3122
Sök

Vilket motorvarv har era bilar i 90km/h?

Evildan
17 september 2014
#41
Honda-crv skrev:
Evildan skrev:
Honda-crv skrev:
90 km/h, ungefär 1800 varv

Katten eller riskokaren?

På katten. haha:lol:

Misstänkte det.
Bekväm släde.
Brittisk herrklubb, väldigt trevliga.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2014
#42
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Min förra bil, en Renault Clio 1.2 16v var runt 3000 rpm sträcket i 90 km/h. Helt hopplöst att ligga på E4an i en så skränig bil.
Audin ligger på lite drygt 2000. Kommer inte ihåg just nu (2300 eller liknande har jag för mig).

Ca 2437.5rpm i 90km/h varvar en A3 1.8t -00 med 195/55 15" originalhjul på. 3250rpm i 120km/h.
Clion något mer i 90km/h ungefär 2737.5rpm. 3650rpm i 120km/h.

Under förutsättning att jag kalkylerar med hjälp utav bilarnas utväxlingar och rulldiameter på hjulen enligt tillverkarnas uppgivna data.

Något högt i resultatet dock. 2000rpm i femman med en A3:a är strax över 80km/h (~82-83km/h) detta dock enligt mätaren.

Så å andra sidan, tittar man på gps-hastighet, är det nog inte omöjligt att det stämmer iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
17 september 2014
#43
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Min förra bil, en Renault Clio 1.2 16v var runt 3000 rpm sträcket i 90 km/h. Helt hopplöst att ligga på E4an i en så skränig bil.
Audin ligger på lite drygt 2000. Kommer inte ihåg just nu (2300 eller liknande har jag för mig).

Ca 2437.5rpm i 90km/h varvar en A3 1.8t -00 med 195/55 15" originalhjul på. 3250rpm i 120km/h.
Clion något mer i 90km/h ungefär 2737.5rpm. 3650rpm i 120km/h.

Under förutsättning att jag kalkylerar med hjälp utav bilarnas utväxlingar och rulldiameter på hjulen enligt tillverkarnas uppgivna data.

Något högt i resultatet dock. 2000rpm i femman med en A3:a är strax över 80km/h (~82-83km/h) detta dock enligt mätaren.

Så å andra sidan, tittar man på gps-hastighet, är det nog inte omöjligt att det stämmer iofs.

Utväxling på 5e växeln 0.84:1
Slutväxel 3.86:1
Däckens rullomkrets 187 cm med 195/55 15".

big_smile

1 192 Inlägg
17 september 2014
#44
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Min förra bil, en Renault Clio 1.2 16v var runt 3000 rpm sträcket i 90 km/h. Helt hopplöst att ligga på E4an i en så skränig bil.
Audin ligger på lite drygt 2000. Kommer inte ihåg just nu (2300 eller liknande har jag för mig).

Ca 2437.5rpm i 90km/h varvar en A3 1.8t -00 med 195/55 15" originalhjul på. 3250rpm i 120km/h.
Clion något mer i 90km/h ungefär 2737.5rpm. 3650rpm i 120km/h.

Under förutsättning att jag kalkylerar med hjälp utav bilarnas utväxlingar och rulldiameter på hjulen enligt tillverkarnas uppgivna data.

2200 rpm har min Audi i alla fall. Kollade precis och mätaren visade på lite drygt 95km/h. Motorn i Clion vrålar bra mycket högre på 90 vägen. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra som dålig isolering osv, men 2400 rpm är det i alla fall inte i Ådin smile
Senast redigerat av Cracksoup (17 september 2014)


Evildan
17 september 2014
#45
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Min förra bil, en Renault Clio 1.2 16v var runt 3000 rpm sträcket i 90 km/h. Helt hopplöst att ligga på E4an i en så skränig bil.
Audin ligger på lite drygt 2000. Kommer inte ihåg just nu (2300 eller liknande har jag för mig).

Ca 2437.5rpm i 90km/h varvar en A3 1.8t -00 med 195/55 15" originalhjul på. 3250rpm i 120km/h.
Clion något mer i 90km/h ungefär 2737.5rpm. 3650rpm i 120km/h.

Under förutsättning att jag kalkylerar med hjälp utav bilarnas utväxlingar och rulldiameter på hjulen enligt tillverkarnas uppgivna data.

2200 rpm har min Audi i alla fall. Kollade precis och mätaren visade på lite drygt 95km/h. Motorn i Clion vrålar bra mycket högre på 90 vägen. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra som dålig isolering osv, men 2400 rpm är det i alla fall inte i Ådin smile

Har du alltså den reviderade -00 som tillverkades fram till 2003?
Den har en annan slutväxel på 3.68 men 5an är fortfarande 0.84:1.
Då blir varvet lite lägre.
En sådan varvar enligt AUDI själva med 195/65 15" 1993mm i rullomkrets vilket innebär 3100rpm i 120km/h vilket då blir 2325rpm i 90km/h eller 25.833km/h vid 1000rpm.

Räkna gärna själv om det verkar svårsmält, siffrorna står här ovan. wink

1 192 Inlägg
17 september 2014
#46
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:

Ca 2437.5rpm i 90km/h varvar en A3 1.8t -00 med 195/55 15" originalhjul på. 3250rpm i 120km/h.
Clion något mer i 90km/h ungefär 2737.5rpm. 3650rpm i 120km/h.

Under förutsättning att jag kalkylerar med hjälp utav bilarnas utväxlingar och rulldiameter på hjulen enligt tillverkarnas uppgivna data.

2200 rpm har min Audi i alla fall. Kollade precis och mätaren visade på lite drygt 95km/h. Motorn i Clion vrålar bra mycket högre på 90 vägen. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra som dålig isolering osv, men 2400 rpm är det i alla fall inte i Ådin smile

Har du alltså den reviderade -00 som tillverkades fram till 2003?
Den har en annan slutväxel på 3.68 men 5an är fortfarande 0.84:1.
Då blir varvet lite lägre.
En sådan varvar enligt AUDI själva med 195/65 15" 1993mm i rullomkrets vilket innebär 3100rpm i 120km/h vilket då blir 2325rpm i 90km/h eller 25.833km/h vid 1000rpm.

Räkna gärna själv om det verkar svårsmält, siffrorna står här ovan. wink

Nej det ska vara den "äldre" modellen. Siffrorna är en sak, men jag vet att jag får 2200rpm i praktiken smile


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
17 september 2014
#47
De enda av mina bilar som har varvräknare är svarta capricen och mb´n.  Chevan ligger på 900 och mercan runt 3000. Skulle gissa på att röda Capricen ligger någonstans mellan 1500-2000.
Senast redigerat av B-Body (17 september 2014)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Evildan
17 september 2014
#48
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:

2200 rpm har min Audi i alla fall. Kollade precis och mätaren visade på lite drygt 95km/h. Motorn i Clion vrålar bra mycket högre på 90 vägen. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra som dålig isolering osv, men 2400 rpm är det i alla fall inte i Ådin smile

Har du alltså den reviderade -00 som tillverkades fram till 2003?
Den har en annan slutväxel på 3.68 men 5an är fortfarande 0.84:1.
Då blir varvet lite lägre.
En sådan varvar enligt AUDI själva med 195/65 15" 1993mm i rullomkrets vilket innebär 3100rpm i 120km/h vilket då blir 2325rpm i 90km/h eller 25.833km/h vid 1000rpm.

Räkna gärna själv om det verkar svårsmält, siffrorna står här ovan. wink

Nej det ska vara den "äldre" modellen. Siffrorna är en sak, men jag vet att jag får 2200rpm i praktiken smile

Okej, då ska det vara det högre talet 2437.5rpm i 90km/h med standardhjul.
Praktiken är väl ändå den fasta oföränderliga utväxlingen? Inte hastighetsmätaren och varvräknaren med en ouppmätt differans?
Varvräknaren är inte så fint konfigurerad så den går att lita på till 100%.
Ta vid tillfälle en GPS och mät med? Har du även torque appen eller dylikt så kan du kontrollera varvräknarens exakthet?
Om du vill och kan alltså, för det skulle vara intressant att se om mina uträkningar skiljer sig mot en uppmätt verklighet.

1 192 Inlägg
17 september 2014
#49
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:

Har du alltså den reviderade -00 som tillverkades fram till 2003?
Den har en annan slutväxel på 3.68 men 5an är fortfarande 0.84:1.
Då blir varvet lite lägre.
En sådan varvar enligt AUDI själva med 195/65 15" 1993mm i rullomkrets vilket innebär 3100rpm i 120km/h vilket då blir 2325rpm i 90km/h eller 25.833km/h vid 1000rpm.

Räkna gärna själv om det verkar svårsmält, siffrorna står här ovan. wink

Nej det ska vara den "äldre" modellen. Siffrorna är en sak, men jag vet att jag får 2200rpm i praktiken smile

Okej, då ska det vara det högre talet 2437.5rpm i 90km/h med standardhjul.
Praktiken är väl ändå den fasta oföränderliga utväxlingen? Inte hastighetsmätaren och varvräknaren med en ouppmätt differans?
Varvräknaren är inte så fint konfigurerad så den går att lita på till 100%.
Ta vid tillfälle en GPS och mät med? Har du även torque appen eller dylikt så kan du kontrollera varvräknarens exakthet?
Om du vill och kan alltså, för det skulle vara intressant att se om mina uträkningar skiljer sig mot en uppmätt verklighet.

Vilken app tänker du på lite mer specifikt? Hittar ingen som ser bra ut. Spelar ingen roll om den har 2200 eller 2400, bilen är lugn och fin enda tills man kommer upp i 130-140km/h i vilket fall, men det hade varit kul att veta om siffrorna stämmer. I så fall är det ganska stor felmarginal på mina instrument.


Evildan
17 september 2014
#50
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:

Nej det ska vara den "äldre" modellen. Siffrorna är en sak, men jag vet att jag får 2200rpm i praktiken smile

Okej, då ska det vara det högre talet 2437.5rpm i 90km/h med standardhjul.
Praktiken är väl ändå den fasta oföränderliga utväxlingen? Inte hastighetsmätaren och varvräknaren med en ouppmätt differans?
Varvräknaren är inte så fint konfigurerad så den går att lita på till 100%.
Ta vid tillfälle en GPS och mät med? Har du även torque appen eller dylikt så kan du kontrollera varvräknarens exakthet?
Om du vill och kan alltså, för det skulle vara intressant att se om mina uträkningar skiljer sig mot en uppmätt verklighet.

Vilken app tänker du på lite mer specifikt? Hittar ingen som ser bra ut. Spelar ingen roll om den har 2200 eller 2400, bilen är lugn och fin enda tills man kommer upp i 130-140km/h i vilket fall, men det hade varit kul att veta om siffrorna stämmer. I så fall är det ganska stor felmarginal på mina instrument.

Någon sådan här tänkte jag på. https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv

Näe, detta är egentligen bara en akademisk fråga. big_smile
Men ändock är det ju kul att veta.

138 Inlägg
17 september 2014
#51
Corvette C6, ca. 1400rpm vid 90km/h. Den sörplar då i sig måttliga 0.82l/mil, rätt så bra för en sexliters V8 med stötstänger och 450hk smile.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
17 september 2014
#52
C:a 1400-1500 varv i 90 med Vetten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

168 Inlägg
17 september 2014
#54
Nissan KingCab 2500rpm ca. Diesel


3 354 Inlägg
17 september 2014
#55
1650 Vpm i 90 km/h Skoda Fabia 1.6Tdi

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Of World
3 368 Inlägg
17 september 2014
#56
Vectra GTS: 2200 @90km/h
Passat Turbo: 2300ca samma hastighet
Golf TDI: 1850 samma hastighet

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
18 september 2014
#57
Volvo 740 med M90 växellåda, 3:54 slutväxel och 195/75R14 varvar 2100 i 90 km/h


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 september 2014
#58
Hastighetsmätar 90 1850-1900rpm. Volvo xc70 2,5t aut 235/50-18

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2014
#59
A6 2002 CVT-lådan;

I 90km/h...

...enligt hastighetsmätaren; ~1750rpm (Torque)
...enligt GPS; ~1850rpm (Torque)


I 110km/h...

...enligt hastighetsmätaren; ~2100rpm (Torque)
...enligt GPS; ~2250rpm (Torque)

Dock något uppförslut, så det påverkar ju i sin tur CVT-lådan, vilket ger ett något högre varvtal än på "plan väg". Mest förvånad över hur exakt varvräknaren visade i förhållande till Torque

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
18 september 2014
#60
it_mutt skrev:
A6 2002 CVT-lådan;

I 90km/h...

...enligt hastighetsmätaren; ~1750rpm (Torque)
...enligt GPS; ~1850rpm (Torque)


I 110km/h...

...enligt hastighetsmätaren; ~2100rpm (Torque)
...enligt GPS; ~2250rpm (Torque)

Dock något uppförslut, så det påverkar ju i sin tur CVT-lådan, vilket ger ett något högre varvtal än på "plan väg". Mest förvånad över hur exakt varvräknaren visade i förhållande till Torque

Styrboxen läser ju av vevaxelgivaren, mätaren och torque får alltså sin signal från samma källa.
Fortfarande förvånad över att dom visar lika? tongue


Sök