?

Ja och sannolikt ligger gränsen där av den anledningen. Däremot tyckte jag det var bra då jag inte behövde kolla nåt på min bil som bara är på 747cc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
16 maj 2014
#14
caromania skrev:
Mack skrev:
caromania skrev:
Om cylindervolymen är mindre än 800cc (tror jag det var) så gör man inget avgasprov på reg. bes av historiska fordon. smile

Nu är det väl dock väldigt få fordon som har 800cc?

Ja och sannolikt ligger gränsen där av den anledningen. Däremot tyckte jag det var bra då jag inte behövde kolla nåt på min bil som bara är på 747cc.

Avgaskraven som infördes från 1975 gjorde undantag för motorer under 800cc.
1989 när katalysatorkravet infördes gjordes inga undantag längre för motorer under 800cc.

Därav att FIAT/SEAT 850 inte kunde säljas i Sverige efter 1975.
FIAT 126 klarade de tidiga kraven då motorn är på maximal 704cc.
Citroën 2CV (ca 5100000 tillverkade) klarade sig även den undan till en början då den med största motoralternativet hade 602cc.

Finns en uppsjö med FIAT modeller som har under 800cc, likaså Citroen, Peugeot och en mängd andra bilmärken då det i vissa latinska länder har räknats fordonsskatten via cylindervolym.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 maj 2014
#15
Evildan skrev:
caromania skrev:
Mack skrev:

Nu är det väl dock väldigt få fordon som har 800cc?

Ja och sannolikt ligger gränsen där av den anledningen. Däremot tyckte jag det var bra då jag inte behövde kolla nåt på min bil som bara är på 747cc.

Avgaskraven som infördes från 1975 gjorde undantag för motorer under 800cc.
1989 när katalysatorkravet infördes gjordes inga undantag längre för motorer under 800cc.

Därav att FIAT/SEAT 850 inte kunde säljas i Sverige efter 1975.
FIAT 126 klarade de tidiga kraven då motorn är på maximal 704cc.
Citroën 2CV (ca 5100000 tillverkade) klarade sig även den undan till en början då den med största motoralternativet hade 602cc.

Finns en uppsjö med FIAT modeller som har under 800cc, likaså Citroen, Peugeot och en mängd andra bilmärken då det i vissa latinska länder har räknats fordonsskatten via cylindervolym.

Lysande kunskaper Herrn. Just skatteregler i Italien är ju sannolikt en ganska intressant byråkrati bara det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 maj 2014
#16
Hextall skrev:
Tack för snabba svar! När det gäller veteranbilar, får man göra motorbyte eller turbokonvertera dessa utan regbesiktning?

Inga bilar får ändras på ett sådant sätt utan att reg-besiktigas. Oavsett om dom är veteran (minst 30 år), besiktningsbefriade (fram till 1950? års modell) eller "vanliga".

Vidare är det bara bilar tagna i trafik före 1976 som motorn får ändras (t.ex turbokonverteras) på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Evildan
16 maj 2014
#17
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Ja och sannolikt ligger gränsen där av den anledningen. Däremot tyckte jag det var bra då jag inte behövde kolla nåt på min bil som bara är på 747cc.

Avgaskraven som infördes från 1975 gjorde undantag för motorer under 800cc.
1989 när katalysatorkravet infördes gjordes inga undantag längre för motorer under 800cc.

Därav att FIAT/SEAT 850 inte kunde säljas i Sverige efter 1975.
FIAT 126 klarade de tidiga kraven då motorn är på maximal 704cc.
Citroën 2CV (ca 5100000 tillverkade) klarade sig även den undan till en början då den med största motoralternativet hade 602cc.

Finns en uppsjö med FIAT modeller som har under 800cc, likaså Citroen, Peugeot och en mängd andra bilmärken då det i vissa latinska länder har räknats fordonsskatten via cylindervolym.

Lysande kunskaper Herrn. Just skatteregler i Italien är ju sannolikt en ganska intressant byråkrati bara det!

Bugar.
Selektivt eidetiskt minne. wink

Har alltid varit svag för dessa latinska småbilar.
Italien, roll Forza forza forza!!

5 111 Inlägg
16 maj 2014
#18
Däremot över en viss totalvikt tror jag det fortfarande var lättnader... Kollade upp det där, var på väg att köpa en 89as Cheva pickis en gång (2500, diesel) och det skulle vara fritt fram att byta till bensinmotor utan vidare i den, enligt uppgifter från myndighetshåll....
Senast redigerat av Volvo544special65 (16 maj 2014)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 maj 2014
#19
Volvo544special65 skrev:
Däremot över en viss totalvikt tror jag det fortfarande var lättnader... Kollade upp det där, var på väg att köpa en 89as Cheva pickis en gång (2500, diesel) och det skulle vara fritt fram att byta till bensinmotor utan vidare i den, enligt uppgifter från myndighetshåll....

Det är skillnad på att trimma den befintliga motorn och att byta till en annan i standarduförande.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 111 Inlägg
17 maj 2014
#20
Det känner jag till...

Men det är lättnader över en viss totalvikt, jag var osäker om det gällde årsmodeller efter 1989, men det skulle gå utmärkt att sätta in en 70-tals CSB utan kat enligt SFRO (planerna med denna bil var att sätta hytt, front och flak från en 40-talare på chassit, alltså ombyggt fordon, och för att då inte vippa över på amatörbygge så sneglade jag på de allra svagaste årgångarna för att inte öka effekten).



Sök