3320
Sök

Audi tt -99 strulig bromspedal / problem vid inbromsning

2 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Hej.

Bilen vi pratar om är en audi tt cuopé -99. Gått 16000mil

Har lite problem med bilen. När jag bromsar precis innan jag ska stanna så känns det typ som bromspedalen "pumpar" lite som den pumpar ut luft. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Men släpper bromsen och typ trampar ner den igen så uppstår det oftast inte. Vad jag känner så har inte bromsförmågan påverkas något.

Felet uppkommer inte när jag krypkör eller kört på låga varvtal. Annars är det ganska återkommande.

Någon som har någon aning om felet kan vara?

6 105 Inlägg
13 mars 2014
Hej!
Byt bromsvätska/lufta systemet! Detta ska helst göras varje år. Om inte det räcker skulle jag byta huvudcylinder och slavcylinder (om du nu har en sådan, tveksamt). Du luftar i den här ordningen på Audi TT:
1. Vänster fram.
2. Höger fram.
3. Vänster bak.
4. Höger bak.
Du hittar sånt här och massa annat i "Audi TT Service manual" som utges av Bentlybooks.
En 700 sidig bibel för oss TT diggare (har själv en 3,2lit TT roadster med DSG låda).

2 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Tack för tipsen ska testa!

54 Inlägg
15 mars 2014
Absringarna på drivaxlarna kan vara spruckna...

5 118 Inlägg
15 mars 2014
Låter som en kass ABS ring smile
Det går att via VAS (vags dator) att läsa av hjulets hastighet i realtid och då brukar man ganska fort se vilket hjul som spökar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 845 Inlägg
15 mars 2014
Skulle säga ABS-krans jag med som är spräckt

115 Inlägg
16 mars 2014
Jag har haft liknande problem fast på Nissan. Bromspedalen pulserar när jag saktar in från ca 25 km/h till 0.
Och ABS lampan tändes om jag körde fortare än 75 km/s. En snabb koll på verkstaden och pluggade in OBD, visade felkod C1107 vilket det var hastighetgivare höger fram. Kikade på abs kransen, och där såg man att den var sprucken. Bytte ut den till ny krans, sen är bilen hel igen.

Sök