4143
Sök

Köra kort sträcka med en bakbroms urkopplad?

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt mig ett relativt lätt första meck-job på min Audi A3 -00, byta bromsbelägg bak. Igår började det nämligen låta lite illa.

Åkte iväg till biltema och köpte beläggen och verktyget för att skruv/pressa in kolven. Allt gick finemang tills kolven skulle in. Kunde inte rubba den en millimeter vad jag kunde se. Testade öppna locket under huven för bromsvästska men samma sak.  Såg förresten att skivan hade skadats längst ut ca 8mm pga belägget tog slut. I övrigt såg skivan bra ut. Går den fortf. att använda som den är?

Har inte testat att spruta in ngt i oket....men det känns lite som att jag ger upp och kanske istället lämnar in den. Då kan dem kanske se om det 1) går att fixa oket, 2) montera ett nytt ok.

Frågan är ju bara. Kan jag köra ett par kilometer med bilen som den är nu? Dvs utan belägg på vänster sida bak?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 juli 2014
#2
Du kommer ju förmodligen behöva bromsa nån gång under de 2km. Så svaret är nej

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#3
Hehe, jo visst kommer jag behöva  bromsa smile
Ursäkta en helt novis person på bilar och mek....men vad händer om bara de främre bromsarna samt, bak vänster används? Vad händer med den urkopplade bromsen?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#4
En liten detalj: Kolvarna bak skall förmodligen SKRUVAS in i oket...Testat det?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#5
Jo jag har det där verktyget från biltema men det händer verkligen inget. Har testat förlänga med en hävstång men det går inte. Inte det lättaste heller då oket är avtaget och bara hänger kvar i korta kablar/slangar. Går ej att ha det monterat med understa bulten då jag ej kommer in med verktyget.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#6
Funkar handbromsen? Har du lossat handbromsen (spaken inne i bilen)? Hade liknande problem på en VW, efter en hel del "våld" så gick det att skruva tillbaka kolven, MEN oket var kört oavsett, köpte nytt ok. Du hittar TVÅ nya ok för 1000 lappen tillsammans på ebay.de, eller ett nytt för kring 600-700 på Biltema...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#7
Vid första försöket hade jag ej lossat handbromsen men kom på mig själv där...ingen skillnad.
Jag har sett att biltema har ok för 699kr styck...men det verkar lite bökigt att byta ok så det var därför jag gärna hade fått oket att fungera.

Det hela verkar bli mer komplicerat om bilen inte går köra till verkstad i närheten på grund av den inaktiva höger-bak-bromsen. Fan vill inte lägga pengar på transport av bilen till verkstaden.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#8
Ok byte är enkelt! Det som kan, o kommer ställa till det, är bromsrören. MEN det går att lossa bromslangen o sedan snurra på oket, då slipper man lossa slangen från bromsröret...Handbroms vajern måste krokas loss. Sedan är det bara att trycka dit det nya oket, lufta o klart.Har för mig att man INTE skall använda handbromsen innan man luftat klart o provbromsat 7-8 gånger, dvs så allt "justerat" in sig...
Om du kan få dit ett belägg, dvs säkerställa att okets kolv inte har möjlighet att hoppa ut så du tappar bromstrycket helt så skulle jag personligen inte ha några problem med att rulla till verkstaden.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#9
Just det: Fixa oket (på verkstad!) kommer kosta lika mycket som ett nytt Biltema ok, om inte mer. Du kan fixa oket själv men bara renoveringssatsen ligger runt 400 kr har jag för mig, då framstår 700 spänn för ett nytt ok som ett kap, du slipper massa skit-göra o får ett ok som ser fräscht ut oxå

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#10
Kanske ger ett försök på att byta oket. Är det mer regel än undantag att bultarna sitter som sten?

Vilka sökord använder man för att hitta oken på ebay.de?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#11
"Bremssattel hinten Audi A3"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#12
Vet inte hur det är med bultarna på A3, men skall du BARA byta ok så brukar bultarna som håller oken inte sitta värre än att de lossnar relativt lätt...De bultar som brukar kunna sitta som berget är de som håller okhållarna, där kan det behövas värme för att övertala de...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#13
Som sagt sätter du tillbaka de gamla utslitna beläggen så är det körbart, men skivan tar stryk så klart. Men 2 km hit eller dit spelar ingen större roll...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#14
dawwe skrev:
Vet inte hur det är med bultarna på A3, men skall du BARA byta ok så brukar bultarna som håller oken inte sitta värre än att de lossnar relativt lätt...De bultar som brukar kunna sitta som berget är de som håller okhållarna, där kan det behövas värme för att övertala de...

ja, fan vad dum jag är...oket är ju helt loss sedan mitt meck i förmiddags...haha. Skyller på att det är en varm söndag

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#15
Fråga angående oljan. Kommer den läcka ut helt när jag tar lös slangar/rör?
Några smarta lösningar?

Andreas

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2014
#16
Mja...En hel del kommer läcka ut, så klart... Men jag har för mig att om man har bromspedalen nedtryckt "halvvägs" när man lossar rör/slangar så rinner det ut minimalt. Jag har dock aldrig brytt mig om att praktisera detta. Det kan dock ta en hel del tid att lufta systemet, det får man vara inställd på...Tricket är att alltid hålla koll på nivån under arbetets gång, även när du byter oket, låt det inte bli tomt i behållaren. När oket är återmonterat så öppnar du nippeln, startar motorn o låter bromsvätskan rinna fram till oket, dvs tills det kommer ut ur luftnippeln. En bra ide är att man ansluter genomskinlig plastslang på nippeln (finns på Biltema, typ spolarvätskeslang), o sänker ner änden i en 1.5 liters flaska fylld med några dl bromsvätska...Sedan luftar man, o som sagt håll koll på nivån i behållaren vid huvudcylindern... Räkna med att du får lufta vid alla 4-hjulen. Jag brukar lufta axelvis, dvs båda bak samtidigt. Brukar lufta ut typ 2-3 dl /sida, sen drar jag åt nipplarna, samma fram. Köper du 2 liter bromsvätska så räcker det gott o väl, och du får ju bromsvätskan bytt samtidigt:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#17
Tusen tack för tipsen smile
Återkommer med hur det gick för mig (imån förhoppningsvis)


Sök