3151
Sök

BMW 325-95 ojämn tomgång och ryker

33 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
Hej, nu har jag problem med bilen igen som jag inte vill ha men försöker se om någon annan stött på detta problem då jag tror det är ganska lätt att lösa för den som kan dessa symptom.

När jag startar upp bilen så ryker den inte alls iallafall inte mycket men gasar jag till den så kan det börja ryka rätt mycket har tänkt på det ett tag och tänkt på ifall det kan vara topplockspackning m.m massa tankar flyger ihuvudet men har haft det ett bra tag nu så tror inte det är något fel då jag kört bilen relativt mycket sedan jag märkte det och har tittat kylarväteskenivån varje gång och den ligger där den brukar ligga så tror inte det har något med topplockspackningen får man hoppas, men iallafall nu till det rediga problemet, när jag kör bilen precis när jag startat och så innan den gått upp i arbetstemperatur så går den skit bra förutom att den kanske ryker lite ovanligt mycket mot andra bilar men har tänkt ifall det är kondens i avgasröret då jag har kört mycket kort körningar på sistone men iallafall när bilen nått arbetstemperatur så börjar den hacka/rycka i låga hastigheter t.ex om jag håller 40 - 60 så hackar/rycker den från och till sen när jag ställer mig på tomgång så är det som man kopplat ur LMM ni som vet så går varvtalet och pendlar mellan typ 0 till 1000 typ tre - fyra gånger sen slutar den och ställer sig normalt på tomgång sen när jag går ut och lyssnar vid avgasröret så låter det som det puttrar lite svagt och som den inte får något luft av nåt slag svårt att förklara och sen ryker bilen rätt mycket även att den är varm.

någon här som varit med om något liknande eller tror sig veta vart felet ligger och vart jag kan börja titta innan jag börjar köpa massa saker som kanske blir onödigt, blir det inte bättre så ska jag felsöka bilen men vill se om någon stött på något liknande som kan ge mig förslag på vad det kan vara för pryl vid motorn som reagerar så.

Tack!

951 Inlägg
22 februari 2014
kan det inta vara tempgivaren som orsakar det

97 Inlägg
22 februari 2014
hade samma på min e36a var landasonen aom hade get upp på den då. plus den kändes inte så rapp. värt att kolla upp iaf

Sök