3659
Sök

Nissan skyline R33 gts-t ryker vid gaspådrag

14 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#1
Tjabba! Nyligen inskaffat en skyline. Den går jätte fint men problemet är att när man laddar på med bilen, och släpper gasen, samma sekund efter dumpljudet kommer. Så ryker det som bara den ur avgassystemet. Blir ett stort rökmoln och sen ingenting mer. När jag kör lugnt så märks det inte, utan bara när trycker gasen i botten. Bilen uppträder inte konstigt när jag laddar, bara röken som inte stämmer.

Röken är för övrigt vit och tjock. Luktar dock oljeliknande.

Enligt tidigare ägare trodde han turbon var slut, så det sitter en ny på nu som inte alls gått många mil.

Annars är det bara standard saker som rör och chip.
Jag och kompisen tog även isär tryckröret idag och letade efter olja, hittade en hel del så vi tog även bort intercoolern, visade sig att det låg en massa där också, men kan inte säga på rak arm ifall det är från gamla turbon eller nya.

Har iaf gjort rent tryckrör och IC på olja, och kört en hel del ikväll. Så blir att ta isär allt igen och se hur det ser ut.

Några tips på vart felet ligger?
Senast redigerat av farbahs (13 april 2014)


Forummoderator
26 322 Inlägg
13 april 2014
#2
Min spontana tanke var väl att han fettar på med bränsle i och med dumpventilen..men det är bara min som sagt spontana tanke och behöver inte vara någon slags säkerhet.

En rejäl rengöring av intercooler lär ju dock inte skada, för att eliminera att det är därifrån det fortfarande kommer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 670 Inlägg
13 april 2014
#3
Låter som dina ventiler läcker i toppen. Komptest eller leak downtest skulle jag göra på den


rad
13 april 2014
#4
Ventiler som läcker? Jag skulle snarare säg kolvringarna som sett bättre dagar om vi nu skall ge oss in i "worst case" scenarion...Jag tror mer på turbon, är du säker på att den är helt ny o inte bara en "annan"?

4 670 Inlägg
13 april 2014
#5
rad skrev:
Ventiler som läcker? Jag skulle snarare säg kolvringarna som sett bättre dagar om vi nu skall ge oss in i "worst case" scenarion...Jag tror mer på turbon, är du säker på att den är helt ny o inte bara en "annan"?

Ja vid gassläpp/motorbromsning kan det mycket väl vara ventiltätningar som läcker. Även kolvringarna då dessa inte är jättebra på en org skyline. 3 polare som kört sönder kolvringarna när dom laddat över 1 bar.

Där av komptest/leakdown test! smile


14 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#6
Någon mer som har gissningar? Blir att ta isär allt på en gång och kika! Tacksam för tipsen jag fått!


32 Inlägg
13 april 2014
#7
farbahs skrev:
Någon mer som har gissningar? Blir att ta isär allt på en gång och kika! Tacksam för tipsen jag fått!

Känn på den " nya " turbon om den glappar. Gamla ägaren har garanterat inte rengjort ic eller tryckrör efter byte av turbon som var slut.

Den blandar inte vatten och olja ?
Senast redigerat av vems (13 april 2014)

14 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#8
Den blandar inte vatten och olja! Däremot verkar en hel del olja försvinna. Börjar tro det är nåt med oljereturen!


14 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#9
Problemet kvarstår än, tidigare ägaren påstod att han bytte turbo för att den rykte. Och att den gick jättebra en kort stund men att Rykandet sen kom tillbaka. Vad kan det bero på? Letat igenom allting snart..


32 Inlägg
25 april 2014
#10
farbahs skrev:
Problemet kvarstår än, tidigare ägaren påstod att han bytte turbo för att den rykte. Och att den gick jättebra en kort stund men att Rykandet sen kom tillbaka. Vad kan det bero på? Letat igenom allting snart..

Sitter det någon oljerestriktor där ?

14 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#11
Nej det gör det inte!


239 Inlägg
16 maj 2014
#12
hur har det gått?
Jag har ett liknande problem...

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
16 maj 2014
#13
Bör det inte sitta restriktor på den där? Och rengjorde han både olja-in och returen från turbon? Så att det inte är stopp på någon sida?

Då behöver den inte rulla många meter innan även den nya turbon är kass.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

32 Inlägg
16 maj 2014
#14
t_one21 skrev:
Bör det inte sitta restriktor på den där? Och rengjorde han både olja-in och returen från turbon? Så att det inte är stopp på någon sida?

Då behöver den inte rulla många meter innan även den nya turbon är kass.

Precis, Sitter inte det någon restriktor till turbon så kommer den nya att fara ganska fort!
Kolla kompressorhus / avgashus om han har tryckt ut olja.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 maj 2014
#15
som sagt börja vid turbon..

om turbon har rätt doningar monterade. så skulle jag testa lite olika saker.. med fördel att ha en polare i en bil bakom.


belasta bilen i uppförsbacke låg fart relativt hög växel och låt den jobba satan.

sen gör du så att du kör typ i 90. lägger dig med en växel där du har kanske 5000rpm och släpp gasen och motorbromsa ner farten.

brukar synnas ganska omgånde om det är ringarna som är slut.

även fått problem med oljeringarna dock på en volvo lägg dig och torrvarva med jämn gas runt 3000rpm några sec och se om det börjar bolma.


nu är ingen motor och inget fel samma som en exakt identisk men det borde kunna ge en hint om det är något motorfel eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#16
Fick ju en turbo på garantin, likadan, den tog slut efter 40mil på samma sätt, gick felfritt rätt länge, så turbon som var värdelös, pratat med en kille som också kört slut på 2 st av samma fabrikat, jag har köpt en garret nu istället. Man får det man betalar för.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
27 maj 2014
#17
Har den överlevt?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök