3402
Sök

Bilen vägrar starta! ärgad batteripol samt missljud från säkringsdosan? HJÄLP!

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen vägrar starta om om den gör det så är det efter ca 20 minuters vridande på nyckeln hmm
som bilden visar (ligger i mina bilder på min profil) så är batteripolen ärgad som satan, (någorlunda rengjort på bilden, så förjävlig ut innan)
som ni ser så är kabeln helt exponerad i änden och har smält en del, antar att det kan ha med saken att göra med.....iaf, vad behöver jag göra med batteriet? behöver jag nya kablar samt batteri? Alla skruvar sitter åt som tusan så det har inte med det att göra.

sen märkte jag en annan sak efter jag pillat med batteripolen, det är ett konstigt ljud från säkringsdosan som jag inte förstår mig på? länken till videon: https://www.youtube.com/watch?v=c9I59K4 … e=youtu.be

det luktar förövrigt bränt när jag står nära säkringsdosan medans någon vrider på nyckeln, (som elektronik brukar lukta om ni förstår hur jag menar:)

nu får jag inte igång bilen iaf, så åka till en verkstad är ju lönlöst:( någon som har mer vetskap om vad felen kan vara och vad jag kan göra åt dom?


VÄLDIGT TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!

//tack på förhand!
Senast redigerat av Larza1985 (7 april 2014)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2014
#2
Ett bränt relä kanske ?

Kollat allt sånt ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#3
ok, nä, jag har inte kollat sånt, för jag är svinigt okunnig på bilar=/ vart sitter det? och skulle bilen ens kunna starta med det problemet? fick nämligen gång bilen så jag kunde köra hem från jobbet, men det tog tid att få igång den, och när jag skulle testa igen så är det samma sak igen hmm


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2014
#4
Enkelt sagt: allt i säkringscentralen som inte är en säkring är ett relä tongue

Ett tips är att känna på varje relä i centralen när missljudet uppstår då det kan vara ett relä som slår till och från. Detta bör man kunna känna i form av vibrationer i det felaktiga relät.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

En Medlem
405 Inlägg
7 april 2014
#5
Först och främst bör du klippa av den dåliga biten kabel vid batteriet, köpa ny färsk kabel i rätt tjocklek och koppla in den ( med ordentlig metod) mellan den dåliga biten kabel och batteriet. Sen måste du ta tex en stålborste och göra rent båda batteripolerna från oxid, soprent skall det vara.

Sen kan du börja fundera på varför kablarna överhuvudtaget har smält. För mig ser det ut som att någon har kört en högre belastning än de var tänkta för och då har isoleringen smält. Troligtvis så kanske en kortslutning ha skett någonstans då nån klurig person har gått runt säkringsystemet och överlastat kablarna.

Angående missljudet så är det svårt att säga, men jag vet att vid låg batterispänning så beter sig många relän och solenoider på viset som din film visar då spänningen är för låg. Ta en sak i taget och ordna kablaget först.

Guide till fix: smile

1. Ta ur batteriet, ladda ordentligt med pålitlig laddare.

2. Inspektera kablaget, reparera där det behövs.

3. Överse alla säkringar och evt, basar, slutsteg mm och så allt är kopplat OK samt inga kortslutningar och exponerade ledare.

4. Montera tillbaka laddat batteri med rengjorda poler och färska kontakter.

5. Försök starta bilen och hoppas att de tidigare symptomen berodde på låg spänning/ dålig kontakt.

Såhär såg TS kablar ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195274/195274-c440a432f94ed89275f0371d5dc90a22.jpg

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 april 2014
#6
Bara ärget i sig kan ju också ge så pass mycket högre resistans i kabeln att den blir så varm att isoleringen smälter, det behöver inte vara mer invecklat än så.

Och ja, den där batterikabeln har oavsett vad gjort sitt så den ska bytas.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#7
för och främst, tack för att du tog dig tid att svara så detaljerat smile

du nämner att jag bör klippa av de exponerade kablarna och den brända isoleringen, och att jag bör köpa ny kabel..menar du bara en liten bit då och koppla ihop befintlig med ny på korrekt sett? För jag antar att kabeln inte räcker fram till polen om jag kapar av en bit utan att köpa lite ny kabel?

vad är förresten korrekt metod? smile

kan förresten det blivit kortslutning när jag valde att byta ut mina lycktor till devil eyes? hade nämligen en del problem med dom, och nu när jag kommer o tänka på det så uppstod problemet med ärget strax därefter =/ han som "fixade" det kopplade om något med sladdarna för att få allt att funka...kanske gjore han helt enkelt fel? 

och isf, så kommer ju problemet att kvarstå? eller?

tack på förhand!
Senast redigerat av Larza1985 (7 april 2014)


21 761 Inlägg
7 april 2014
#8
Sedan verkar ju inte polskon vara som den ska, skruven som ska klämma ihop polskon runt batteripolen sitter på ovansidan och det kan inte vara rätt. Jag föreslår byte av polsko och byt hela batterikabeln från batteri till startmotor, inte bara en bit. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 april 2014)

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Sedan verkar ju inte polskon vara som den ska, skruven som ska klämma ihop polskon runt batteripolen sitter på ovansidan och det kan inte vara rätt. Jag föreslår byte av polsko och byt hela batterikabeln från batteri till startmotor, inte bara en bit. smile

vart ska den egentligen sitta då?


En Medlem
405 Inlägg
7 april 2014
#10
Utifrån bilden så kan jag inte direkt se hur många kablar det handlar om, men för mig ser det ut som 3 st, där 2st är tunnare och 1st är grövre.

Ta en lampa eller valfri ljuskälla och titta ner längs kabeln, försök bedöm där du tycker att den ser "frisk" ut. Dvs inga bubbliga eller smälta höljen eller liknande.

Där du bedömer att kabeln är frisk ska du klippa av den med lämpligt verktyg och spara dem. Åk sedan till Mekonomen eller din lokala bildetaljhandlare, visa och fråga efter samma kablar så kommer dom kunna klippa ut lämpliga bitar åt dig. Kom ihåg att ta lite längre än vad du behöver så man inte klantar till det senare.

Angående skarvningen så är det svårt att säga vilken metod som blir bäst här då jag antar att du inte sitter på en massa verktyg? Eftersom kabeln är så pass grov så kan man inte heller pressa den med tex en handkontakt press från classe.

Ett tips är att fråga i butiken där du köper kabeln så kanske du kan låna ett pressverktyg att pressa kontakten med. Kom bara ihåg att köpa krympslang till alla skarvningar så du inte får en massa utsatta kontakter.

Blir detta för mycket så kan du ju antingen putta ( hehe ) eller bogsera den till en verkstad så klipper dom och pressar in kontakt och kabel för ganska billiga summor då det inte handlar om dyra delar.
Senast redigerat av -matte (7 april 2014)

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#11
-matte skrev:
Utifrån bilden så kan jag inte direkt se hur många kablar det handlar om, men för mig ser det ut som 3 st, där 2st är tunnare och 1st är grövre.

Ta en lampa eller valfri ljuskälla och titta ner längs kabeln, försök bedöm där du tycker att den ser "frisk" ut. Dvs inga bubbliga eller smälta höljen eller liknande.

Där du bedömer att kabeln är frisk ska du klippa av den med lämpligt verktyg och spara dem. Åk sedan till Mekonomen eller din lokala bildetaljhandlare, visa och fråga efter samma kablar så kommer dom kunna klippa ut lämpliga bitar åt dig. Kom ihåg att ta lite längre än vad du behöver så man inte klantar till det senare.

Angående skarvningen så är det svårt att säga vilken metod som blir bäst här då jag antar att du inte sitter på en massa verktyg? Eftersom kabeln är så pass grov så kan man inte heller pressa den med tex en handkontakt press från classe.

Ett tips är att fråga i butiken där du köper kabeln så kanske du kan låna ett pressverktyg att pressa kontakten med. Kom bara ihåg att köpa krympslang till alla skarvningar så du inte får en massa utsatta kontakter.

okej, jo, verktyg har jag tillgång till på jobbet, frågan är väl bara vad som är mest lämpligt att använda?

men det är kanske är bäst att ha något som är till för just det jag behöver göra, så att fråga om ett vore ju en bra tanke:)


21 761 Inlägg
7 april 2014
#12
Larza1985 skrev:
vart ska den egentligen sitta då?

Nu ser jag ingen annan skruv än just den skruven och det är därför jag påpekar det där. Det brukar sitta en skruv "på tvären" som har till uppgift att klämma åt polskon runt batteripolen, men jag ser ingen sån skruv. I så fall borde inte polskon sitta speciellt hårt tycker jag. smile

5 198 Inlägg
7 april 2014
#13
Den skruven nertill i bild har till jobb att klämma åt polskon..

49 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Larza1985 skrev:
vart ska den egentligen sitta då?

Nu ser jag ingen annan skruv än just den skruven och det är därför jag påpekar det där. Det brukar sitta en skruv "på tvären" som har till uppgift att klämma åt polskon runt batteripolen, men jag ser ingen sån skruv. I så fall borde inte polskon sitta speciellt hårt tycker jag. smile

ok, jag har också hört att andra bilar har en sådan, men inte min, här klämmer den nedersta skruven ihop polskon:)


21 761 Inlägg
7 april 2014
#15
Aha, då vet man det.

Hela polskon bör iaf rengöras innan du monterar nya kabelskor, annars kan det bli dålig kontakt med de nya kabelskorna också. Min åsikt är som sagt att själva batterikabeln inte ska skarvas, det ska i så fall bytas ut hela kabeln. De tunnare kablarna kan däremot skarvas under förutsättning att det görs ordentligt (som -matte har skrivit). smile


Sök