Truster skrev:
jajo, men det ska aldrig vara mer än 0,55 bar till wastegaten endå så det är onödigt att strypa trycket
sen så är det inte någon direkt fördröjning mellan 0,55 - 2bar, nj75 slår igen ventilen tillräckligt snabbt endå
du får tänka på att nj75 växlar konstant mellan att skicka luft till wastegaten och helt öppet in i insuget
styrsystemet reglerar tryck genom att ändra "varvtalet" på nj75 och du har heller inte 2bars tryck
chippar du den så hamnar du på ca 1.3 bar som max
Nej så klart det inte ska behövas, men har man mer än 1kg för mycket är det två gånger klockans volym som ska passera ut genom det där lilla röret och slangen innan den börjar göra det jobbet den fått signal om. Bara en tanke. Det kanske var läckorna i den gamle turbon som orsakade det förhöjda trycket, eller det går inte?
Fick ihop det ikväll men kunde inte testa, något läcker kylvatten, kommer inte att kunna sova i natt, är det kylvatten ut på turbon blir det till att börja riva ner allt igen.
Det finns en avtappningsplugg också på turbon som jag inte ägnat en tanke tidigare. Hoppas det är den eller nåt annat. Tror igentligen inte att det är på turbon då denne blev varmkörd, då skulle det ångat lite, inte bara pissat undertill. Får leta läcka imorron sen ska jag ta trycket påen igen.
Testade nj75 ventilernas funktion, ( har en extra ), de är ok, om det inte är fel på styrsignalen från datorn.
Får slänga in en brask-lapp om den där mätaren, har inte testat den än, så du kan mycket väl ha rätt i att den är felaktig. Legat stilla i 30 år, vet faktiskt inte varför jag har köpt den.