3896
Sök

Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den... Visa mer

88 734 Visningar
Uppdaterades senast 26 mars 2020
170 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
#161
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-56a5b8d876d63485dd1236703c6da4d2.jpg
11 mm till godo på insidan (vid bladfjädern) och 18 på utsidan (hjulhuset). Bör räcka då de nya däcken verkar vara 10 mm bredare än de som sitter på, dock är det så att de nya är bredast strax innan slitbanan och de gamla på mitten.
Blir intressant.


170 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
#162
PerArne skrev:
haha härligt att läsa!!, bara att fixa lådan nu så blir sommaren lite roligare. Orkar inte backa å läsa men kör du 904 eller 727 låda?

904 som är riktigt preppad. Borde inte ge upp för den effekten jag har.hmm


1 861 Inlägg
12 maj 2016
#163
DanielDart skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-bb493200c15ccd8649ee9c34d841cdb4.jpg
Nästan färdigmonterade nya bälten. Det jag använt tidigare har varit ett midjebälte samt ett takbälte som jag kopplade i passagererfästet vilket var lite omständigt och obekvämt.

Ajabaja! Inte trasselbälte utan bur, livsfarligt! sad


170 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#164
Dr_struts skrev:
DanielDart skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-bb493200c15ccd8649ee9c34d841cdb4.jpg
Nästan färdigmonterade nya bälten. Det jag använt tidigare har varit ett midjebälte samt ett takbälte som jag kopplade i passagererfästet vilket var lite omständigt och obekvämt.

Ajabaja! Inte trasselbälte utan bur, livsfarligt! sad

Har ändå inte tänkt leva för evigt


170 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#166
Dr_struts skrev:
DanielDart skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-bb493200c15ccd8649ee9c34d841cdb4.jpg
Nästan färdigmonterade nya bälten. Det jag använt tidigare har varit ett midjebälte samt ett takbälte som jag kopplade i passagererfästet vilket var lite omständigt och obekvämt.

Ajabaja! Inte trasselbälte utan bur, livsfarligt! sad

Säkert inte farligare än det jag använde tidigare.


1 861 Inlägg
12 maj 2016
#167
Om man vill bryta ryggen så är det ju bara att panga! Jag hade satsat på i alla fall halvbur någon tusenlapp från finess liksom!


135 Inlägg
13 maj 2016
#168
Dr_struts skrev:
Om man vill bryta ryggen så är det ju bara att panga! Jag hade satsat på i alla fall halvbur någon tusenlapp från finess liksom!

Du måste utveckla detta! Varför skulle han(man) bryta ryggen med ett sånt bälte?
Har ett liknande i min bil

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106874/106874-ff49e79fb0aefdbaf320e400f60e6021.jpg

Ursäkta trådkapningen. Har du fått ordning på lådan Daniel?

MoPar or no car

1 861 Inlägg
13 maj 2016
#169
Anledningen är för att med ett traditionellt bälte så kan du vikas åt sidan vid ev kollaps av tak, här sitter du fast rakt till taket flyttar på både ryggen och stolen... Det är en billig försäkring att ha bur om man ändå vill ha trassel.


170 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#170
När allt är klart för riktig provkörning....... 5 grader och regn hela dagen.


1 861 Inlägg
15 maj 2016
#171
DanielDart skrev:
När allt är klart för riktig provkörning....... 5 grader och regn hela dagen.

Sliter inte så mycket på däcken då i alla fall big_smile


170 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#172
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-627c5c004a7102fbebab944d84289cf4.jpg
Inte så stor skillnad men imorgon vet jag om det går.


170 Inlägg
17 maj 2016
Trådstartare
#173
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-1d347dd5f192fadbd929d86c7146e258.jpg
De får plats men inte mer. Riktigt brutalt grepp i dem.


170 Inlägg
17 maj 2016
Trådstartare
#174
https://www.youtube.com/watch?v=hHSIrut … e=youtu.be
Vansinnigt bra grepp. Som dag och natt mot tidigare. Går att hålla bilen still och bygga upp laddtryck. Tidigare gick däcken loss redan vid 0.1-0.15 bars övertryck. Lådan är tyvärr inte frisk utan jag måste släppa lite på gasen vid övergång 2-3 annars slirar den. Fan
Emmaboda ändå!


170 Inlägg
17 maj 2016
Trådstartare
#175
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-84488d226f9af52a91c07287311e25d3.jpg
Fru i garage och en sopa!


Allfixare
1 475 Inlägg
17 maj 2016
#176
Fan,, den matade på fint när det började ladda på smile bra jobbat.


438 Inlägg
18 maj 2016
#177
Riktigt trevlig tråd! Blir att följa, man blir ju riktigt sugen på å turbomata v8an smile


170 Inlägg
4 juni 2016
Trådstartare
#179
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-d23942f80cb9c44264a3163ecee286e8.jpg
Åkte till Emmaboda redan fredag kväll. Sköt tryckröret på vägen dit (ca 7 mil) och fixade det på en parkeringsplats.
Det jag inte märkte var att wastegatestyrningen också lossnade. Först när jag körde första repan och
laddtrycket hoppade upp till 1.2 bar (17.4 psi) förstod jag att något var fel.
Helvete vad det drog iväg men släppte av ganska fort då det inte ska vara så högt tryck.
Efter några körningar med tråkig start men hyfsad slutfart (188km/h) så summerade jag det som så.....
Köpt saker till bilen för flera tusen samt svindyra däck vilket resulterade i 0.2 sekunders försämring på strippen.
Problemet med den slirande lådan på trean kvarstod och blev faktiskt lite värre än tidigare så kanske kan jag skylla på
det. Bilen är ändock väldigt trevlig att köra med och det blir pengar över efter jag tankat.
Omkörningsprestandan är helt fantastiskt bra.


480 Inlägg
7 juni 2016
#180
Härligt att höra! Hur lyder framtidsplanerna nu då? big_smile



Sök