3467
Sök

Går inte upp i temp (v70) (bytt termostat 2ggr)

54 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#1
Nytt problem!

Tempmätaren vill gärna stanna runt "XX:40 i" dvs att den sällan vill komma upp och lägga sig kvart i / över.

Har bytt termostat (Biltema visserligen) men den vill fortfarande inte bli riktigt varm.
Står jag still och väntar så lägger sig tempnålen som den skall, Men så fort man kör och får lite kylning så går den ned igen.

Uppdatering:

Beställde lite skit från skruvat.se

Stift, lite filter samt rotor och fördelarlock.. Och en termostat.

Tro inte på fan att jag får samma problem med denna termostaten också.
Beställt ett par termostater från skruvat tidigare och har aldrig haft problem med dom.
Vad kan det vara som strular?

Sedan så fick jag knacka en in strl större verktyg i en skruv när jag skulle få loss rotorn eftersom den var helt rundad och då böjdes givetvis den där plattan som rotorn/fördelararmen sitter på.
Men den startar och går som vanligt så det borde väl inte vara några problem? , Bankade den så rak som möjligt innan jag slängde på den igen..

Så mina två frågor är;

1. Skall jag försöka fixa en ny såndär platta, eller kan jag låtsas som om att det aldrig har hänt eftersom bilen går lika bra som innan?.

2.Värmeproblemet, Vad är nästa steg? Tempgivare?

Tackar på förhand smile


6 638 Inlägg
4 juni 2014
#2
Kass kylare.

De/Dem

54 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#3
Nja, Det försvinner inget vatten.. Och borde den då inte bete sig tvärtom isf, Alltså bli förbannat varm?
Senast redigerat av Pho3nicX (4 juni 2014)


241 Inlägg
4 juni 2014
#4
Termostaten

54 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#5
Tack, Men den är redan bytt.. 2 gånger.


6 638 Inlägg
4 juni 2014
#6
Ugh, ja.

Börja med att byta tempgivare.

Varit med om dem som ligger i korrekt temperatur inomhus, sen när man börjar rulla utåt så det blir temperaturskillnad lägger givaren av.

De/Dem

54 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#7
Tackar, Får se till och få tummen ur och fixa en ny givare snart då och se om det grejar biffen. big_smile


* Voff voff *
10 672 Inlägg
5 juni 2014
#8
Jag har varit med om att jag fått två trasiga termostater, från två olika företag, efter varandra... Så omöjligt är det iaf inte. Min poäng är, alla symptom tyder på felande termostat. Ingenting i det du skriver gällande själva felbeskrivningen leder nå´n annanstans. Det enda som talar emot det är alltså att dom är nya och köpta från två olika ställen, men som jag skrev så förekommer faktiskt det.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 juni 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

54 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#9
Okej Tackar.. Då börjar jag med att införskaffa en orginal någon gång under nästa vecka.


54 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#10
En sak till.

Jag fick knacka en in strl större verktyg i en skruv när jag skulle få loss rotorn eftersom den var helt rundad och då böjdes givetvis den där plattan som rotorn/fördelararmen sitter på.
Men den startar och går som vanligt så det borde väl inte vara några problem? , Bankade den så rak som möjligt innan jag slängde på den igen..



Skall jag försöka fixa en ny såndär platta, eller kan jag låtsas som om att det aldrig har hänt eftersom bilen går lika bra som innan?.

Vad heter den plattan förresten?


Trucker
1 418 Inlägg
5 juni 2014
#11
Lägg termostaten i en kastrull med vatten och se om den öppnar sig innan vattnet kokar, om inte, så är den kass...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

54 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
#12
Köpte en ny termostat på Volvo, Fortfarande samma problem.

Bilen är aldrig svårstartad, Varm eller kall spelar ingen roll.

Kanske är ngt strul mellan givaren och mätaren i bilen bara.. För annars så hade väl bilen gått som en påse nötter om den hela tiden hade fått käkat en "kall meny" med mer bränsle?, Om datorn tror att den är kall hela tiden alltså.

Enda som jag märker är att den drar lite väl mycket soppa, fast det kan ju vara inbillning också, enligt trippmätaren så drar den runt 1-1,3l/milen vid normal körning.
Senast redigerat av Pho3nicX (13 juni 2014)


1 064 Inlägg
13 juni 2014
#13
Testat att byta hela kylarvätskan/spola ur systemet när du bytt termostaterna? men min röst faller nog också på tempgivaren.

Lycka till!

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

54 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#14
Tack!

Bytt kylarvätskan samt "spolat" systemet.
Plockade väck termostaten och stod och öste med kallvatten i expansionskärlet på tomgång samtidigt som jag tappade ur vatten från pluggen på kylarens undersida.

Allt gick bra förutom att tempmätaren dog helt och fläkt och motorlampa gick igång för fulla muggar.
Efter att ha plockat av - från batteriet så funkar den igen och ingen motorlampa lyser.

Såg förresten att den lilla "plast pinnen" (med sladdarna)  hade åkt ur en bit på givaren, Bankade in skiten igen men har fortfarande samma problem. Så skall det väl inte kunna bli om tempgivaren är frisk och kry?

Hur som helst så har jag beställt en ny givare, hoppas att jag äntligen blir av med detta problem för gott sen.

Började nojja lite för att motorn skall ha gått varm, men bilen går som den skall.. Ingen olja i vattnet eller tvärtom.
Läste någonstans att om styrdonet tappar kontakten med tempgivaren så skall fläkten tydligen gå igång automatiskt.
Senast redigerat av Pho3nicX (16 juni 2014)


54 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#15
Uppdatering,

Problemet är löst.

Det var tempgivaren som var kass.

Tack för hjälpen. smile
Senast redigerat av Pho3nicX (2 juli 2014)



Sök