3865
Sök

Varför öppen dump?

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#1
Varför åka med öppen dump för?
ja vet att det låter gööt men man förlorar ju så mycket på att ha
öppet mot återcirkulerande + att det kan skada.
Senast redigerat av Turbo_Power_86 (24 november 2006)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
24 november 2006
#2
Vet inte.
En del folk kör turbo enbart för själva "psshhh" ljudet.
Och en del som hör bilar med dump vet inte vad turbo är.

Själv föredrar jag sluten tryckavlastning.

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#3
åå änteligen en som inte är skadad av pys ljudet big_smile
känns skönt å höra:)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

87 Inlägg
24 november 2006
#4
Varför bry sig om andra åker med öppen dump för?
du vet att det låter gööt och att man inte förlorar ju så mycket på att ha
öppet mot återcirkulerande + att det kan skada om man inte kollar upp det innan montering.

tongue

Klubbmannen
24 november 2006
#5
Bilar som använder mapsensor istället för lmm förlorar ingenting på det. Nej, ingenting..
Och att det skulle skada är högst osannolikt. Den enda "skada" den kan göra är väll på vissa Audi's styrsystem som ställer insprutningen i "felsäkert läge" med en öppen monterad. Men den ställs tillbaka om man kör vanlig bypass igen.

En felställd öppen ventil kan dock läcka in luft vid oönskade tillfällen, exempelvis när man växlar långsamt, motorbromsar eller står på tomgång. Då sugs en del luft in via lmm, och en del sugs in via ventilen. Ventilen kan suga in tillräckligt mycket luft för att lmm ska göra en så pass grov felräkning att motorn stallar.

873 Inlägg
24 november 2006
#6
För att ha något att jiddra om.

Annars skulle de flesta trådar vara ganska tysta wink

Men det är väl upp till var och en.
Hade väl kanske varit roligt däremot om någon kom med en annan anledning till att de kör med det än "Det låter gött."
Men det är väl den enda anledningen kanske.

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#7
Klubbmannen skrev:
Bilar som använder mapsensor istället för lmm förlorar ingenting på det. Nej, ingenting..
Och att det skulle skada är högst osannolikt. Den enda "skada" den kan göra är väll på vissa Audi's styrsystem som ställer insprutningen i "felsäkert läge" med en öppen monterad. Men den ställs tillbaka om man kör vanlig bypass igen.

En felställd öppen ventil kan dock läcka in luft vid oönskade tillfällen, exempelvis när man växlar långsamt, motorbromsar eller står på tomgång. Då sugs en del luft in via lmm, och en del sugs in via ventilen. Ventilen kan suga in tillräckligt mycket luft för att lmm ska göra en så pass grov felräkning att motorn stallar.

Ingenting är du helt 100 på det, ja menar basic atmosfärisk släpper ut ur systemet, återcirkulerande släpper tillbaka in = tar längre tid för systemet att bygga upp tryck.
å visst ja tycker det låter gött men till vilken nytta om man kör strippen tex kanske förlorar någon sek på det när man växlar (totalt)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
24 november 2006
#8
Varför skulle bilen få längre spoolup med återcirkulerande?

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#9
om man släpper ut trycket så måste ju turbon byga upp det på nytt eller? annars skulle det ju finnas hela tiden som på en kompressor

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
24 november 2006
#10
Jo men... det släpps väl inte ut mindre med en öppen dump?

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#11
Sandman skrev:
Jo men... det släpps väl inte ut mindre med en öppen dump?

?? dom släpper väll ut lika mycket om det är exakt samma motor skilnaden blir ju att en öppen "förlorar" trycket längre tid än återcirkulerande eller har ja fel som vanligt?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
24 november 2006
#12
Nej. Det var detta som förvirrade mig.

Turbo_Power_86 skrev:
återcirkulerande släpper tillbaka in = tar längre tid för systemet att bygga upp tryck.

Men du menade väl egentligen samma sak som jag?

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#13
aa fel av mig skrev lite fel :S blir lätt så när man lider av sömnlöshet:D

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

873 Inlägg
24 november 2006
#14
Tro mig.
Jag känner igen mig wink

Don't get mad, get even.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#15
skönt å höra att man inte är ensam om det problemet big_smile

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
24 november 2006
#16
Klubbmannen skrev:
Bilar som använder mapsensor istället för lmm förlorar ingenting på det. Nej, ingenting..
Och att det skulle skada är högst osannolikt. Den enda "skada" den kan göra är väll på vissa Audi's styrsystem som ställer insprutningen i "felsäkert läge" med en öppen monterad. Men den ställs tillbaka om man kör vanlig bypass igen.

En felställd öppen ventil kan dock läcka in luft vid oönskade tillfällen, exempelvis när man växlar långsamt, motorbromsar eller står på tomgång. Då sugs en del luft in via lmm, och en del sugs in via ventilen. Ventilen kan suga in tillräckligt mycket luft för att lmm ska göra en så pass grov felräkning att motorn stallar.

Tänk efter nu. om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mindre luft än vad det tror att det får. Dumpen sitter ju efter LMM i linjen, dvs. EFTER att lmm har mätt upp luftmängden dumpas trycket Helt med en öppen dump medan en återcirkulerande skickar tibax luften in i systemet igen. eftersom luft som redan blivit uppmätt och registrerad dumpas blir det alltid en felmarginal i bränsletillförsel.

Problemen som (kan) följa: Bränd katalysator då bilen fått för mycket bränsle som inte hunnit förbrännas och (kanske) hackig gång, eller vid för hårt spänt dumplock, turbohaveri, efterom luften måste ut någonstans då gasspjälet stängs, och då sticker det bakvägen genom turbon.

Angående MAP har du helt rätt då sensorn sitter EFTER dumpen i linjen.

EDIT: Slarvigt stavfel
Senast redigerat av Imon (24 november 2006)

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

5 710 Inlägg
24 november 2006
#17
Imon skrev:
Tänk efter nu. om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mer luft än vad det tror att det får.

Helt tvärt om....men annars var det rätt wink

MVH Jonas
..............

2 652 Inlägg
24 november 2006
#18
jonTe skrev:
Imon skrev:
Tänk efter nu. om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mer luft än vad det tror att det får.

Helt tvärt om....men annars var det rätt wink

hehe så kan man också säga ja

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
24 november 2006
#19
jonTe skrev:
Imon skrev:
Tänk efter nu. om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mer luft än vad det tror att det får.

Helt tvärt om....men annars var det rätt wink

Hoppsan! Ja ajdå... ibland kommer det lite tryckfel smile Antar ja e snabbare i händerna äön i huvudet smile

Ska fixa till det...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

87 Inlägg
24 november 2006
#20
Sandman skrev:
För att ha något att jiddra om.

Annars skulle de flesta trådar vara ganska tysta wink

Men det är väl upp till var och en.
Hade väl kanske varit roligt däremot om någon kom med en annan anledning till att de kör med det än "Det låter gött."
Men det är väl den enda anledningen kanske.

Haha det e rätt mannen bara skojar lite smile.. Dållig natthumor.


Sök