Ska köpa slutsteg till mina basar nu och koppla in det. Basarna är två Kicker compVR 12" med en hemmabyggd portad låda på 99L.
Det jag undrar är om jag sak sattsa på ett monoblock eller ett 2/bryggat 4-kanals? Vad blir de för skillnad? vilket är lättast och bäst att koppla med? Budgeten ligger runt 2000kr, kollar på beg steg.
Där står det 4ohm, är det per talspole eller för båda? Inte expert på dedär med Ohm.
När det står 4 Ohm på en bas med dubbla talspolar så är det rimligtvis impedansen per spole som menas, dvs dubbla 4 Ohms spolar i ditt fall. Monoblock blir bäst, de är gjorda för lägre impedans än flerkanalssteg och brukar dessutom ha subsonicfilter.
Vill du ha ut så mycket effekt som möjligt så ska steget tåla 1 Ohms belastning, då parallellkopplar du alla spolar på steget.
När det står 4 Ohm på en bas med dubbla talspolar så är det rimligtvis impedansen per spole som menas, dvs dubbla 4 Ohms spolar i ditt fall. Monoblock blir bäst, de är gjorda för lägre impedans än flerkanalssteg och brukar dessutom ha subsonicfilter.
Vill du ha ut så mycket effekt som möjligt så ska steget tåla 1 Ohms belastning, då parallellkopplar du alla spolar på steget.
Tack! Så det jag ska leta efter är ett monoblock som tål 1ohm. Bra att börja leta
Har en annan fråga,har för mig mina basar vill ha 400Wrms, gäller det oavsätt ohm? eller ändras basens watt beroende på vilken ohm man kopplar med? Annars kollar jag lite på SPL Dynamics ICE 800.1 , Levererar 800w i 1ohm och ligger på 1990kr
Det är talspolarna som tål en viss effekt. En sån där bas tål 400 WRMS totalt för båda talspolarna tillsammans oavsett om spolarna seriekopplas eller parallellkopplas.