3864
Sök

Går det att använda en 10w lampa i främre positionsljuset på 940? Det ska igentligen vara 5w.

151 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Jag undrar om det går att använda en 10w lampa i positionsljusen fram på 940, det ska vara 5w men jag har bara 10w, kommer lampan smälta pga värmen eller är det ingen större värmeutveckling på 5 och 10w ?

Det sägs ju att lamphållaren kan smälta.

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 mars 2014
#2
"Går" går väl, men man bör nog använda sig av en korrekt lampa i alla fall. Kostar ju inte många kronor på macken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

477 Inlägg
23 mars 2014
#3
jo precis, de går väll.... men den kommer lysa starkare än på andra sidan och är (om konstapeln nu ser skillnaden) inte godkänt att har starkare än 5 watt parkeringsljus.
är väll lite som hemma i taklampan om du "uppgraderar" till högra watt. lyser lite starkare och drar liiiiite mera ström:P

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

6 638 Inlägg
23 mars 2014
#4
isrally skrev:
Hej.

Jag undrar om det går att använda en 10w lampa i positionsljusen fram på 940, det ska vara 5w men jag har bara 10w, kommer lampan smälta pga värmen eller är det ingen större värmeutveckling på 5 och 10w ?

Det sägs ju att lamphållaren kan smälta.

Varken kablarna eller lamphållaren är gjorda för 10W.

Du belastar ju ändå grejerna med dubbel effekt.

De/Dem

366 Inlägg
23 mars 2014
#5
Vill du ha starkare så sätt dit en diodlampa.

477 Inlägg
23 mars 2014
#7
Malheus skrev:
Varken kablarna eller lamphållaren är gjorda för 10W.

Du belastar ju ändå grejerna med dubbel effekt.

fast nu snackar vi 5w ökning! de är ju inte några direkta jätte strömmar genom kablaget som sker. men visst blir det "dubbelt" så mycket belastning på något som är från börjar avsett för mindre. men om du jämför kablarnas grovlek på parkeringsljuset och hel/halvljus som är i normala fall 11 gånger mer belastat så skulle jag nog bli förvånad om 5 watt fick kablaget att brinna upp av "överbelastningen" i detta fall

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 mars 2014
#8
blink_pj skrev:
Malheus skrev:
Varken kablarna eller lamphållaren är gjorda för 10W.

Du belastar ju ändå grejerna med dubbel effekt.

fast nu snackar vi 5w ökning! de är ju inte några direkta jätte strömmar genom kablaget som sker. men visst blir det "dubbelt" så mycket belastning på något som är från börjar avsett för mindre. men om du jämför kablarnas grovlek på parkeringsljuset och hel/halvljus som är i normala fall 11 gånger mer belastat så skulle jag nog bli förvånad om 5 watt fick kablaget att brinna upp av "överbelastningen" i detta fall

Många bäckar små...


151 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#9
Okej tack för alla svar, nu är det som vanligt igen dvs 5w.


Sök