3923
Sök

BMW E39 525iM - ESS Tuning kompressor

Kompressormatning!

Vila i frid, pappa..
43 914 Visningar
Projektet avslutat 30 december 2014
Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#41
Nu (tror jag) allt är på plats. Endast databoxen (som kommer med posten. Snart, hoppas jag) och kylaren (Som jag sätter dit när jag vet att allting fungerar) kvar nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-e8a859dd427e342342c964383e015297.jpg

Som ni ser här är även vevhusventslangen ansluten och spridarbryggan på plats med samtliga spridare. smile

Nästa inlägg lär bli en video med uppstart!
Senast redigerat av zekezeke (29 juli 2014)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 juli 2014
#42
Härligt värre!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#43
Boxen blir skickad idag från Norge! smile


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#44
Ännu mer problem nu då;

Skulle montera dit min kylare då jag fått höra att databoxen skulle dyka upp snart. Vid monteringen av den vänstra övre slangen så märker vi att den tar i fläkten......

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-7c6f86ce55e07c1a7860cc523a526676.jpg

Så ska det monteras enligt anvisningarna. Jättebra, sålänge fläkten inte rör sig..

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-be42aaf6a2bd97746459e6f371fa6d8d.jpg

Hur man än vrider och vänder går det inte att lösa. Fläkten och/eller kompressorhjulet sitter för nära slangen.

Blir väl till att öka avståndet för fläkten (kommer ta stryk på pumpen, OM man hittar en distans som passar). Elfläkt är nämligen inte aktuellt för min del..

Ska naturligtvis meddela ESS om detta..

Hörs
Senast redigerat av zekezeke (29 juli 2014)


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#45
zekezeke skrev:
Ännu mer problem nu då;

Skulle montera dit min kylare då jag fått höra att databoxen skulle dyka upp snart. Vid monteringen av den vänstra övre slangen så märker vi att den tar i fläkten......

http://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-7c6f86ce55e07c1a7860cc523a526676.jpg

Så ska det monteras enligt anvisningarna. Jättebra, sålänge fläkten inte rör sig..

http://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-be42aaf6a2bd97746459e6f371fa6d8d.jpg

Hur man än vrider och vänder går det inte att lösa. Fläkten och/eller kompressorhjulet sitter för nära slangen.

Blir väl till att öka avståndet för fläkten (kommer ta stryk på pumpen, OM man hittar en distans som passar). Elfläkt är nämligen inte aktuellt för min del..

Ska naturligtvis meddela ESS om detta..

Hörs

Svar från ESS;

"Please see attached instructions on how modify install fan.

Did you recive the fan spacer with your kit?

Please also check step 18 in the installtion manual. Her you can see the bracket that moves the hose away from the hose.

Do you have this bracket?

I included a new belt and a new pulley in the ECU shipment. You must use this pulley and belt.

The pulley you have is wrong for your setup."

.. Instruktionerna (som jag naturligtvis inte fick med vid leveransen) visar hur man skall KAPA ned fläktvingarna. Kul. Sedan ska man dit med en spacer. Som jag inte fått.

Steg 18 hade jag missat, då det handlar om hur man ska byta ut styrservobehållaren, något jag inte ville göra, varpå jag sket i att läsa steget. Vad jag då missade var att i samband med monteringen av den nya behållaren ska det dit en liten distans för kylarslangen så den kommer bort en bit från kompressorhjulet. Detta är dock lätt åtgärdat nu efteråt.

För er engelskspråkiga förstår ni av deras kommentar att jag fått fel spännare och rem.. Remmen vet ni redan att jag bytt ut, men nu ska jag tydligen få både ny rem och spännare för den jag har fått är för liten.

Går bra för mig!
Databoxen bör komma idag eller imorgon tydligen, och tillsammans med den nya spännaren och remmen. Distansen för fläkten kommer senare..

Pratade med dem via telefon nu idag angående allt detta och för all del, dem är trevliga och serviceinriktade, men jag börjar ledsna på att ta mig fan allt har gått åt helvete med detta.

Blir det inte ett jävla drag på bilen så vill jag inte rekommendera detta till någon.. roll
Senast redigerat av zekezeke (31 juli 2014)


83 Inlägg
31 juli 2014
#46
Vill du inte rekommendera ett kompressorbygga eller vill du inte rekommendera ESS ?

Vad kostar det? Vad är de som har strulat? ... har inte följt allt tidigare och är lite nyfiken smile

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#47
conio skrev:
Vill du inte rekommendera ett kompressorbygga eller vill du inte rekommendera ESS ?

Vad kostar det? Vad är de som har strulat? ... har inte följt allt tidigare och är lite nyfiken smile

50.000 i runda slingor.

Mycket har strulat, har fått modda en hel del för att få dit diverse grejer.. "Bolt on" är en ordentlig överdrift! roll

ESS överlag är säkert kanon, men kittet för just 525i E39 (som iofs passar på flera modeller) har inte varit någon höjdare.


83 Inlägg
31 juli 2014
#48
Tråkigt när man lägger ut så mkt pengar me ju... men hoppas att de kan bli uppstart snart iaf :-)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2014
#49
Känns väldigt mycket som halvfabrikat, något man ogärna slänger sånna pengar på. Visst kostar materialet en hel del och då får ju inte arbetet kosta så våldsamt men man slänger ju hellre på några tusenlappar till för att det ska vara enkelt att montera. Det kan ju inte vara meningen att man ska måste jävlas med varje enskild sak för att få det att stämma.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#50
PHrnfeldt skrev:
Känns väldigt mycket som halvfabrikat, något man ogärna slänger sånna pengar på. Visst kostar materialet en hel del och då får ju inte arbetet kosta så våldsamt men man slänger ju hellre på några tusenlappar till för att det ska vara enkelt att montera. Det kan ju inte vara meningen att man ska måste jävlas med varje enskild sak för att få det att stämma.

Precis. Nåväl, hoppas kunna skratta åt allt detta om några månader när jag, förhoppnignsvis, är ute och kör om folk på vägarna! coollol


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 augusti 2014
#51
zekezeke skrev:
PHrnfeldt skrev:
Känns väldigt mycket som halvfabrikat, något man ogärna slänger sånna pengar på. Visst kostar materialet en hel del och då får ju inte arbetet kosta så våldsamt men man slänger ju hellre på några tusenlappar till för att det ska vara enkelt att montera. Det kan ju inte vara meningen att man ska måste jävlas med varje enskild sak för att få det att stämma.

Precis. Nåväl, hoppas kunna skratta åt allt detta om några månader när jag, förhoppnignsvis, är ute och kör om folk på vägarna! coollol

Haha, det är rätt inställning! Tror nog det ordnar sej till slut. Det är bara en fråga om tålamod smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
#52
Sådär då, efter lite dvala var jag i garaget idag igen.
Kapade till fläkten efter anvisningarna;

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-c08f2172b554dfc1dddf41f4ced5fd61.jpg
Nya till vänster och gamla till höger. (Beställde nya blad så jag kunde spara den gamla)

Bytte till nytt kompressorhjul (större) och tröck i databoxen.

Den nya remmen dem skickade med är för lång.. roll Blir inte ens förvånad längre.
Ska hämta upp ny rem och distansen som skall sitta mellan fläkt och v-pump imorgon.

Så, förhoppningsvis blir allt klart imorgon! Om inte annat nu i helgen med lite tur.
Senast redigerat av zekezeke (7 augusti 2014)


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#53
Så, efter att ha märkt att jag kapat vingarna fel på dem nya fläktbladen, rättat till detta genom att denna gång kapa RÄTT på originalfläkten, satt dit denna med distansen som dök upp idag, satt dit fläktrem, fått ordning på slangar och annat helvete så har jag nu lyckats STARTA bilen och till och med åkt 2km!

Den var lite tjurig och gav några missljud dem första 2 försöken, men det 3e gick allt OK varpå vi rullade ut henne ur garaget och körde en sväng.

Trevlig skillnad! Vågade inte gasa upp mer än till 4000rpm just nu, men det märks att det finns 100hk och nm ytterligare! wink



Allt är dock inte frid och fröjd.. Nu läcker den olja från oljefilterhuset. Oklart om detta bara är något simpelt fel eller om det är nåt vevhustryck som spökar, och eftersom mycket vevhus blivit pluggat (enl. instruktioner från ess) känns inte det helt omöjligt.. Ska kolla närmare på detta imorgon.

.. Mina däck är dessutom lite för breda, så det går inte riiiiktigt att köra med bilen utan att dem tar i skärmkanterna. Så dessa måste valsas. Snarast.. roll

Som utlovat kommer det en video på uppstart imorgon!


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 augusti 2014
#54
Härligt! Det måste kännas som en jädra skön milstolpe? Synd på vevhustrycket dock, har du nån idé om hur du ska lösa det?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 augusti 2014
#55
Kul med uppstart smile Men tråkigt med mer strul!

Hur har du löst det med vevhusventen nu? Bytte du oljefilter nu när du monterade kompressorn? Har haft problem med o-ringen som sitter i locket, den tätar inte som den ska, så då läcker det för minsta lilla smile


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#56
Lite tomgång;

http://youtu.be/xE4_w-5_zGQ

Har inte kollat närmare på läckaget ännu. Det blir ikväll!


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
9 augusti 2014
#57
Verkar ju gå riktigt rent och fint! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#58
Läckaget visade sig vara så simpelt som att o-ringen för filterhuset var felplacerad.. roll

Allting verkar vara tätt och gå som det ska nu! big_smile
Ska bara valsa skärmkanterna nu sen blir det åka av..!

Har dock varit ute och lekt lite trots däcken och nog är det skillnad alltid. Känns och låter mycket rappare!
Oklart om det har varit värt allt besvär men det känns för jävla skönt nu när bilen går, och faktiskt går rent och bra! Trodde varken att den skulle gå eller, om den nu skulle gå, gå någe bra. Med all min jävla otur med detta projekt så..

Hursomhelst, blir nog inte mycket mer skrivet i denna tråd för min del (hoppas jag, så länge allt håller vill jag hålla mig borta i alla fall.. vill lämna er med ett gott humör wink)

Vill tacka alla följare för erat engagemang och intresse!

Lite bilder med nya fälgarna och med bilen ute ur garaget.. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-a07b6ae087c3d2aeaa8be62f0a05c252.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-dce40d1ff8c2d21157032186858427ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-fd49b0c308182e65af245756d028efe3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-cf31caf4ec93ce9dccea20bc4127df87.jpg

Tack för mig!


53 Inlägg
9 augusti 2014
#59
Kul att allt fungerar, grattis!
Skulle va kul om du kunde göra en 0-100 film nån dag big_smile


83 Inlägg
9 augusti 2014
#60
nice... lite filmer nudå smile


Sök