På torpis bild så är den blå slangen ett vattenrör... det sitter inte på 98 såvitt jag vet...
det skall sitta en smal vakumslang från änden på insuget (mot kamremmen) ner till förvärmaren som sitter precis framför turbon på insugsröret, sedan skall det gå en grov från oljefällan (den svarta boxen) till samma förvärmare (gissar på att det är denna du bröt av) den grova är ju den viktigaste för att det skall fungera, den smala slangen är endast för att hjälpa till med lite vakuum då motorn står på tomgång, denna tappar sin funktion när man kör...
men det viktigaste att kolla (och ev rensa) är den nedre anslutningen mellan oljefällan och blocket, det är när den är täpt problemen verkligen uppstår, (då samlas all "stänk" olja i fällan, sedan stiger nivån tills att den är uppe vid röret till insuget, då suger insuget upp oljan... resulterar i riktigt kladdiga rör / olja i intercoolern (som visserligen har en automatisk dränering) men kommer tillräckligt mycket så hinner inte dräneringen med och då kommer det ju upp till insuget kladdar på spjället, sedan in och förbränns, sot bildas i förbränningsrummen, stiften far illa, sedan vidare ut i avgassystemet där dels sonderna inte gillar det och katten tål det inte häller så bra i dom mängderna) men är det så illa så känns det på avgaserna...
men för att göra detta måste man riva insuget och demontera fällan...
Att det inte börjar direkt bör bero på att oljan är kall, men också ett gott betyg på att kolvringarna är täta och fina!
Och det jag snackade om innan va ju givetvis överkurs, ifall dina cylindrar varit slut hade du märkt det (fungerande vevhusvent eller ej)
"Vakuumträdet" är den bästa platsen att koppla allt som du vill ha vakuum/tryck till, original sitter det sällan något där, men laddtrycks mätare och dumpventil mm passar utmärkt där!
den andra slangen du pratar om är till
EVAP systemet... grunkan som sitter till höger om t-korset ifall du tittar framifrån är EVAP ventilen, den fortsätter sedan ner till kolkanistern som sitter inanför kofångaren fram...
varför detta sitter med t-kort till insuget vet jag inte riktigt (jag tror det kan vara för att systemet skall funka även under laddtryck), det är en idé dom fick -97 (tror jag) för den sitter inte till insugsröret på 850...
Dessa backventiler kan vara bra att kolla för ifall de inte funkar skjuter du laddluft rakt tillbaka till insugsröret (ganska pointless)
att du inte kan suga i den med motorn igång tyder på att en av backventilerna fungerar (den stänger när du har vakuum på andra sidan)