3167
Sök

Kamrem hoppade Volvo b230k

19 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1
Har en Volvo b230K med b230a insug så man slipper vacuum förgasare.

Var ute och åkte skulle växla från 3:an till 4:an och bilen dör. La i friläge och rullade in till kanten, var redan då säker på att kamremmen hade gått av eller glidit av. Kollade och såg att kamremmen som sagt glidit av. Bilen skramla eller förde inga oväsen utan bara dog. Vet att en b230k inte ska klara kam-ras men eftersom den bara dog, kan allt vara helt då?


9 116 Inlägg
16 februari 2014
#2
Om bilen dog å du rullade en bit med växeln i så kan du ha skadat någon ventil. De e ju bara å hänga på en ny rem å testa. Går det så går det....

För din vetskap, om du har K förgasaren och hela slangar mm. Så går den motorn bättre än en B230E


19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#3
Rullade en bit med växel i. Men borde ju höras om det tar i kan man tycka?

Kan va möjligt, men sitter weber förgasare på nu!


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
17 februari 2014
#4
som ovanstående, nollställ den å prova, är ju ingen dyr maskin att fixa ny om det skulle hänt nått.


Bondmeckare
246 Inlägg
17 februari 2014
#5
Dessa gamla klenoder brukar i nästan alla fall klara ett kamremshaveri. Nolla och på lmed ny rem bara smile

"Endast gamla rödblockare vrålar "I will survive" när kamremmen går av" wink

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

241 Inlägg
17 februari 2014
#6
har kamremmen hoppat på en k motor är den till 99% krokig a ventiler o 100 % när du hade växel i

19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#7
För några månader sen hade kammen hoppat 6 hack fel, inget gick sönder. Men kanske inte borde klara dehär!


och Dupont
581 Inlägg
17 februari 2014
#8
är nog dags för en ny kamrem wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
17 februari 2014
#9
b230K ska inte klara en rappad kamrem..

eftersom det sitter en 631 på dom där helt utan förbrännigs utrymme..kablam säger det direkt

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#10
Går de att se om ventiler är krökta från ventilkåpan, eller rättare sagt syns de nått på kamaxeln eller vid kamen? Antar att man måste riva toppen för att se!


klabbarpan
3 041 Inlägg
17 februari 2014
#11
Hoppar kamremmen på k motorn är det kört. Kan vara någon som haft en jäkla tur men men. Om ventilen är krökt är inget du ser via ventilkåpan. Tyvärr bara att riva toppen. Förövrigt väldigt enkelt smile


19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#12
Har snurrat kamdrevet 4 varv. Går lika lätt hela tiden, om en ventil är krökt. Borde de inte gå tyngre då?


54 Inlägg
17 februari 2014
#13
PLindahl skrev:
Har snurrat kamdrevet 4 varv. Går lika lätt hela tiden, om en ventil är krökt. Borde de inte gå tyngre då?

Nej iså fall lättare eftersom den redan är öppen...

241 Inlägg
17 februari 2014
#14
hoppat 6 kugg inte en chans då är det garanterat skrot.. räcker att sätta den 2 kugg fel då går den inte runt

19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#15
Den hade hoppat 6 kugg och då klara den sig. Men den klara inte kamrems raset! Kolla om kolven är hel, annars blir de ny motor!


19 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#16
Ingen som har en 631 topp runt östergötland?


2 021 Inlägg
17 februari 2014
#17
Du borde kunna se på ventilspelet om en ventil är krokig, stort ventilspel=krokig ventil som inte stänger helt.


19 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#18
En ventil går inte upp igen så den har gett sig!



Sök