Sådärja, avslutar detta projekt tillsammans med 2014.
Foto från idag;
![https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-31f16e3efce039a81fa7a2e851ae7489.jpg]()
Detta har hänt under hösten/vintern:
- Tagit den allting igen för att undersöka tomgångsproblem och motortempgivaren som troligtvis var klämd.
Under denna process (som var lite spännande, då insuget inte riktigt ville släppa i första taget.. vi använde inte direkt en snäll packningsmassa för insugspackningen
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
.. men efter lite hemmagjorda verktyg släppte det!) tror jag vi hittade problemet med problematisk tomgång; slangklämman för tomgångsmotorn hade släppt (läs dåligt klämd från början). Så detta åtgärdades.
Motortempgivaren var till vår förvåning
inte så klämd att det skulle påverka någonting. Alla kablar var intakta osv. Så varför motortempgivaren gett felkod trots att vi bytte den i samband med kompressorn var nu fortfarande en gåta..
Dit med allt igen, denna gång lite seriösare lindningar för kablage osv (och ordentligt klämda klammor..
![wink](img/smilies/wink.png)
).
- Fixat spridarbryggan så den ligger bättre centrerat för exakt sprut för spridarna.
Dessa hade tidigare legat en smula snett, så spridarpackningarna blivit slitna. Dessa fick jag dock skickade på nytt av ESS Tuning.
![cool](img/smilies/cool.png)
- Ny kylarkåpa.
Den förra gick ju som bekant sönder av inget mindre än ett fläktblad som tagit i själva kåpan och åkt rätt igenom den. Som följd av detta tog jag den så mycket som möjligt av den bifentliga kåpan för att undvika att detta skulle ske igen.
För att undvika detta denna gång med den nya kåpan har vi kapat av en bit av toppen på fläktbladen. Håller tummarna för att det räcker..
![roll](img/smilies/roll.png)
- Nytt luftfilter (AEM).
Ja, nytt filter (se bilden). Tyckte det gamla K&N hade gjort sitt. Ville även pröva ett som inte är oljebaserat för att skona LMM lite.
- Ny termostat
Byttes i hopp om att det var denna givare i termostaten som gav felkod på motortempgivare, men icke.
- Nya strålkastare (Hella).
Efter ett försök att ersätta endast själva linsen på strålkastarna, som gick helt åt helvete, då dessa linser INTE går att få den (prövade det mesta, inklusive att ha strålkastarna i en ugn för att få limmet att släppa), bestämde jag mig för att ett par nya får det minsann bli. Detta dels för att en strålkastare gick sönder i detta försök, och dels för att jag inte vill ha några "bättre begagnade". Klart ögonstenen ska få nya ögon, liksom!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
- Fixat motortempgivarfelkoden - "motortempgivare utlopp kylare, ingen signal"
Ja, eftersom inget annat hjälpt (alla givare bytt osv..) började vi undersöka kabelbrott. Och mycket riktigt så hittade vi ett. Bytte hela kontaktstycket (20:- hos BMW) och allt blev i sin ordning. Normal temp (tidigare konstant -40) och ingen felkod!
![cool](img/smilies/cool.png)
Det var nog det.. Avslutar som sagt detta projekt nu, så tack till alla som följt under byggets lopp!
Glöm inte rösta på bilen nu när den är "klar"..
![smile](img/smilies/smile.png)
Gott nytt år på er!