4750
Sök

Hjälp mig hitta en vettig pendlar bil

2 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Tjo hej, är på jakt efter ny pendlar bil och tänkte kolla om någon här har några sköna tips?

Så här ser det ut idag, pendlar 26mil ToR varannan vecka och den andra veckan är jag ledig. Så åker 182 mil varannan vecka eller 4732mil / år om man ska slå ut det utan att vara sjuk eller ev semester (har ej haft semester senaste 2åren).
Bilar jag har haft som pendlar bil dem senaste 4 åren:
Volvo V70 D5 Automat -04: Åkte 12000mil på dryga året och hatade ugefär varje sekund i bilen... snitt förbrukning 0,75-0,8L/mil
Saab 9-3 TTID manuell -08: Åkte ca 8000mil på 8 månader och gillade bilen och snittade 0,65-0,7L/mil
Audi A4 1.8T Quattro Manuell -96: Åkt ca 7000mil på året och snittar ca 0,75-0,8 L/Mil

A4:an är nuvarande bil och börjar bli dags att byta ut med sina nu 37000 mil, börjar bli lite mycket att fixa samt att det inte riktigt går att hålla farten uppe på landsväg pga varven på motorn.

Åker 13 mil enkel vilket består av ca 5mil landsväg och resten bra motorväg så jag vill hitta en bil som jag åker skönt i drar relativt lite bensin i FART (läs 120 - 160) om den därigenom drar mycket soppa i stan är ointressant då bilen ej kommer se större mängd sådan körning. Saaben gick fint i dem farterna och drog enligt snittet, volvon var betydligt törstigare i dem farterna och känns som motorn ska hoppa ur audin om man åker så fort.

Vill alltså ha en bil som är:
- Skön att åka i
- Snål i 120km/h + moms
- Vettig i driftkostnad
- Gärna kombi (för jag tycker det är schysst)
- Billig i inköp (~30 k)
- Gärna 4wd

Jag lurar på... Audi S4 (C4?/ gammla audi 100), Audi A6, Audi S6, Audi A8 4.2, någon som har tips ang dessa eller andra bilar?
Å kom INTE med att jag ska köpa nån liten clio eller likn!

Så hipp hipp å släng in förslag!

Sök