2447
Sök

Chippa utan att mäta?

87 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag tänkte chippa bilen hos Rica. Han som jobbar där gav mig ett schysst pris, 4999 inklusive dosan så jag kan göra den original om jag skulle vilja. Han sa att jag får 40 hästar och 50 NM vilket lät jävligt gött för det priset. Tror ni att jag får så mycket hästar för dom 4999? Eller skall jag göra det hos någon som mäter samtidigt ?

Tack för svaren!

4 767 Inlägg
7 mars 2014
#2
Rica är seriösa och trimmar mängder med bilar, främst åt bilhandlare och större företag med många leasingbilar.
Deras mjukvaror utvecklas i holland där dom har en anläggning med 3 st bromsbänkar bland annat, så ja man kan lita på deras siffror smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
8 mars 2014
#3
Vad är det för bil osv? smile Påstår dom att en Opel Corsa på 44hk får 88 hk så säger jag bullshit. Är det däremot t.ex. en VAG 1.8t motor på 150hk så får man strax under 200 med chip smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

87 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#4
Erick skrev:
Rica är seriösa och trimmar mängder med bilar, främst åt bilhandlare och större företag med många leasingbilar.
Deras mjukvaror utvecklas i holland där dom har en anläggning med 3 st bromsbänkar bland annat, så ja man kan lita på deras siffror smile
Okej, bra att veta att de är seriösa!smile

rickylicious skrev:
Vad är det för bil osv? smile Påstår dom att en Opel Corsa på 44hk får 88 hk så säger jag bullshit. Är det däremot t.ex. en VAG 1.8t motor på 150hk så får man strax under 200 med chip smile
Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 mars 2014
#5
Lracthor skrev:
rickylicious skrev:
Vad är det för bil osv? smile Påstår dom att en Opel Corsa på 44hk får 88 hk så säger jag bullshit. Är det däremot t.ex. en VAG 1.8t motor på 150hk så får man strax under 200 med chip smile
Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile
Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Senast redigerat av Echonator (8 mars 2014)


87 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#6
Echonator skrev:
Lracthor skrev:
rickylicious skrev:
Vad är det för bil osv? smile Påstår dom att en Opel Corsa på 44hk får 88 hk så säger jag bullshit. Är det däremot t.ex. en VAG 1.8t motor på 150hk så får man strax under 200 med chip smile
Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile
Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Nordic tog 5900 för min bil. Dock verkar dom väldigt bra, fördelen med Rica för min del är att dom är i KungälvKungälv så om något skulle börja bli dåligt så är det bara att åka dit. Tänkte chippa den hos BSR men blev jävligt fundersam när deras original Saab hade 217 hästar när en vanlig Saab har 209 hästar. Dom har säkert mätt på helt olika sätt fast gjorde mig ändå fundersam.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 mars 2014
#7
Lracthor skrev:
Echonator skrev:
Lracthor skrev:

Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile
Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Nordic tog 5900 för min bil. Dock verkar dom väldigt bra, fördelen med Rica för min del är att dom är i KungälvKungälv så om något skulle börja bli dåligt så är det bara att åka dit. Tänkte chippa den hos BSR men blev jävligt fundersam när deras original Saab hade 217 hästar när en vanlig Saab har 209 hästar. Dom har säkert mätt på helt olika sätt fast gjorde mig ändå fundersam.
Jaha, du har NG9-3 2.0T Aero? I sådant fall har Nordic ett pris på 3000kr för din bil smile Deras flikar på hemsidan är inte helt up to date....

Prisexempel på tuning
Saab 900-9000 1994- 2000:-
Saab 9-5 1998- 2500:-
Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Priset gäller även etanolkonverteringar.


4 767 Inlägg
8 mars 2014
#8
Lracthor skrev:
Echonator skrev:
Lracthor skrev:

Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile
Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Nordic tog 5900 för min bil. Dock verkar dom väldigt bra, fördelen med Rica för min del är att dom är i KungälvKungälv så om något skulle börja bli dåligt så är det bara att åka dit. Tänkte chippa den hos BSR men blev jävligt fundersam när deras original Saab hade 217 hästar när en vanlig Saab har 209 hästar. Dom har säkert mätt på helt olika sätt fast gjorde mig ändå fundersam.
Jag är berädd att hålla med dej där.. Känns som att en viss bromsbänk ger lite glädjesiffror..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

87 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#9
Echonator skrev:
Lracthor skrev:
Echonator skrev:
Lracthor skrev:
Det är en Saab Aero 9-3 2.0T. smile
Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Nordic tog 5900 för min bil. Dock verkar dom väldigt bra, fördelen med Rica för min del är att dom är i KungälvKungälv så om något skulle börja bli dåligt så är det bara att åka dit. Tänkte chippa den hos BSR men blev jävligt fundersam när deras original Saab hade 217 hästar när en vanlig Saab har 209 hästar. Dom har säkert mätt på helt olika sätt fast gjorde mig ändå fundersam.
Jaha, du har NG9-3 2.0T Aero? I sådant fall har Nordic ett pris på 3000kr för din bil smile Deras flikar på hemsidan är inte helt up to date....

Prisexempel på tuning
Saab 900-9000 1994- 2000:-
Saab 9-5 1998- 2500:-
Saab 9-3ss 2003- 3000:-

Priset gäller även etanolkonverteringar.
Yes det är det! En 2004. Haha, det förklarar ju det hela! Enda nackdelen är att jag bor i Göteborg så det blir en liten bit att åka till Norrköping. hmm Men eftersom dom är specialister på SAAB så får jag allt ta och överväga det! smile

Erick skrev:
Lracthor skrev:
Echonator skrev:

Då är det en fullt rimlig siffra!

Dock finns det ju andra leverantörer som är bra mycket billigare, och som är specialiserade på just Saab.
Tex så tar ju Nordic endast 2500kr för program till din bil, och då med Biopowerfunktion.

http://www.nordictuning.com/main.php?news
Nordic tog 5900 för min bil. Dock verkar dom väldigt bra, fördelen med Rica för min del är att dom är i KungälvKungälv så om något skulle börja bli dåligt så är det bara att åka dit. Tänkte chippa den hos BSR men blev jävligt fundersam när deras original Saab hade 217 hästar när en vanlig Saab har 209 hästar. Dom har säkert mätt på helt olika sätt fast gjorde mig ändå fundersam.
Jag är berädd att hålla med dej där.. Känns som att en viss bromsbänk ger lite glädjesiffror..
Jag skrev ju till dom och frågade varför dom hade skrivit 217 HK när orginal HK är 209 och deras svar var "Det var den effekt vi mätte upp på en Saab Aero". Det svaret gjorde att jag sket i att chippa bilen där och väljer istället då en firma som visar mer korrekta värden...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2014
#10
Sen skiljer ju det från bil till bil med och finns säkert en bil som lämnar 217 Hk original, jag ser inget jättekonstigt med det.

Autotech

87 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#11
Jaha, ja. Blev bara lite förvånad när det stod 217 hk, men då vet jag. Tackar!

1 948 Inlägg
10 mars 2014
#12
Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk än att köpa en av alla dessa boxar som finns ute på marknaden, visst du kan återställa till original men varför skulle du vilja göra det?
Gör du en mappning i bänk så kan du ju även få en bättre map til ldin bil om du gjort några modifieringar, tex. bytt till ett bättre avgassystem

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2014
#13
baltis skrev:
Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk än att köpa en av alla dessa boxar som finns ute på marknaden, visst du kan återställa till original men varför skulle du vilja göra det?
Gör du en mappning i bänk så kan du ju även få en bättre map til ldin bil om du gjort några modifieringar, tex. bytt till ett bättre avgassystem
Här håller jag inte med om allt.
Allt mappa en bil som har filter och avgas typ är ingen ide, ett redan färdigt program från någon större mjukvareutvecklare är så bra så skillnaden mellan det och mappning är hårfin och pengar i sjön.
Håller däremot med om att det är onödigt med "dosan" för att kunna göra bilen original igen då det rör sig om en äldre bil utan garantier.
Är det en seriös firma så har dom kvar din original mjukvara och du kan åka dit och göra den original om du mot förmodan skulle vilja göra det.

Autotech

1 948 Inlägg
10 mars 2014
#14
Busgrabb skrev:
baltis skrev:
Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk än att köpa en av alla dessa boxar som finns ute på marknaden, visst du kan återställa till original men varför skulle du vilja göra det?
Gör du en mappning i bänk så kan du ju även få en bättre map til ldin bil om du gjort några modifieringar, tex. bytt till ett bättre avgassystem
Här håller jag inte med om allt.
Allt mappa en bil som har filter och avgas typ är ingen ide, ett redan färdigt program från någon större mjukvareutvecklare är så bra så skillnaden mellan det och mappning är hårfin och pengar i sjön.
Håller däremot med om att det är onödigt med "dosan" för att kunna göra bilen original igen då det rör sig om en äldre bil utan garantier.
Är det en seriös firma så har dom kvar din original mjukvara och du kan åka dit och göra den original om du mot förmodan skulle vilja göra det.
Huvudargumentet var att det var billigare, om du sen kan få en bättre mapp, även om skillnaden är just hårfin, så är väl det ett plus?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2014
#15
baltis skrev:
Busgrabb skrev:
baltis skrev:
Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk än att köpa en av alla dessa boxar som finns ute på marknaden, visst du kan återställa till original men varför skulle du vilja göra det?
Gör du en mappning i bänk så kan du ju även få en bättre map til ldin bil om du gjort några modifieringar, tex. bytt till ett bättre avgassystem
Här håller jag inte med om allt.
Allt mappa en bil som har filter och avgas typ är ingen ide, ett redan färdigt program från någon större mjukvareutvecklare är så bra så skillnaden mellan det och mappning är hårfin och pengar i sjön.
Håller däremot med om att det är onödigt med "dosan" för att kunna göra bilen original igen då det rör sig om en äldre bil utan garantier.
Är det en seriös firma så har dom kvar din original mjukvara och du kan åka dit och göra den original om du mot förmodan skulle vilja göra det.
Huvudargumentet var att det var billigare, om du sen kan få en bättre mapp, även om skillnaden är just hårfin, så är väl det ett plus?
Ja sant men blir ju en hel del billigare att bara åka till en firman och flasha bilen på 15 min och betala endast för ett Steg 1/3 och åka igen.

Autotech

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 mars 2014
#16
baltis skrev:
Busgrabb skrev:
baltis skrev:
Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk än att köpa en av alla dessa boxar som finns ute på marknaden, visst du kan återställa till original men varför skulle du vilja göra det?
Gör du en mappning i bänk så kan du ju även få en bättre map til ldin bil om du gjort några modifieringar, tex. bytt till ett bättre avgassystem
Här håller jag inte med om allt.
Allt mappa en bil som har filter och avgas typ är ingen ide, ett redan färdigt program från någon större mjukvareutvecklare är så bra så skillnaden mellan det och mappning är hårfin och pengar i sjön.
Håller däremot med om att det är onödigt med "dosan" för att kunna göra bilen original igen då det rör sig om en äldre bil utan garantier.
Är det en seriös firma så har dom kvar din original mjukvara och du kan åka dit och göra den original om du mot förmodan skulle vilja göra det.
Huvudargumentet var att det var billigare, om du sen kan få en bättre mapp, även om skillnaden är just hårfin, så är väl det ett plus?
Säg mig en firma som utför en individuell mappning i bänk till lägre pris än att endast leverera ett färdigt trimsteg, ett steg 1 i detta fallet?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2014
#17
Echonator skrev:
baltis skrev:
Busgrabb skrev:

Här håller jag inte med om allt.
Allt mappa en bil som har filter och avgas typ är ingen ide, ett redan färdigt program från någon större mjukvareutvecklare är så bra så skillnaden mellan det och mappning är hårfin och pengar i sjön.
Håller däremot med om att det är onödigt med "dosan" för att kunna göra bilen original igen då det rör sig om en äldre bil utan garantier.
Är det en seriös firma så har dom kvar din original mjukvara och du kan åka dit och göra den original om du mot förmodan skulle vilja göra det.
Huvudargumentet var att det var billigare, om du sen kan få en bättre mapp, även om skillnaden är just hårfin, så är väl det ett plus?
Säg mig en firma som utför en individuell mappning i bänk till lägre pris än att endast leverera ett färdigt trimsteg, ett steg 1 i detta fallet?
Han menade Steg 1 med "dosa" då du kan chippa och återställa själv men tror inte du får en mappning heller för dom pengarna det kostar.

Autotech

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 mars 2014
#18
Busgrabb skrev:
Echonator skrev:
baltis skrev:
Huvudargumentet var att det var billigare, om du sen kan få en bättre mapp, även om skillnaden är just hårfin, så är väl det ett plus?
Säg mig en firma som utför en individuell mappning i bänk till lägre pris än att endast leverera ett färdigt trimsteg, ett steg 1 i detta fallet?
Han menade Steg 1 med "dosa" då du kan chippa och återställa själv men tror inte du får en mappning heller för dom pengarna det kostar.
Iom att han skrev "Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk" så antog jag att man syftade på individuell mappning bänk. Flashning på plats eller med "dosa" är ju same same....
Senast redigerat av Echonator (10 mars 2014)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2014
#19
Echonator skrev:
Busgrabb skrev:
Echonator skrev:

Säg mig en firma som utför en individuell mappning i bänk till lägre pris än att endast leverera ett färdigt trimsteg, ett steg 1 i detta fallet?
Han menade Steg 1 med "dosa" då du kan chippa och återställa själv men tror inte du får en mappning heller för dom pengarna det kostar.
Iom att han skrev "Är oftast billigare att åka till en firma och få bilen mappad i en bänk" så antog jag att man syftade på individuell mappning bänk. Flashning på plats eller med "dosa" är ju same same....
Ja precis, individuell mappning i bänk kontra att köpa färdig mjukvara med dosa till för att kunna flasha bilen när man vill.
Blir ju dyrare med en sådan än att bara köpa mjukvara hos en firma.
Jag uppfattade det som att han menade att det blir billigare att då köra en mappning istället men det vill jag påstå att det inte blir.
De flesta duktiga firmorna tar väl ca 10k för en mappning?

Autotech


Sök