3053
Sök

RWD evo 8

126 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#1
någon som har koll på hur omständigt det är att bygga om en evo 8 tilö bakhjulsdrift istället för 4hjuls? och vad man behöver göra? tacksam för alla svar

/Tobb3

1 938 Inlägg
26 maj 2014
#2
Vet inga konkreta fakta, men kan man inte låsa/svetsa mittendiffen och "bara" plocka axlarna fram?
Vet däremot att evo8ans bakre diff e lite känslig.

126 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#3
okej nä jag vet inte riktigt hur de funkar.
Glesmark skrev:
Vet inga konkreta fakta, men kan man inte låsa/svetsa mittendiffen och "bara" plocka axlarna fram?
Vet däremot att evo8ans bakre diff e lite känslig.

/Tobb3

1 938 Inlägg
27 maj 2014
#4
Vet att det sitter någon slags oljepump som låser lamellpaketet till mitt och bakaxel-diffen för att få olja förspänningar på lamellpaketen för att bromsa upp dom.

Sen om dom orkar låsa upp 100% för att bara köra bakhjulsdrivet vet jag ju inte, då får man gå in och svetsa diffen på något vis.

Det finns en bakhjulsdriven grön evo här nånstans på forumet, om jag minns rätt.
Sök efter den och fråga ägaren om tips och råd.

126 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#5
Glesmark skrev:
Vet att det sitter någon slags oljepump som låser lamellpaketet till mitt och bakaxel-diffen för att få olja förspänningar på lamellpaketen för att bromsa upp dom.

Sen om dom orkar låsa upp 100% för att bara köra bakhjulsdrivet vet jag ju inte, då får man gå in och svetsa diffen på något vis.

Det finns en bakhjulsdriven grön evo här nånstans på forumet, om jag minns rätt.
Sök efter den och fråga ägaren om tips och råd.

okej tack ska se om jag hittar han:)

/Tobb3

KHRacing
3 juni 2014
#6
Embelazt skrev:
Glesmark skrev:
Vet att det sitter någon slags oljepump som låser lamellpaketet till mitt och bakaxel-diffen för att få olja förspänningar på lamellpaketen för att bromsa upp dom.

Sen om dom orkar låsa upp 100% för att bara köra bakhjulsdrivet vet jag ju inte, då får man gå in och svetsa diffen på något vis.

Det finns en bakhjulsdriven grön evo här nånstans på forumet, om jag minns rätt.
Sök efter den och fråga ägaren om tips och råd.

okej tack ska se om jag hittar han:)

finns 2 :-) jag har den ena.
väldigt enkelt.

du måste låsa mittdiffen genom att svetsa denna -

ta isär främre drivaxlarna & behåll inre knutarna på plats, till verka nån slags skydd som håller knutarna på plats men fortfarande kan snrra fritt. (lite pillrigt)
behåll även yttre knutarna på plats såklart för att hålla ihop framhjulen (annnars gåre åt H-E)

sen e det bara & köra o ha kul

KHRacing
3 juni 2014
#7
Tillägg - bilarna som byggdes till Tokyo Drift-filmen var enbart ombyggda med svetsad mittendiff - resten var typ original.

126 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#8
KHRacing skrev:
Tillägg - bilarna som byggdes till Tokyo Drift-filmen var enbart ombyggda med svetsad mittendiff - resten var typ original.

okej tack för svaret:)

/Tobb3


Sök