Igår när jag var på väg hem så började laddningslampan lysa. När jag kom hem mätte jag spänningen på batteriet när bilen var igång och den var 11.90V och sjönk sakta. Den ska då vara ca 14V om generatorn laddar. Så jag antar att det blir att byta generator, så jag plockade av den idag och såg att det är en Valeo. Frågan är då om det är en 90A eller 140A?
Det skiljer ca 1000kr på Schmiedmann beroende på hur mycket Ampere generatorn är på. Enligt sidan på länken nedan är Valeo-generatorn på 90A men stämmer detta?
Det kan ju vara så enkelt som att laddregulatorn har gått sönder och att du bara behöver byta den, inte hela generatorn.
Ja precis jag tänkte det med. Men jag vill verkligen inte att detta problem kommer igen så om det är en 90A generator jag ska ha så kostar den 1.5K på Schmiedmann
Skitig var den då, men det säger inte mycket om skicket.
Hur känns den när du snurrar på remskivan? Glappar det något när du drar i remskivan uppåt/neråt/höger/vänster? Ta ut laddningsregulatorn och kolla hur mycket som är kvar av kolen och även kolbanan som du ser genom hålet där laddningsregulatorn satt.
Skitig var den då, men det säger inte mycket om skicket.
Hur känns den när du snurrar på remskivan? Glappar det något när du drar i remskivan uppåt/neråt/höger/vänster? Ta ut laddningsregulatorn och kolla hur mycket som är kvar av kolen och även kolbanan som du ser genom hålet där laddningsregulatorn satt.
Ja precis. Säger ju inget om skicket direkt men ändå. Den glappar inget alls och snurrar fint. På laddningsregulatorn är där två saker som ligger emot en axel på generatorn (svårt att förklara). Hur ser man om kolen är slut?
Skitig var den då, men det säger inte mycket om skicket.
Hur känns den när du snurrar på remskivan? Glappar det något när du drar i remskivan uppåt/neråt/höger/vänster? Ta ut laddningsregulatorn och kolla hur mycket som är kvar av kolen och även kolbanan som du ser genom hålet där laddningsregulatorn satt.
Ja precis. Säger ju inget om skicket direkt men ändå. Den glappar inget alls och snurrar fint. På laddningsregulatorn är där två saker som ligger emot en axel på generatorn (svårt att förklara). Hur ser man om kolen är slut?
Kolen är dem två sakerna som är fjädrade och trycker mot axeln. När kolen inte når ända fram till axeln så är kolen sopslut.
Vet inte riktigt hur långa dem är nya och hur långa dem är när dem är slut. På bosch-generatorerna som sitter på äldre Volvo är det ca2,5mm kvar när dem är helt slut och närmare 10mm när dem är helt nya. Vet dock inte om samma mått gäller på din Valeo.
Skitig var den då, men det säger inte mycket om skicket.
Hur känns den när du snurrar på remskivan? Glappar det något när du drar i remskivan uppåt/neråt/höger/vänster? Ta ut laddningsregulatorn och kolla hur mycket som är kvar av kolen och även kolbanan som du ser genom hålet där laddningsregulatorn satt.
Ja precis. Säger ju inget om skicket direkt men ändå. Den glappar inget alls och snurrar fint. På laddningsregulatorn är där två saker som ligger emot en axel på generatorn (svårt att förklara). Hur ser man om kolen är slut?
Kolen är dem två sakerna som är fjädrade och trycker mot axeln. När kolen inte når ända fram till axeln så är kolen sopslut.
Vet inte riktigt hur långa dem är nya och hur långa dem är när dem är slut. På bosch-generatorerna som sitter på äldre Volvo är det ca2,5mm kvar när dem är helt slut och närmare 10mm när dem är helt nya. Vet dock inte om samma mått gäller på din Valeo.
Jaha okej då förstår jag. Svårt att säg, får kolla mer på det imorgon men dem är ju inte jättekorta men kanske inte i längsta laget heller.