3572
Sök

Volvo 740 startproblem

3 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#1
Hejsan! Mitt först inlägg på forumet så är de fel så hojta till så tar ja bort de!

Volvo 745 89a med en B230f

Mitt problem är som rubriken lyder.
Häromdagen gick den felfritt men idag när ja skulle flytta på den så ville den inte gå igång och när den väl går igång så går den på 3 cylindrar. När den väl startar så går den på 3 cylindrar och så går den bara varva upp till 3000rpm, släpper ja på gasen så dör den direkt.
Jag har kollat fördelaren och den va så gott som ny, Gjort ren tändstiften och dom var fina redan innan så de felet är de inte heller. Har även kollat så den får gnista och bränsle så de felet är de ju inte heller
Har en liten tanke på att de kan vara hallgivaren men om de skulle vara den så ska den väll inte ens gå på 3 eller har ja fel om de?

Tips på vad orsaken kan vara är ja väldigt tacksam för! Mvh Niklas
Senast redigerat av GarageNisse (5 februari 2014)

Ska de göras så ska de göras ordentligt från början!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 februari 2014
#2
andra tänddelar då? Kablar osv?
kollat felkoder?


97 Inlägg
5 februari 2014
#3
Rotor? Min betedde sig typ sådär, bytte rotor o tändkablar o den har startat varje gång sen dess. tongue


3 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#4
Tändkablarna står på tur å byta men har testa med ett par ja hade liggandes men ska ta å köpa nya. Inga felkoder fanns de heller hmm

Rotor å fördelade är nästan nyss så tvivlar på att de skulle kunna va de hmm

Mvh

Ska de göras så ska de göras ordentligt från början!

6 123 Inlägg
6 februari 2014
#5
Hej!
Hur är det med kylarvattnet och överskottskärlet?? Varierar vattennivån i överskottskärlet och vattnet försvinner???
Om det är så har du en trasig topplockspackning. Brorsans 745:a -87:a gick på bara tre cylindrar i starten och kylarvatten försvann ,men bara lite, och vattnennivån  i överskottskärlet varierade kraftigt. Efter någon minut när motorn blivit aningen varm gick motorn på alla fyra.
Senast redigerat av jaka54 (6 februari 2014)


97 Inlägg
6 februari 2014
#6
GarageNisse skrev:
Tändkablarna står på tur å byta men har testa med ett par ja hade liggandes men ska ta å köpa nya. Inga felkoder fanns de heller hmm

Rotor å fördelade är nästan nyss så tvivlar på att de skulle kunna va de hmm

Mvh

Åhfan. hmm Kan ju va värt o prova iallafall, kostar ju inte många kronor på biltema.


3 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#7
Hehe felet hittat. Tog en extratitt på om de kom gnista å märkte att de inte kom någon på tredje cylindern. Bytte tändstift å sen gick den felfritt igen!big_smile tyvärr så kommer ju sällan ett fel ensamt så nu stod startmotorn på tur men de är ett annat problem wink

Tack iallafall för tips på vad de kunde varit smile

Mvh

Ska de göras så ska de göras ordentligt från början!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
8 februari 2014
#8
Vid startproblem är det nästan alltid stift- eller batterirelaterat. Även om stiften "verkar fräscha" bör dem bytas. Värt de 500 det kostar i vilket fall, nya stift är alltid bra.



Sök