3119
Sök

Demontera ratt med SRS

Whitetrash
589 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
#1
Tutan har lagt av på min bil och jag har kollat i det närmaste allt förutom den beryktade släpringen i ratten, så nu tänker jag plocka bort airbagen från ratten och kolla den där ringen då det är besiktning inom en snar framtid...
Vad ska jag göra för att säkert kunna plocka bort SRSen från ratten?
Räcker det med att plocka bort kablarna från batteriet?
Nått annat som är värt att tänka på?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
26 november 2006
#2
Viktigt med arbete av SRS kompnenter!
Bilen ska vara strömlös som sagt. Vänta ett par minuter gärna 30min (enligt volvo), varierar mycket på olika bilfabrikat och elsystem.
Hantera alla SRS komponenter varsamt, laborera aldrig med komponenterna!
Andvänd inte verktyg för att bryta isär kontaktstycken mm
Tänk på att även statisk elektrisitet (stavning) kan utlösa SRS komponenter.

Viktigt vid demontering av RATT!
Ställ in ratten så att den är rak inann du demonterar ratten och spärra gärna "rullen" till krockkudden.
Om "rullen" hamnar fel kan den gå sönder vid fullt rattutslag, i värsta fall kan det resultera i en ofrivillig utlösning av krockkudden.
Senast redigerat av _TiNcO_ (26 november 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Whitetrash
589 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
#3
utförligt och bra, tack ska du ha!

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
26 november 2006
#4
Har hört att systemet ska vara strömlöst i 30min på vissa volvo bilar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
26 november 2006
#5
Kornz skrev:
Har hört att systemet ska vara strömlöst i 30min på vissa volvo bilar.

Jo det stämmer. siffrorna som volvo ger ut är 30 minuter på alla sina bilar. Mestadels är det för att hålla ryggen fri om det skulle hända en olycka.

Så därför rättar jag mitt förra utalande. Istället för 10 minuter ska man vänta 30 minuter. Mestadels för att jag också vill ha ryggen fri.

Måste erkänna att man slarvar lite med detta och oftast är bilen strömlös inann 30 minuter.
Men det finns en anledning till att det står i instruktionsboken att arbeten med SRS komponnter ska utföras av verkstad. Det kan hända olyckor även om dom är sällsynta.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
26 november 2006
#6
Kornz skrev:
Har hört att systemet ska vara strömlöst i 30min på vissa volvo bilar.

njaa, inte ett måste, men en bra tumregel. om allt är som det ska så skall inte airbagen explodera. men om något är fel och man vill vara på sin säkra sida så ryck batteriet och ta en kopp kaffe innan du börjar!

man lever bara en gång så lev väl!

Smålänning
7 883 Inlägg
26 november 2006
#7
Annars så rycker du kablarna precis innan du går och lägger dig. Då e de garanterat strömlöst sen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

191 Inlägg
4 januari 2007
#8
Man behöver ju inte sitta i bilen när man skruvar loss den...........jag har gjort detta ett antal gånger (Bytt ratt i min V70), och det har gått kalas.....


Whitetrash
589 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#9
Gjorde detta redan "förra året" så det gick totalt smärtfritt och nu kan jag tuta runt som vanligt igen.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2007
#10
Hej, ja det är inte så farligt som det låter... Kopplar du ur batteriet och väntar så kan det inte hända nåt om du inte har oturen och är en på miljonen...


45 Inlägg
14 juli 2007
#11
En snabb fråga ang Airbag. Får man byta till en sportratt utan airbag ifall bilen är byggd med en airbag ratt? Går den igenom besiktningen? Bilen är en Mazda 626 -92..


Eliminator
1 441 Inlägg
14 juli 2007
#12
Gurkaa skrev:
En snabb fråga ang Airbag. Får man byta till en sportratt utan airbag ifall bilen är byggd med en airbag ratt? Går den igenom besiktningen? Bilen är en Mazda 626 -92..

Fråga ditt försäkringsbolag.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

45 Inlägg
14 juli 2007
#13
Okej. Så dom kan inte säga nånting om det på besiktningen?



Sök