3604
Sök

Problem med däck till min bil...Vad göra?

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Jag har en Golf IV -02 GTI som har 19" fälg på, framdäcken är utslitna och jag har frågat en däckfirma nära mig.

Det fanns i princip inga däck för min fälg, för den bredden, och med tanke på storleken på fälgen så fanns det bara kinadäck att köpa till min bil... Och dom rekommenderade han inte.

Vad skall man göra?
Sänka tummen på bilen för att lättare kunna få däck, eller finns det andra ställen man kan få tag på 19 tums däck?

Evildan
15 juli 2014
Om du skriver ut din dimension så får du säkert några svar på var det kan köpas sådana.

Eller så letar du själv hos återförsäljarna, här är några förslag:

https://www.google.se/search?sourceid=n … 3%B6teborg
Senast redigerat av Evildan (15 juli 2014)

9 118 Inlägg
15 juli 2014
Finns hur mycket 19" däck som helst till Golf IV GTI. Sen är det ju bara välja ett däck som passar fälgbredden.

http://www.bythjul.com/sok/bil/reg/dack … 0Turbo.%20(110kW)/0/DS/RFK537/#ssId=53c4fc58ff429c522b8b4580

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
225/35ZR19 84W

Det är detta som står på däcket
Senast redigerat av totte1015 (15 juli 2014)

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Gubben jag var hos sa även att fägen är lite för stor för däcket, alltså ytterkanten är utanför däcket och han trodde att det var gränsen på olagligt eller något... Svårt att förklara

Evildan
15 juli 2014
totte1015 skrev:
225/35ZR19 84W

Det är detta som står på däcket

http://www.dackonline.se

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … p=R-216633
Senast redigerat av Evildan (15 juli 2014)

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Är det 100% att dom passar då?

Eftersom däckfirman jag var hos hade så svårt att hitta däck, verkar det vara NÅGOT som inte stämmer

Evildan
15 juli 2014
totte1015 skrev:
Gubben jag var hos sa även att fägen är lite för stor för däcket, alltså ytterkanten är utanför däcket och han trodde att det var gränsen på olagligt eller något... Svårt att förklara

Då får du nog be honom förklara det för dig en gång till.
Vad har du för bredd på fälgen?
Sticker hjulet utanför skärmkanten?
Är fälgen för bred för däcket? Stretch?

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
totte1015 skrev:

Jag vet inte vad jag har för bredd på fälgen... Jag köpte bilen ganska nyligen så har inte uppgifter om det

Det påpekade han också, att det var ett "gränsfall" på att det var olagliga däck, och frågade om det verkligen gick igenom besiktningen, framdäcket har nog liiiiite utanför skärmkanten, backdäcket är ok dock.

Enligt han på däckfirman så "ser det ut" som att fälgen är för bred för däcket, ja.

1 362 Inlägg
15 juli 2014
totte1015 skrev:
Evildan skrev:
totte1015 skrev:

Jag vet inte vad jag har för bredd på fälgen... Jag köpte bilen ganska nyligen så har inte uppgifter om det

Det påpekade han också, att det var ett "gränsfall" på att det var olagliga däck, och frågade om det verkligen gick igenom besiktningen, framdäcket har nog liiiiite utanför skärmkanten, backdäcket är ok dock.

Enligt han på däckfirman så "ser det ut" som att fälgen är för bred för däcket, ja.

vilken fälg har du då?

KHRacing
15 juli 2014
bara däcksmönstret som behöver vara innaför skärmkanten ? -. Väl ?

467 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Jag vet ärligt talat inte vad det är för fälgar jag har, det är inte jag som har köpt dom.

Han sa även att såpass stora fälgar, med såpass platta däck gör så att länkarmen tar skada, alla gupp går direkt på länkarmen, och inget går på gummit liksom... Låter det vettigt?

Evildan
15 juli 2014
totte1015 skrev:
Jag vet ärligt talat inte vad det är för fälgar jag har, det är inte jag som har köpt dom.

Han sa även att såpass stora fälgar, med såpass platta däck gör så att länkarmen tar skada, alla gupp går direkt på länkarmen, och inget går på gummit liksom... Låter det vettigt?

Då kan du skruva av hjulet och läsa på fälgcentrumets insida, där brukar det stå lite uppgifter om måtten.

"Däckgubben" har helt rätt i det, låg profil fjädrar inte mycket så all rörelse och stötar tas upp av fjädringskomponenterna vid var hjul.

När jag läser sådana här trådar påminns jag om varför jag åker på smala och höga 195/65 15" wink

1 436 Inlägg
15 juli 2014
totte1015 skrev:

Men herregud ta en linjal och mät bredden på fälgen så kanske du får lite bättre svar än rena gissningar.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

9 118 Inlägg
15 juli 2014
Evildan skrev:
totte1015 skrev:

Då kan du skruva av hjulet och läsa på fälgcentrumets insida, där brukar det stå lite uppgifter om måtten.

"Däckgubben" har helt rätt i det, låg profil fjädrar inte mycket så all rörelse och stötar tas upp av fjädringskomponenterna vid var hjul.

När jag läser sådana här trådar påminns jag om varför jag åker på smala och höga 195/65 15" wink

Av ren snålhet tror jag! tongue lol

5 089 Inlägg
15 juli 2014
Åk till en annan däckfirma. En däckfirma som VILL sälja däck till dig. 
Den du varit på nu tyckte nog att det var jobbigt att byta dina däck på dina fälgar och försökte komma på alla möjliga ursäkter till att inte göra det. Ganska dumt då du inte verkar vara så erfaren utav ämnet och du tror på var "experten" säger och gör dig osäker på om du ens får framföra bilen på väg.

\Lindgren

680 Inlägg
15 juli 2014
lägg ut bild på fälg bil, och vad är det för däckdimention org, han kanske menar det är fel rullomkrets ?
Senast redigerat av demk (15 juli 2014)

6 165 Inlägg
16 juli 2014
Hej!
Ta av hjulet och läs vad som står i hjulcentrum ! Alla dimensioner står i fälgens mitt! Diameter,Fälgbredd och ET
Å du!
Gå ner i diameter ...det ser bara vulgärt och töntfaktorn ligger på max med så stora fälgar som 19" på din bil!

15 Inlägg
16 juli 2014
Alla kan inte åka med fula 740 med 14" fälgar

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 juli 2014
FLindgren skrev:
Åk till en annan däckfirma. En däckfirma som VILL sälja däck till dig. 
Den du varit på nu tyckte nog att det var jobbigt att byta dina däck på dina fälgar och försökte komma på alla möjliga ursäkter till att inte göra det. Ganska dumt då du inte verkar vara så erfaren utav ämnet och du tror på var "experten" säger och gör dig osäker på om du ens får framföra bilen på väg.

Precis!
225/35 -19 är inte såå kul att kränga så han hade nog ingen lust.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Sök