3570
Sök

Golf4 1,8T skakar vid gaspådrag, varför?

324 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej, vi har en Golf4 som motorn börjat skaka i när man ger gas i 3:an 4:an och 5:an. Trodde det var nedre motorfäste, så det är bytt, men det blev ingen skillnad med motorskaket. Slangen från vevhuset till insugsröret var helt kass och blev bytat, men ingen skillnad.

Bilen har gått över 30 tusen mil och turbon lär vara original, motorn har däremot endast gått hälften och går jämnt och fint för övrigt.

Vad jag ska göra är att kolla vakuumsystemet nogrannare, hur gör man det på bästa sätt? Min tanke är att det inte blir tillräckligt med vakuum vid lägre varvtal och att det inte räcker till turbons ställdon, rätt eller fel?
En annan detalj, den tar mindre bensin nu.

Många har tydligen samma symtom, vad man läser på nätet, dock är buden på vad som är fel och hur man åtgärdar det så många att om man skulle följa alla råden skulle man behöva plocka ned och byta allting.
Någon av alla dessa som haft problemet måste väl ha fått det åtgärdat och bör sitta med facit, snälla, berätta.neutral
Senast redigerat av OttoM (17 februari 2014)

324 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#2
Ingen som verkar veta var mitt problem ligger. Nu har jag i alla fall letat läcka, hittade inget. Men, den där regulatorn som sitter på turbon, ska inte den röra sig om man kopplar vacuum till den? Den rörde sig inte en millimeter och det var riktigt mycke vacuum den fick.
Däremot rörde den på sig när jag satte i lite tryckluft, då gick den ut och när jag släppte trycket fjädrade den in igen.mad man kan väl inte få tryckluft från insugningsrören?
Hur är det tänkt fungera? Känns ju bakvänt. Eller är den kass, regulatorn, heter visst actuator på engelska, vad heter den på svenska?
Funderar på att köpa en ny sån och prova, kan väl inte vara så dyr, var köper man en sån grej?
Och är det svårt att ställa in rätt? Själva bytet ser inte så svårt ut.hmm
Senast redigerat av OttoM (18 februari 2014)

2 250 Inlägg
18 februari 2014
#3
Kolla både inre- och yttre drivknutar samt drivaxlar.  De får inte glappa upp och ned, för då blir det just som du beskriver. Om drivaxeln går att vicka ut och in litet gör inget.
Senast redigerat av Meaganeowner (18 februari 2014)

58 Inlägg
18 februari 2014
#4
då du har turbo så har du övertryck när du gasar mkt, eller när det går tungt,

precis som du upptäckte så går den ut vid tryck, tryck klocka/wastegate är vanligt att den kallas


det jag hade gjort:

kollat leder, motorkuddar, svänghjul
kollat felkoder
kopplat in turbo trycks mätare
trycktestat
nya tändstift
köpt en beg tändspole och flyttat den en cylinder i taget
kollat bränsle tryck
bytt lmm
bytt alla tändspolar
rengjort luftspjäll
bytt lambda
bytt alla ventiler
köpt en ny bil
Senast redigerat av Truster (18 februari 2014)

324 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#5
Meaganeowner skrev:
Kolla både inre- och yttre drivknutar samt drivaxlar.  De får inte glappa upp och ned, för då blir det just som du beskriver. Om drivaxeln går att vicka ut och in litet gör inget.

Kan det komma plötsligt?
Och bara när man gasar i 70-80 med de högre växlarna i?
Samtidigt som motorn känns slöare?
Man kan känna lite glapp i höger inre, men jag ställde mig själv frågorna och fick för mig att det nog inte kunde vara det som gjorde det, men vad vet jag, det kanske det är.roll

324 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#6
Truster skrev:
då du har turbo så har du övertryck när du gasar mkt, eller när det går tungt,

precis som du upptäckte så går den ut vid tryck, tryck klocka/wastegate är vanligt att den kallas


det jag hade gjort:

kollat leder, motorkuddar, svänghjul
kollat felkoder
kopplat in turbo trycks mätare
trycktestat
nya tändstift
köpt en beg tändspole och flyttat den en cylinder i taget
kollat bränsle tryck
bytt lmm
bytt alla tändspolar
rengjort luftspjäll
bytt lambda
bytt alla ventiler
köpt en ny bil

Så det ska kunna bli ett tryck, nu blir jag verkligen förvirrad, slangen den är kopplad till sitter ju vid luftfiltret, hur kan det bli tryck där? och hur kan det bli vacuum till bromsar och annat som behöver vacuum om det istället är tryck, nä jag fattar inget nu.

Den där listan känns det som jag vill ändra då och sätta sista punkten först, visserligen är en del redan gjort, men mycket av den återstår.

som följer:

kollat leder,
kollat felkoder
kopplat in turbo trycks mätare
trycktestat
kollat bränsle tryck
bytt lmm
bytt lambda
bytt alla ventiler
köpt en ny bil

En sliten drivknut kan ju vara bra att byta ut, förvisso, om man har igen det vid byte av bil. Samtidigt är nog spekulanterna inte så lättflörtade, de vill nog liksom jag åka skakfritt.

537 Inlägg
18 februari 2014
#7
Hmmm, jag känner igen det där... Du vill inte kännas vid om jag säger att den inte går på alla burkar då?

Jag hade problem med min GTI (1,8T), den gjorde liknande i början, sedan gick den även på tre burkar vid tomgång. Jag bytte spole, tändstift, kablar, spridare osv... till slut fick jag reda på att en bekant hade samma problem med sin också. Det var tändmodulen som spökade för oss två. Minns jag inte fel så sitter den vid/på luftburken och är väldig lättåtkomlig.

EDIT: Nu var det ett par år sedan, men om jag inte minns fel så ser den ut såhär:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … NG-532600/

(OBS! Biltemas elektronik köpes på egen risk) wink

MVH / Martie
Senast redigerat av VipMartie (18 februari 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.

324 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#8
Så här står det i Haynes: Turboaggregatet har separat övertrycksventil och vakuumaktiverat membran, som används för att styra laddtrycket på insugningsröret.
Alltså ska den där grunkan reagera på vakuum, och det gjorde den inte, då är den sönder och måste bytas. Det är fakta, om det löser mitt problem vet jag inte, det får jag se.
Om skakningarna skulle bero på dålig inre drivaxel skulle det enligt boken även skaka vid motorbromsning, det gör det inte, släpper jag gasen blir det lungt.
Jag satsar på byte av Actuatorn.

537 Inlägg
18 februari 2014
#9
OttoM skrev:
Så här står det i Haynes: Turboaggregatet har separat övertrycksventil och vakuumaktiverat membran, som används för att styra laddtrycket på insugningsröret.
Alltså ska den där grunkan reagera på vakuum, och det gjorde den inte, då är den sönder och måste bytas. Det är fakta, om det löser mitt problem vet jag inte, det får jag se.
Om skakningarna skulle bero på dålig inre drivaxel skulle det enligt boken även skaka vid motorbromsning, det gör det inte, släpper jag gasen blir det lungt.
Jag satsar på byte av Actuatorn.

Inte helt omöjligt...

Jag har en bil med dåliga inre knutar (håller på kör sönder dem så gott det går). Jag får milda vibrationer vid gaspådrag, som släpper vid gasuppsläpp. Detta är väldigt vanligt på Galanter med V6 i alla fall.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

324 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#10
VipMartie skrev:
Hmmm, jag känner igen det där... Du vill inte kännas vid om jag säger att den inte går på alla burkar då?

Jag hade problem med min GTI (1,8T), den gjorde liknande i början, sedan gick den även på tre burkar vid tomgång. Jag bytte spole, tändstift, kablar, spridare osv... till slut fick jag reda på att en bekant hade samma problem med sin också. Det var tändmodulen som spökade för oss två. Minns jag inte fel så sitter den vid/på luftburken och är väldig lättåtkomlig.

EDIT: Nu var det ett par år sedan, men om jag inte minns fel så ser den ut såhär:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … NG-532600/

(OBS! Biltemas elektronik köpes på egen risk) wink

MVH / Martie

Ja det var en ny grej. Hittade den i boken också, benämns där som förstärkarmodul. Biltema skriver styrenhet, är det samma sak?
Den går väldigt jämnt i motorn annars, men den kan tåla att forskas lite på, den där modulen.

58 Inlägg
19 februari 2014
#11
mitt första multicitat, detta kan sluta hur som helst

OttoM skrev:
Så här står det i Haynes: Turboaggregatet har separat övertrycksventil och vakuumaktiverat membran, som används för att styra laddtrycket på insugningsröret.
Alltså ska den där grunkan reagera på vakuum, och det gjorde den inte, då är den sönder och måste bytas. Det är fakta, om det löser mitt problem vet jag inte, det får jag se.
Om skakningarna skulle bero på dålig inre drivaxel skulle det enligt boken även skaka vid motorbromsning, det gör det inte, släpper jag gasen blir det lungt.
Jag satsar på byte av Actuatorn.

klockan öppnas med övertryck, nj75 ventilen bestämmer när den öppnar, och skickar överflödet vid reglering tilbax till insug, den ska alltså öppna vid tryck och stängas med norm/ vacum
funktionen kontrolleras med laddtrycks mätare

OttoM skrev:
VipMartie skrev:
Hmmm, jag känner igen det där... Du vill inte kännas vid om jag säger att den inte går på alla burkar då?

Jag hade problem med min GTI (1,8T), den gjorde liknande i början, sedan gick den även på tre burkar vid tomgång. Jag bytte spole, tändstift, kablar, spridare osv... till slut fick jag reda på att en bekant hade samma problem med sin också. Det var tändmodulen som spökade för oss två. Minns jag inte fel så sitter den vid/på luftburken och är väldig lättåtkomlig.

EDIT: Nu var det ett par år sedan, men om jag inte minns fel så ser den ut såhär:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … NG-532600/

(OBS! Biltemas elektronik köpes på egen risk) wink

MVH / Martie

Ja det var en ny grej. Hittade den i boken också, benämns där som förstärkarmodul. Biltema skriver styrenhet, är det samma sak?
Den går väldigt jämnt i motorn annars, men den kan tåla att forskas lite på, den där modulen.

den heter tändförstärkare, om denna funkar dåligt så kan en eller flera cylindrar mistända eller dö helt, denna går att mäta  med multimeter

tvivlar på att biltema säljer en som passar

vad är det för årsmodell?
01 nån gång så byttes väl tändförstärkaren ut till separata precis som på audi
Senast redigerat av Truster (19 februari 2014)

537 Inlägg
19 februari 2014
#12
Truster skrev:
den heter tändförstärkare, om denna funkar dåligt så kan en eller flera cylindrar mistända eller dö helt, denna går att mäta  med multimeter

tvivlar på att biltema säljer en som passar

vad är det för årsmodell?
01 nån gång så byttes väl tändförstärkaren ut till separata precis som på audi

Stämmer bra det, jag hade väldig problem med cylinder 3. När jag väl bytte modulen/förstärkaren (mot en begagnad från skroten) så funkade bilen kanon efter detta...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

324 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#13
Så ni tror på drivknut, det blir kanske att byta den med då.
Men turbons funktion blir jag inte klok på, trots en bra beskrivning. Jag kollade filmer på youtub och där såg man att actuatorns axel drogs in när motorn startades och sen gick den sakta ut när motorn varvades. På min är den stilla hela tiden men man kan för hand dra in den och då känner man att den vill fjädra ut. Nog måste det vara fel, eller?

Jag har jagat delar idag och att köpa en lös actuator i sverige går inte, i alla fall inte en ny. Hittade på Ebay för 280kr + frakt men kunde inte betala för paypal sa att mitt e-kort inte gick att använda, märkligt att de själva kunde ta 1 dollar varje gång jag försökte betala, så jag har betalat 7 dollar till någon som säger att man inte kan betala, lol tur man har humor.

Hittade en bilskrot på Laga som tycks ha det jag behöver, och som i motsats till de flesta på den sajten har fattat vad begagnat är värt. Jag menar vem köper en turbo som varit med 35 tusen mil, för 3 tusen när man kan köpa en ny på Ebay för samma peng, om man kan betala förstås.roll

Jag får kanske utöka min inköpslista hos den där avvikande bilskrotaren, en tändningsförstärkare också, men drivknuten köper man väl ny, eller? Är det föresten parvis byte som gäller där med?

Sen de här skakningarna, de är inte som en obalans, de är inte som vibrationer, inte som när man har ett hjul som är löst, de är mer difusa, svårt att förklara.

Bilen är en golf 1.8 GTI Turbo 1999 med en spole i varje hål. Var visst nån som undrade.
Senast redigerat av OttoM (20 februari 2014)

58 Inlägg
20 februari 2014
#14
om du är osäker så koppla in en laddtrycksmätare så ser du om actuatorn funkar,

på tomgång/låg last så ska wastegaten vara stängd
när du gasar så att turbon börjar ladda så stängs ett gäng ventiler så att övertrycket hålls i insuget med tillbehör,
det är även detta laddtryck som med hjälp av en ventil öppnar actuatorn så att rätt laddtryck behålls

324 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#15
Truster skrev:
om du är osäker så koppla in en laddtrycksmätare så ser du om actuatorn funkar,

på tomgång/låg last så ska wastegaten vara stängd
när du gasar så att turbon börjar ladda så stängs ett gäng ventiler så att övertrycket hålls i insuget med tillbehör,
det är även detta laddtryck som med hjälp av en ventil öppnar actuatorn så att rätt laddtryck behålls

Jag tror jag börjar fatta så smått. En laddtrycksmätare, är det en sån där som mäter både vakuum och tryck rätt å slätt. I så fall har jag nog en liggandes nån stans, oanvänd för jag har aldrig förstått vad man skulle med en sån, var kopplar man in en sån? Och vad ska hända i den för att det ska vara ok?
En utbytesturbo är på väg, tyckte det var lika bra, bilverkstan som bytte motor sa att den var ganska dålig och han svetsade den på nåt ställe.
Sen återstår ju några punkter, axel mm.

324 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#16
n75 ventilen bytad, får se sen om det blev verkan. Nygamla turbon som varit med 13-tusen mil kom idag. Fjädern i den var mycket starkare än i den gamla. Kan det vara så att den gamla inte orkat stänga? När jag satte tryck i så öppnade den men tänkte inte på att kolla om den gått tillbaka fullt? Och är den lite öppen får man väl ingen turboverkan, är det så?

58 Inlägg
21 februari 2014
#17
beror på hur mkt öppen den var, turbon kan jobba betydligt mer än vad den gör org för att komma upp i rätt  tryck

som jag sagt innan, turbo trycks mätare

324 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#18
Truster skrev:
beror på hur mkt öppen den var, turbon kan jobba betydligt mer än vad den gör org för att komma upp i rätt  tryck

som jag sagt innan, turbo trycks mätare

Jo men var och hur kollar man det?
Går den här att använda?
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-a8da09e546fedac50a552c59db2030ba.jpg

Såg nu att den inte står på noll, men det är inga problem glaset går att vrida.smile
Senast redigerat av OttoM (21 februari 2014)

324 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#19
Kopplade upp mätaren på ledningen som går till actuatorn och avläste följande tryck:
3000 varv 0,4 bar
3500 varv 1 bar
4500 varv 2 bar

Utbytes turbon krävde 0,3 bar för att börja öppna och var fullt öppen vid 0,6 bar
Den gamle krävde också 0,3 bar för att börja öppna men var fullt öppen vid 0,5 bar

De är inte justerade lika om man tittar på actuatorns pistong, får förmoda att de är ställda mot ett bestämt öppningstryck.

Finns det inget som begränsar trycket?
Kan skillnaden mellan de bådas tryck ha betydelse?

Börjar tvivla på att det är turbon som är problemet. Fortsätter med bytet ändå, 13tusen-milaren kan inte vara lika sliten som 33tusen-milaren.

Tips å råd om detta?

324 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#20
sicket skitjobb, va mycke bråte som måste bort.madmadmad


Sök