Mja...En hel del kommer läcka ut, så klart... Men jag har för mig att om man har bromspedalen nedtryckt "halvvägs" när man lossar rör/slangar så rinner det ut minimalt. Jag har dock aldrig brytt mig om att praktisera detta. Det kan dock ta en hel del tid att lufta systemet, det får man vara inställd på...Tricket är att alltid hålla koll på nivån under arbetets gång, även när du byter oket, låt det inte bli tomt i behållaren. När oket är återmonterat så öppnar du nippeln, startar motorn o låter bromsvätskan rinna fram till oket, dvs tills det kommer ut ur luftnippeln. En bra ide är att man ansluter genomskinlig plastslang på nippeln (finns på Biltema, typ spolarvätskeslang), o sänker ner änden i en 1.5 liters flaska fylld med några dl bromsvätska...Sedan luftar man, o som sagt håll koll på nivån i behållaren vid huvudcylindern... Räkna med att du får lufta vid alla 4-hjulen. Jag brukar lufta axelvis, dvs båda bak samtidigt. Brukar lufta ut typ 2-3 dl /sida, sen drar jag åt nipplarna, samma fram. Köper du 2 liter bromsvätska så räcker det gott o väl, och du får ju bromsvätskan bytt samtidigt:)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure