3553
Sök

740 startar ej.

6 121 Inlägg
13 februari 2014
#21
Hej!
Kolla om motorn drar tjuvluft genom att spray startgas över insug och alla andra anslutningar till motorn.
Kolla också att "tomgångsmotorn" funkar.


144 Inlägg
13 februari 2014
#22
Sossobabe skrev:
förlåt för jag lånar ditt inlägg smile B230e är motorn en 88:a

tomgångsmotorn kanske är död/paj/fastnat igen.


32 Inlägg
13 februari 2014
#23
Ursäkta men var sitter denna tomgångsmotor, kan inte hitta den och hur kollar jag om den är paj, kan man typ inte skruva vack den och rengöra och montera igen? men vill gärna veta vilken de är! Jag är ju bara trots allt en tjej med stort intresse för mecka big_smile


144 Inlägg
13 februari 2014
#24
Sossobabe skrev:
Ursäkta men var sitter denna tomgångsmotor, kan inte hitta den och hur kollar jag om den är paj, kan man typ inte skruva vack den och rengöra och montera igen? men vill gärna veta vilken de är! Jag är ju bara trots allt en tjej med stort intresse för mecka big_smile

ja kom på mig själv, b230E har ju inte vanlig insprutning om ja inte har helt fel, då sitter det inte under insuget.
Senast redigerat av racing245 (13 februari 2014)


32 Inlägg
13 februari 2014
#25
Tror inte de finns ngn sådan, men ska fortsätta kolla vakuum slangar och montera väck bälgen som sitter under insuget men skulle vara bra om någon kunde förklara kortafattat hur man gör de big_smile


144 Inlägg
13 februari 2014
#26
Sossobabe skrev:
Tror inte de finns ngn sådan, men ska fortsätta kolla vakuum slangar och montera väck bälgen som sitter under insuget men skulle vara bra om någon kunde förklara kortafattat hur man gör de big_smile

googla ditt fel och se om du kan få tag i en heinz bok där står det mesta om justering osv smile


1 562 Inlägg
13 februari 2014
#27
Den  där hallgivaren har nog gjort sitt, du kan testa om den är trasig genom att dela kontakten sätta i en kabelstump på stiftet i mitten, och bara snabbt dutta den kabeln mot jord, då ska pumparna starta.

1 562 Inlägg
13 februari 2014
#28
Sossobabe skrev:
Ursäkta men var sitter denna tomgångsmotor, kan inte hitta den och hur kollar jag om den är paj, kan man typ inte skruva vack den och rengöra och montera igen? men vill gärna veta vilken de är! Jag är ju bara trots allt en tjej med stort intresse för mecka big_smile

kolla så den stora gummibälgen under insuget är hel och riktigt fastdragen.

32 Inlägg
13 februari 2014
#29
mange_240 skrev:
Den  där hallgivaren har nog gjort sitt, du kan testa om den är trasig genom att dela kontakten sätta i en kabelstump på stiftet i mitten, och bara snabbt dutta den kabeln mot jord, då ska pumparna starta.

Hallgivaren sitter i fördelarlocket om jag har rätt? om inte var sitter de då?


1 562 Inlägg
13 februari 2014
#30
Sossobabe skrev:
mange_240 skrev:
Den  där hallgivaren har nog gjort sitt, du kan testa om den är trasig genom att dela kontakten sätta i en kabelstump på stiftet i mitten, och bara snabbt dutta den kabeln mot jord, då ska pumparna starta.

Hallgivaren sitter i fördelarlocket om jag har rätt? om inte var sitter de då?

Ja men din hallgivare fungerar nog, du hade väl problem med tomgången?kolla den stora gummibälgen under insuget.
Senast redigerat av mange_240 (13 februari 2014)

32 Inlägg
13 februari 2014
#31
jo precis ska göra det när mannen stuckit och Jobbat så får man lite ensam tid med bilen smile


43 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#32
mange_240

ja men om den skulle vara trasig, vet du då hur jag byter den? kan man koppla på nåt vis ?

32 Inlägg
13 februari 2014
#33
Hejsan, varit ute i bilen nu och det var gummibälgen som inte ens satt på för slangkläman var sönder! så nu så är den provisoriskt lagad med silvertejp tills jag kan få tag i en slangklämma i denna hålan jag bor i. Hoppas de löser sig för dig Ida_Berg


43 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#34
fick ingen gnista, ska byta givaren imorgon! fan om den inte funkar sen! haha smile

1 562 Inlägg
14 februari 2014
#35
ida_berg skrev:
mange_240

ja men om den skulle vara trasig, vet du då hur jag byter den? kan man koppla på nåt vis ?

Skruva lös hela fördelaren, den sitter i två skruvar, plocka sen lös locket och rotorn, sen byter du till en ny beg fördelare och monterar ihop. Du kan göra en märkning på ventilkåpan, så du vet hur den ska sitta när du monterar ihop. KopplaJja är de en kabel avnött, eller mot jord, kanske de går å löda å få de att funka ett tag, på bilden du la upp ser de ju inte omöjligt ut att det är så.men enklast är ju att skaffa en bättre beg fördelare å bara skruva dit. till exempel denna http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … d=26734525

1 140 Inlägg
14 februari 2014
#36
Lånar tråden lite jag med!

Min 745a, 1988 med b230F motor går som en påse nötter (när den väl startar).
Problemet är som så, när den startar efter mycket starthjälp så kväver den sig och bluddrar om jag gasar mycket, gasar jag därimot långsamt så går den upp i varv som den ska.
Kör jag bilen och motorbromsar så avgasknallar den så in i helve*e tills bilen är varm.
Blöddrar fortfarande när man gasar mycket när den är varm och startar direkt efter den vart varm.
Bytt tändspole och spridarrelä samt gjort rent fördelarn, kollat så soppa kommer fram som det ska och det gör det.
La märke till att gnistorna hoppar från bakkant av tändhatten på tändspolen och även på nån av kablarna på fördelarn.

Kan det va någon givare eller nått som spökar? Kanske är så simpelt som tändkablarna..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 562 Inlägg
14 februari 2014
#37
La märke till att gnistorna hoppar från bakkant av tändhatten på tändspolen och även på nån av kablarna på fördelarn. ja där har du nog felet.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 februari 2014
#38
mange_240 skrev:
ida_berg skrev:
mange_240

ja men om den skulle vara trasig, vet du då hur jag byter den? kan man koppla på nåt vis ?

Skruva lös hela fördelaren, den sitter i två skruvar, plocka sen lös locket och rotorn, sen byter du till en ny beg fördelare och monterar ihop. Du kan göra en märkning på ventilkåpan, så du vet hur den ska sitta när du monterar ihop. KopplaJja är de en kabel avnött, eller mot jord, kanske de går å löda å få de att funka ett tag, på bilden du la upp ser de ju inte omöjligt ut att det är så.men enklast är ju att skaffa en bättre beg fördelare å bara skruva dit. till exempel denna http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … d=26734525

Inte helt ovanligt att kablarna till nämnda givare torkar/stelnar p.g.a långvarigt oljeläckage från kammens bakre packbox.
Det ser ju ut att va lite fuktigt enligt bilden..

"My drinkingteam has a racingproblem"

6 121 Inlägg
14 februari 2014
#39
Hej!
som sagts ovan så har du läckage i ventilkåpspackningen enligt din första bild! Byt packning och passa samtidigt på att byta hela fördelarplattan där hallgivaren sitter. Det är mycket lättare än att byta enbart hallgivare. En fördelarplatta tar du på skroten...
Tänk på när du byter ventilkåpspackning att du samtidigt kletar på blå silikon längs packningsytorna då det annars lätt läcker på svårtätade ställen som baktill vid fördelarplattan och framtill vid främre packbox. Främre packbox bör också bytas om du ser olja rinna framtill /på avgassidan av  motorblocket, men för det krävs att du demonterar övre kamremshjulet (vilket emellertid är lätt). 

Tomgångsmotorn sitter under insuget ,en avlång rörformad grej, ca 150mm lång , med elanslutning i ena änden, som styr tomgångsvarvtalet. Tomgångsmotorn portionerar in extraluft in till motorn.



Sök