4291
Sök

Hjälp Ford Escort experter! Kan ej ha LMM inkopplad.

76 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#1
Tjena alla Ford experter! Vädjar efter er hjälp...

Har fått problem med min Ford Escort, -94, 1,6 clx, som jag använder som vinterbil.

Efter att stått stilla hela sommaren så startade den upp som vanligt vid uppstart och gick i ca 10mil sen tvärdog den på motorvägen. Den startar men dör direkt igen och den svara inte på gas. När man ger den gas så låter det bara som om den får för mycket bensin och blir sur.

Kopplar jag sedan bort LMM mätaren med snabbkontakten så startar den som vanligt och går att köra med, är väl ett sk. nödläge. Men så fort jag kopplar in LMM så stannar bilen igen. Har testat med två beg. LMM och det va ingen förändring.

LMM= Luftmassamätare

Vad är det som är fel?

Hittade en kabel/tråd (brun/vit) som är lös i motorn, till vänster om luftburken. Kabeln har en 90graders gummianslutning som ser ut som en mini tändhatt, någon som vet vart denna ska sitta. Jag har stått och glott ner i motorrummet i ca 1,5h nu och fattar inte vart den ska sitta.

Tacksam för hjälp! /Jimmy
Senast redigerat av Mr Schnitzer (22 november 2006)

67 Inlägg
22 november 2006
#2
går motor på alla burkar


76 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#3
Ja, tycker jag att den gör, men jag är ingen expert. Men den går ju inte som den ska med luftmassamätaren urkopplad. Dricker runt 2 l/milen och är grymt slö. Sackar efter duktigt i lilla minsta uppförsbacke osv. Men det är nog ifs. inget onormalt när den körs i nödläget som nu.

Mvh Jimmy

249 Inlägg
23 november 2006
#4
Den vinklade kontakten är inget att bry sig om.
Alla Escorter har en sådan hängande mellan luftburken och motorn.
Motor problemet däremot har jag ingen bra förklaring på.
Gå in på ford motorsport Club Sweden och titta i deras forum kanske kan du hitta något där.


130 Inlägg
23 november 2006
#5
Min bruksbil Escort 98:a gjorde likadant, dog väl inte men orkade knappt upp för backarna och man fick smyga på gas saaaakta.......det var tempsensorn som vart kass.
Senast redigerat av Intel (23 november 2006)

76 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
#6
Intel: Vilken tempgivare menar du? Finns det mer än en? Min tempgivare som visar motortempen indikerar som den ska inne på instrumentpanelen, den går alltså upp till 1/3 av mätaren.

130 Inlägg
23 november 2006
#7
Tror mätare och dator får signal från samma givare och en annan talar om när fläkten ska gå igång.... jag bytte min till mätaren & datorn, min mätare rörde sig knappt 5 mm som max, bara om jag stod still i kö lääääänge....så stack den upp halvvägs.

Vet inte om 98 är samma som din.


Sök