4136
Sök

Volvo 740 GL -89 Tänder inte

12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har köpt en Volvo 740 för lite över en månad sedan, problemet jag har med den att när man kör cirka 1-2mil så tappar bilen gnista från fördelaren till tändstiften och motorn dör. Jag har bytt fördelarlock, rotor och fördelare nu, ändå har samma problem uppstått igen. När jag byter rotor så går den mellan 1-2mil igen innan motorn dör. Någon som har haft samma problem?

P.S Jag har även bytt tändkablar och tändspole!

31 Inlägg
8 augusti 2014
#2
Går när den är kall vill säga att du kan köra ett tag o sen dör den väntar ett par min o den startar i gen eller ?


12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#3
Nej, har testat ibland då den har stått från någon timma till dagar och då går startmotorn runt som det ska men ingen gnista kommer. Kopplar jag ett tändstift direkt från tändspolen så får jag alltid gnista dock

12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#4
Precis då den dör så misständer den och en hög avgasknall hörs

31 Inlägg
8 augusti 2014
#5
Börja med att kolla om den startar på startgas. ta loss en vakuumslang från spjällhuset, spruta in startgas och sen sätter du dit vakuumslangen igen varpå du gär startförsök.
Om motorn fortfarande inte startar kan det vara Hallgivaren som gett upp.


12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#6
Om hallgivaren skulle vara trasig, då skulle jag inte få gnista alls från tändspolen? ..eller?

31 Inlägg
8 augusti 2014
#7
tändmodulen är annars vanligt fel på dessa


31 Inlägg
8 augusti 2014
#8
Har du hallgivare och inte den induktiva givaren? Sitter den en svart klump under fördelarlock ?


31 Inlägg
8 augusti 2014
#9
Hallgivaren ger signaler till tändstyrenheten, styrenheten fördröjer den lite beroende på varvtal, belastning mm, och skickar den vidare till slutsteget på innerskärmen som driver tändspolen. Hallgivaren ersätter alltså brytaren i ett gammalt tändsystem

Är lite trött själv så ber om ursäkt om jag förklara dåligt smile


12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#10
Fördelarn har ej hallgivare smile


Jag vet vart den sitter, tror du att det är hallgivarens fel även om motorn tänder ibland med ny rotor?

31 Inlägg
8 augusti 2014
#11
Rotorn delar bara ut gnistan så jag förstår inte varför den ska starta efter byte av den, om den inte är full med skit på kontaktytan men det ska mycket till innan en volvo inte startar pga dålig rotor, körde med en mugg som fördelarlock på min utan problem till mekonomen ca3 mil


31 Inlägg
8 augusti 2014
#12
varvmätarnålen helt död eller när du får den att starta ?
så är det impulsgivaren som är trasig.
Sitter i fördelaren eller nere vid svänghjulet

Svårt att gissa felet när man inte har bilen vid sin sida


12 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#13
Varnvnålen hoppar ibland och ibland inte, och det är när bilen inte startar

31 Inlägg
8 augusti 2014
#14
Bara klar göra för mig själv lite
1 Den får bensin i alla lägen det är du säker på ?
Stiften blir blöt

2 gnista förvinner när den dör ?

3 kamen är i noll läge o inget fel där

impulsgivaren – som ibland även kallas för svänghjulsgivare, och sitter i bakkant på motorn = är trasig Då stryper den bensinpumpen via styrboxen. För det kan vara svårt att se gnistan. Prova att starta med startgas.


12 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
#15
1. Den får bensin, och stiften är blöta ja

2. Yes

3. Kammen har jag inte kollat på, kan göra det imorgon

31 Inlägg
9 augusti 2014
#16
Har ni mätt om det kommer spänning till stift 15 på tändspolen när nyckeln är i läge 2?


12 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
#17
Felet löstes med en begagnad fördelare och rotor!


Sök