4014
Sök

Pysventil till sugmotor?

2 Inlägg
25 november 2006
#41
Nej, du måste ha turbo.

81 Inlägg
25 november 2006
#42
Okej Okej. Jag har sagt att jag tar tillbaka det jag sa.. Jag är själv långt ifrån fullärd när det gäller bilar. "Man blir aldrig fullärd som människa"

Har lärt mig en läxa nu.. Istället för att håna någon som inte kan så kan man se till att han/hon lär sig det..


Klubbmannen
25 november 2006
#43
jonTe skrev:
Summering:
Att krångla med filter, pysventiler, hål och avledda slangar på sin vevhusventilation är inte bara olagligt, det kan bli en fara för motorn också.

MVH Jonas

Värt att tillägga är att summeringen bortser montering av oljefälla på en bil som i originalutförande saknar en. Skonar motor och i turbobilars fall tryckrör och intercooler, utan att påverka miljöaspekten.

62 Inlägg
10 april 2007
#44
oljefälla ? menas det catchtank eller vad ?
Sen en fråga. Montera dump/avlastningsventil på en kompressor?
Hur skulle det fungera hur skulle man gå till väga och mår motorn bra av det ?

vwakuten.se

147 Inlägg
10 april 2007
#45
Hur är det med kompressor och dumpventil då? Hört att det är klurigare men att det ska gå? hmmm

147 Inlägg
10 april 2007
#46
haha jisses Opec hur kunde jag missa ditt inlägg LOL

250 Inlägg
10 april 2007
#47
Hamberg skrev:
Som ämnet lyder, funkar pysventil till sugmotorer?

Tyvärr inte, det som låter Pysh är ju då överbliver laddtryck om åker ut i luften, detta för att turbon (Som spinner jättesnabbt) inte ska slå emot sitt egen laddtryck och ta skada av detta. En bra bieffekt blir då att turbon "Frihjular" och du återfår laddtrycket snabbare...

Det är ju förståss möjligt att du på nått sätt kan bygga nån form av pump som laddar upp lite tryck i en tank och har nån form av elektrisk brytare som öppnar en magnetventil och släpper ut trycket varje gång du kopplar. Men det känns kanske som lite väl mkt jobb bara för att få pyshljudet, eller?

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

62 Inlägg
10 april 2007
#48
Hehe FantasticZ4 vi fick iaf svar på våran fråga det är det som räknas. =P
Ja det har jag läst om att det finns å köpa sånna kitt med kompressorer som laddar upp men finns inte någon plats för nått sånt i mitt motorrum och sen är det lite för mkt jobb för å få fakedumpning.. 

har sett flera st som har haft dumpar på sina corrados och golf G60 som skrivit och sagt att det ska ha fungerat bra ? skulle vara roligt om någon som prövat monterat kan säja vad som är just "bra" enligt dom med att montera dumpventil. har hört att det sitter dubbelspjäll på g60n som gör att det inte är lönt att installera en dump.


Tack för svaren på förhand !!

vwakuten.se

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
10 april 2007
#49
oPec skrev:
Hehe FantasticZ4 vi fick iaf svar på våran fråga det är det som räknas. =P
Ja det har jag läst om att det finns å köpa sånna kitt med kompressorer som laddar upp men finns inte någon plats för nått sånt i mitt motorrum och sen är det lite för mkt jobb för å få fakedumpning.. 

har sett flera st som har haft dumpar på sina corrados och golf G60 som skrivit och sagt att det ska ha fungerat bra ? skulle vara roligt om någon som prövat monterat kan säja vad som är just "bra" enligt dom med att montera dumpventil. har hört att det sitter dubbelspjäll på g60n som gör att det inte är lönt att installera en dump.


Tack för svaren på förhand !!

Det sitter 3st spjäll på G60 motorn. En liten till insuget, en större till insuget och en lite till "bypass systemet". Den sistnämda arbetar i motsatt funktion till gasspjällen, dvs ju mer du trampar ner gasen ju mera stänger spjället. Det är där denna mynnar ut som dumpen kan sättas, då får du ett dumpljud när du släpper av gasen. Dock så vinner du ingen effekt på detta då i orginal så går luften tillbaka in i kompressorn. Och släppa ut laddtryck vill vi ju inte big_smile



Sök