3746
Sök

Vilken turbo till en 2,8L motor, och lite andra frågor (Volvo)

35 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#1
Tja som trådnamnet antyder så undrar jag vilken turbo som skulle passa bra till en 2,8L V6a hadde tänkt mig Max 0,5 bar fast stadigvarande på 0,3-0,4, kompet ligger på 9,5:1, med borr & slag på 91mm och 73mm intercooler ska självfallet användas Bör nog nämnas att det ska vara singel turbo ,

Undrar även hur mitt Bosch LH 2,2 / Bosch EZK 115K kommer reagera på denna lågtrycks anläggning ?
Bilen är en Volvo 760 GLE Motorn är en B280F (Notera att detta är för tillfället bench raceing på hög nivå just nu)
                                                                                                                                             
Tacksam för svar som inte innefattar välj annan motor osv utan är intresserad av det jag skrivigt ovanför smile


5 707 Inlägg
17 mars 2014
#2
Du måste öka bränslemängden på något sätt, t.ex en progressiv-BTR så bränsletrycket ökar mer än vad laddet ökar för att få spridarna att räcka till vid laddtryck.
Eller ett primitivt tillskottsprut.
Såvida du inte vill lägga tiden och pengarna på ett byte till eftermarknadssprut.

Jag vet dock inte hur pass stadig B280in är, sägs inte vara allt för stadig motor men har själv aldrig varit i närheten av en PRV V6a så kan inte bekräfta något.
Känns ju som att 0,5bar bör gå att ladda med en rimligt stor turbo (0,5bar med en stor turbo ger mer effekt än 0,5bar med liten turbo).
Det viktigaste är att hålla nere effekten och vridet till rimliga nivåer och ha stenkoll på att motorn får tillräckligt med soppa och kylning så den ej spikar.
Senast redigerat av simlar (17 mars 2014)


35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#3
Så mer soppa alltså sköter inte Jetronticen det någolunda med tanke på att de är lamba styrt ?
EZK 115K vad jag fattar ska vara skapligt mer avancerat en det vanliga EZK som 740in, har tex dubbla knack senorer ska oxå tydligen kunna ställa tändningen indivuduelt mellan cylindrar spikar det sänker den tändningen osv, för ytligare spik skydd och laddtrycks styrning hadde jag tänkt att änvända Saab APC som oxå änvänder knack seonsor, skulle motorn spika ställer EZKn ner tändningen och APCn laddet är det tänkt i mitt huvud


5 707 Inlägg
18 mars 2014
#4
Det är det att spridarna räcker inte till vid högre effektuttag = går för snålt = spikningar oavsett hur lite förtändning man än har.

Och det är heller inte så optimalt att bara trycka i större spridare för då kommer den gå för fett genom hela registret förutom vid laddtryck.
Då måste man isf lura sprutet eller skaffa chip/mappa för de större spridarna.


35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#5
Jaha så stora problemet är bränsle tillförseln det kan fixas redan här genom att säga att jag har ett Megasquirt hemma har även större spridare (har lägligt nog setat på en PRV V6a med 200hk från fabrik) men sen är då frågan om bränsle pumparna räcker till men sen är det vad SBP kommer säga om MSet tänkte nämligen bygga detta som ett kit som tas bort när man bessar


5 707 Inlägg
18 mars 2014
#6
Japp största problemet till en början är bränsletillförseln, och då även rätt bränsleblandning då alldeles för fet bränsleblandning inte är bra heller. Men när bränslet är i ordning så hänger det på allt runtikring, t.ex stakar, block, turbo osv.

Ja då är det ju bara smacka dit och börja mappa wink

Tror inte bilprovningen skulle ens bry sig sålänge avgasvärdena ser bra ut och det inte är allt för tydligt att det är bytt sprut. Men beror som vanligt på besiktningsmannen.

Annars går det ju att regga in med E85 och eftermarknadssprut utan större svårigheter, det som krävs är ett bänkningspapper som intyg på motoreffekten, godkända avgasvärden, slangar som är godkända för E85 och en klisterlapp på intsrumentbrädan där det står "Endast E85", sen är det bara glida genom regbes och vips så är bilen helt lagligt med MSet smile
Vet dock inte om det går att regga in med turbo utan att bygga om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon. Går iaf att regga ombyggt fordon med turbokonverterad motor, eftermarkadssprut och E85.

Edit:
Byta till kraftigare pump/pumpar är ju inga problem. Det är ju det absolut minsta arbetet med turbokonvertering.
Vet inte om det är annan pump till 760 men till 740 är originalpumpen på ca 120L/h har jag för mig (gäller alltså tryckpumpen, förpumpen vet jag ej vad den flödar).
120L/h @3bar = 2000cc/min
2000cc/min räcker till ca 260hk.

Däremot minskar flödet vid högre tryck, så säg att grundtrycket är 3bar laddar du då 0,5bar får du ett bränletryck på 3,5bar med en linjär BTR och då kanske flödet bara är 1800cc/min och det räcker endast till ca 235hk (notera att detta flöde är endast en vild gissning från min sida, har inte koll på hur mycket flödet minskar beroende på bränsletrycket).
Senast redigerat av simlar (18 mars 2014)


51 Inlägg
18 mars 2014
#7
Kolla vad Renault Alpine hade på sina motorer dom hade ju samma motor med turbo.

(Bara för att jag har fel betyder inte att du har rätt)

35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#8
Joo det är sant men deras ja en 2,5l min är ju 2,8l renault/alpine hadde garrett T3


5 707 Inlägg
18 mars 2014
#9
Är det exakt samma motor i grunden annars?
Endast borr och/eller slag som skiljer mellan motorerna?

Turbo dimensionerar man efter effektmål, inte efter motorvolym.
T.ex vill du ha ut 200hk vid 0,5bar så måste du leta reda på en turbo som pumpar tillräckligt med luft för 200hk vid 0,5bar.


35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#10
Exakt samma motor annars, det som skilljer är slag 63mm och borr 91mm min har samma borr men har 73mm i slag, enligt Min uträkning är att jag kommer få ut Ca 204hk / 329Nm på 0,4 vilket är nästan exakt vad 2,5Turbon pumpar ut i senare form fast på högre ladd å mindre komp


Edit: 2,5 turbon ligger på 2,458cc 0,85bars ladd och komp 8,1:1 och 2,8an 2,849cc och 9,5:1 i komp (notera hör även att när saab först monterade APC på 900an kunde dom höja kompen från 7,2:1 till 8,5:1 utan IC..
Senast redigerat av Sjusextingle (18 mars 2014)


5 707 Inlägg
18 mars 2014
#11
Ok.
Då bör 2,8an hålla för samma effekt utan problem, 2,8an klarar bara inte av att varva lika mycket pga det längre slaget.
Långt slag = hög medelkolvhastighet, vilket inte är bra när det börjar varvas. (men är ju inga problem att varva lika mycket som original)

Hur mycket laddar 2,5turbon?
Vilket kompressionsgförhållande är det i 2,5an?

Edit:
Hittade infon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Alpine_GTA/A610
Senast redigerat av simlar (18 mars 2014)


35 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#12
Va bra att du hittade det då smile

Edit:
Vad kom du fram till ? smile
Senast redigerat av Sjusextingle (18 mars 2014)


35 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#13
Men är det inte så att om jag monterar säg en TD04 från en 740 säger vi är inte turbon på tok för liten och stryper motorn ?


5 707 Inlägg
19 mars 2014
#14
Den turbon är på tok för liten även för en B230 (måste även påpeka att 740 aldrig haft TD04, utan har alltid haft en garrett i liknande storlek).
Blir sånt mottryck i avgashuset så det börjar strypa redan vid vridmax runt 3000rpm. Har sett några vridgrafer på B230 med 13C och motsvarande Garrett, vridet ökar riktigt snabbt upp till vridmax och dalar sen lika snabbt igen efter vridmax, inte den roligaste motorkaraktären skulle jag säga hmm

Men funkar gör den även på din motor, mängden avgaser beror på effekten. Samma effekt = samma mängd avgaser (i princip, blir ju inte mer avgaser än det finns bränsle för och mängden bränsle som förbränns ger effekten).


35 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#15
Okey ver väll det jag tänkte men en Garrett T3 ? satt ju org på 2,5 turbon sitter även på gamla saab 900 turbo


5 707 Inlägg
19 mars 2014
#16
Lär ju funka. Är väl dock ungefär samma storlek som TD04-13C i 940? Känns som det då Alpinan laddar 1bar och endast får ut 200hk (ganska lika som 13C där man även där får ladda ca1bar för 200hk).

Skulle hellre satsa på lite större turbo för att hålla nere mottrycket på avgassidan så man slipper köra med så högt laddtryck men ändå få ut samma effekt, men är det budget-bygge så är det filosofin "man tager vad man haver" som gäller (eller man tager vad man får tag i billigast tongue).


35 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#17
En turbo från en 2,3 aero saab då ? borde väll vara större en ovan nämnda


5 707 Inlägg
19 mars 2014
#18
Det är en TD04-15T, lite större men inte mycket. Tyvärr ganska litet avgashus på td04 från saab, har för mig det bara är 6ans raka konade.
Lämpligaste TD04 vore en TD04-19T med 7ans vinklade avgashus, men det är fortfarande litet avgashus.
Skulle då hellre leta efter en TD05 eller kanske TD06 ifall det är mitsu-turbo du vill ha, högre siffra efter TD = större avgasturbin och även större storlekar på avgashus.


35 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#19
Men det går att köra en Td04-19t ? efter som bara ska ladda 0,4-0,5 och gör inte detta för att få en värsting utan bara lite välbehöclig extra knuff smile



Sök