17 februari 2014
Trådstartare
hej!
Tänkte höra om här kan finnas några som har råkat ut för liknande saker som min bil har börjat att visa. kan börja med att lådan viner en del vid kallstarter, samt ett malande ljud vid tomgång när den är kall i lådan, kvittar om man har den i P eller D osv. plus en aningen svagare drivning, plastkulorna är bytta, och växlingarna mellan D och R går snabbt o smärtfritt. kan få för sig att driva lite på det håll man hade väljaren i sist innan man lägger den i N dock också när den e kall. Men nu har den även börjat att inte vilja växla upp som den ska vid kickdown när man kommer upp till rödmarkeringen. den vill inte gå i nästa växel förän man har legat imot varvstoppet några gånger, växlingen sker sedan mjukt som vanligt. ibland så skickar den i nästa växel innan varvstopp, men då på ett skumt vis då den inte "slirar" i växeln utan motorn släpper av för att sedan gå i växeln när "rätt varvtal" för nästa växel ligger i så att säga, det hörs nästan lite som en manuell bil! släpper man upp lite innan rödmarkeringen, typ lite under fullgas "utan kickdown knappen" i tryckt så går växlarna i fint. så jag tänkte ju då börja med att fylla på olja o se ifall detta hjälper, men är lite nyfiken om jag kan vänta mig något värre problem?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering!: olja kollad och den fanns det gott om, gick inte på något direkt, så nästa steg är väl att tömma olja, ner med tråg och byta filter och i med ny olja. frågan är om de e utslängda pengar bara? kanske är sliten internt helt enkelt.
mvh!
Senast redigerat av sv3nss0n (27 februari 2014)