4340
Sök

MacAudio MacAbsolute 10"

67 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
Undrar om någon här kan/vet vad de ska vara för volym på en portad låda till denna bas?

RMS/Max power: 190/420 Watt
Impedance: 4 Ohm
Frequency response: 22 - 2.000 Hz
Qts/Vas/fs: 0,46/35 l/32 Hz
SPL: 91 dB 

Länk nedan

http://www.avtozvuk.com/az/Az_1001/p86-106mac.htm

(enda länk jag hittaden lite snabbt innan jag la ut tråden)
Senast redigerat av No_Shame (21 november 2006)

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!

35 Inlägg
21 november 2006
Tja! Gå in på www.nardik.se så klickar du dig vidare till MacAudio så ser du det där.
Det dom rekomenderar är 25 - 40 Liter.. det är en stor skillnad på 25 och 40 liter jag vet. Står inget specefikt volym tal där. men ta nått mitt imellan där? typ 32.5 Liter ? smile
Hoppas det hjälpte lite.

Citat från sidan:
Fakta macAudio Mac Absolute 254
Baselement 10" bas 25 cm
Konmateriel Aluminium
Konupphängning Butyl gummi
Magnetmaterial Ferrit
Effekt 450 Watt max, 200 Watt RMS
Impedans 4 Ω, Re x Ω
Känslighet (1 W / 1 m) 91 dB
Användbart frekvensområde 22-500 Hz
Fs 39 Hz
Qts 0,50
Vas 21 liter
Xmax +- 6 mm
Talspole Aluminium
Rek lådvolym basreflex låda 25-40 liter
Rek lådvolym sluten låda 20-35 liter
Rek förstärkare 20-300 Watt RMS
Yttre diameter 259 mm
Monteringshål 235 mm
Monteringsdjup 145 mm
Senast redigerat av Nerborn (21 november 2006)

-=[Mistubishi Eclipse Racing]=-

67 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
tack så jättemycket för hjälpen! 1 fråga till bara=P

jag ska montera basarna "utochin" alltså med magneten utåt, måste då lådan vara portad eller kan den vara sluten?

Team Tondöv
649 Inlägg
21 november 2006
det har inget med det att göra!
se bara till att fasvända basen!

67 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
okej, tackar!

35 Inlägg
21 november 2006
Ett litet "extra" här. Det är snyggt att vända dom ut och in. Men du förlorar effekt på det = Det låter lite sämre. om det är så jätte märkbart vet jag inte, det är formodlingen enskilt mellan olika basar. Men som sagt, du förlorar lite i effekt.
Lycka till! smile

67 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
okej, för jag har 2st macaudio 10" och en sony xplod 15" med steg som klarar basarna så de räcker nog endå;) men tack för tipset!

454 Inlägg
21 november 2006
Nerborn skrev:
Ett litet "extra" här. Det är snyggt att vända dom ut och in. Men du förlorar effekt på det = Det låter lite sämre. om det är så jätte märkbart vet jag inte, det är formodlingen enskilt mellan olika basar. Men som sagt, du förlorar lite i effekt.
Lycka till! smile

citat drönirettab "Teoretiskt sett ska det inte göra någon skillnad, förutom om elementet ska spela frekvenser över ca 150-200 Hz. Då kommer magneten att "skymma" dessa frekvenser eftersom högre frekvenser alstras närmare centrum på konen"
Och du kommer inte spela din subwoofer över 150 Hz ...så om man kan lita på batterinörden (vilket jag gör) så är det inte nån skillnad !!

21 761 Inlägg
21 november 2006
Ja, så har jag skrivit.
Men sedan har jag sett andra förklaringar och funderat lite själv. Det som ändå borde kunna bli en liten skillnad är att eftersom talspolen tar upp en viss yta av konens baksida så kommer det alltså att bli en lite mindre konyta som flyttar luften bakåt, då blir det rimligtvis aningen mindre ljudtryck också.

Dock ska skillnaden i ljudtryck inte vara så stor tycker jag, det borde bara märkas när man driver basen fullt ut, men andra säger att det har blivit hörbart lägre tryck. Det enda sättet är väl att göra en mätning av ljudtrycket, en mätning med konen framåt och en mätning med magneten framåt.

Jag har alltså ändrat uppfattning lite grann, men jag har inte hittat några skrivna fakta angående detta med att ljudtrycket skulle bli lägre med magneten utåt. Däremot att frekvenser över ca 150 Hz dämpas av magneten, det har jag läst i en högtalarbok.
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2006)

35 Inlägg
22 november 2006
ryttersson skrev:
Nerborn skrev:
Lycka till! smile

citat drönirettab "Teoretiskt sett ska det inte göra någon skillnad, förutom om elementet ska spela frekvenser över ca 150-200 Hz. Då kommer magneten att "skymma" dessa frekvenser eftersom högre frekvenser alstras närmare centrum på konen"
Och du kommer inte spela din subwoofer över 150 Hz ...så om man kan lita på batterinörden (vilket jag gör) så är det inte nån skillnad !!

jag sa inte att just hans bas kommer förlora i effekt.
Utan generellt förlorar man lite på det.
Som du sa med att magneten skymmer vissa frekvenser, när man har basen på det hållet.

454 Inlägg
22 november 2006
Nerborn skrev:
ryttersson skrev:
Nerborn skrev:
Lycka till! smile

jag sa inte att just hans bas kommer förlora i effekt.
Utan generellt förlorar man lite på det.
Som du sa med att magneten skymmer vissa frekvenser, när man har basen på det hållet.

Men man spelar inte en sub på dom frekvenserna !

Sök