3195
Sök

Volvo 850 GLE-93 (6 Fel BESIKTNING HJÄLP)

7 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
OBS, är ny på forumet så kanske lägger tråden i fel ställe!

Tjenare fyllt 18 och har såklart en volvo 850 GLE-93, besikta bilen idag och fick 6 fel, som MÅSTE fixas..

Felen är

1 (EG: 8.2.1.2) Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
2 Bakvagnsram, lagring, höger, glapp
3. (EG: 8.2.1.2) HC-halt tomgång, för hög
4. (EG: 8.2.1.2) CO-halt förhhöj tomgång, för hög.
5. (EG: 8.2.1.2) CO-halt tomgång, för hög.
6. (EG: 1.2.1) Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.

VÄRDEN JAG FICK:

CO: 7,9 (0.5)
CO 2500: 9,9 (0,3)
HC: 490 (100)
LAMBDA: 0,73 (0,96-1,04)

Är ganska säker på hur man fixar 2 och 6 men halterna är en helt ny värld för mig, någon som vet hur man fixar det?
Senast redigerat av DanneBRE (30 maj 2014)

4 586 Inlägg
30 maj 2014
Kolla så inte vevhusventilation är tät. Ryker det ur oljestickan ?

Kolla sedan ifall du har avgasläckage ?

Hur länge sedan var det bilen fick en service ?

Blir bilen tillräckligt varm ? Räcker inte att köra bara några km utan ta en längre vända ifall nu tempmätaren går upp till normaltemp

Enligt det låga lambda värdet så går bilen fett

Det går att läsa ut felkoder på din via en modul i motorutrymmet

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2941
Senast redigerat av jocke_gronberg (30 maj 2014)

7 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Kolla så inte vevhusventilation är tät. Ryker det ur oljestickan ?

Kolla sedan ifall du har avgasläckage ?

Hur länge sedan var det bilen fick en service ?

Blir bilen tillräckligt varm ? Räcker inte att köra bara några km utan ta en längre vända ifall nu tempmätaren går upp till normaltemp

Enligt det låga lambda värdet så går bilen fett

Det går att läsa ut felkoder på din via en modul i motorutrymmet

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2941

Hej!

Ska kolla avgasläckage , böt olja + filter det är väl den "servicen" bilen har fått, annars antar jag att den fick det runt 2009-2011 , bilen har dock stått still i 2 år innan jag fick den UTE.. vinter/sommar..
Bilen var körd ca 5min bara..
Vad kan man göra om bilen går "fett"?
Senast redigerat av DanneBRE (30 maj 2014)

5 686 Inlägg
30 maj 2014
Inte konstigt att du får dåliga avgasvärden, på 5min hinner inte motorn eller katalysatorn komma upp i arbetstemp. Motorn var förmodligen fortfarande på kallstartsmappen vid avgasmätningen därav det väldigt låga lambdavärdet.

Kör upp motorn i normaltemp och kör sen som att du stulit bilen i 10-15min så ska du se att du får riktigt fina avgasvärden sen smile

Ojämn färdbromskraftsfördelning bak kan vara luft i bromssystemet, kärvande ok eller slitna bromsbelägg och skivor.

Bakvagnsram lagring höger glapp bör bara vara att byta lagringen. Vet dock inte hur den sitter eller hur den ser ut, har själv aldrig hållt på med bakvagnen på 850 så vet inte hur det ser ut så någon annan kan förhoppningsvis ge dig bättre svar där.

4 586 Inlägg
30 maj 2014
Ifall bilen stått länge så måste du köra den varm gärna belasta motorn med färdbromsen så katten blir att fungera korrekt

har besiktat bilar som stått bara några månader avgasvärdena var även då tokhöga. Hjälpte att belasta motorn och köra den varm så gick det igenom

Bromsarna bak kan du kolla ifall någon av kolvarna kärvar. Sitter dubbla kolvar bak per ok. Kärvar någon så blir såklart bromsverkan dålig.

7 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Ifall bilen stått länge så måste du köra den varm gärna belasta motorn med färdbromsen så katten blir att fungera korrekt

har besiktat bilar som stått bara några månader avgasvärdena var även då tokhöga. Hjälpte att belasta motorn och köra den varm så gick det igenom

Bromsarna bak kan du kolla ifall någon av kolvarna kärvar. Sitter dubbla kolvar bak per ok. Kärvar någon så blir såklart bromsverkan dålig.

Tack! tyvärr regnar det här och bilen står ute, kommer med UPDATE imorgon! Tack för hjälpen smile UPPSKATTAS!

7 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
simlar skrev:
Inte konstigt att du får dåliga avgasvärden, på 5min hinner inte motorn eller katalysatorn komma upp i arbetstemp. Motorn var förmodligen fortfarande på kallstartsmappen vid avgasmätningen därav det väldigt låga lambdavärdet.

Kör upp motorn i normaltemp och kör sen som att du stulit bilen i 10-15min så ska du se att du får riktigt fina avgasvärden sen smile

Ojämn färdbromskraftsfördelning bak kan vara luft i bromssystemet, kärvande ok eller slitna bromsbelägg och skivor.

Bakvagnsram lagring höger glapp bör bara vara att byta lagringen. Vet dock inte hur den sitter eller hur den ser ut, har själv aldrig hållt på med bakvagnen på 850 så vet inte hur det ser ut så någon annan kan förhoppningsvis ge dig bättre svar där.

Hej!

Enligt personen som besikta bilen så var det skivorna / bromsbeläggen, ska byta dem..
Glappet vet jag hur jag fixar också nu, halterna som skrämmer mig lite.

Tack för hjälpen! smile

Sök