Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer
11 mm till godo på insidan (vid bladfjädern) och 18 på utsidan (hjulhuset). Bör räcka då de nya däcken verkar vara 10 mm bredare än de som sitter på, dock är det så att de nya är bredast strax innan slitbanan och de gamla på mitten. Blir intressant.
Anledningen är för att med ett traditionellt bälte så kan du vikas åt sidan vid ev kollaps av tak, här sitter du fast rakt till taket flyttar på både ryggen och stolen... Det är en billig försäkring att ha bur om man ändå vill ha trassel.
https://www.youtube.com/watch?v=hHSIrut … e=youtu.be Vansinnigt bra grepp. Som dag och natt mot tidigare. Går att hålla bilen still och bygga upp laddtryck. Tidigare gick däcken loss redan vid 0.1-0.15 bars övertryck. Lådan är tyvärr inte frisk utan jag måste släppa lite på gasen vid övergång 2-3 annars slirar den. Fan Emmaboda ändå!
Åkte till Emmaboda redan fredag kväll. Sköt tryckröret på vägen dit (ca 7 mil) och fixade det på en parkeringsplats. Det jag inte märkte var att wastegatestyrningen också lossnade. Först när jag körde första repan och laddtrycket hoppade upp till 1.2 bar (17.4 psi) förstod jag att något var fel. Helvete vad det drog iväg men släppte av ganska fort då det inte ska vara så högt tryck. Efter några körningar med tråkig start men hyfsad slutfart (188km/h) så summerade jag det som så..... Köpt saker till bilen för flera tusen samt svindyra däck vilket resulterade i 0.2 sekunders försämring på strippen. Problemet med den slirande lådan på trean kvarstod och blev faktiskt lite värre än tidigare så kanske kan jag skylla på det. Bilen är ändock väldigt trevlig att köra med och det blir pengar över efter jag tankat. Omkörningsprestandan är helt fantastiskt bra.