2706
Sök

Audi 80 1,8s b3 -88 Quattro // mål under 10sek på 402m

Blir ett rent 402m projekt som kommer vara helt klar till sommaren 2017.

6 947 Visningar
Uppdaterades senast 5 februari 2016
293 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Tanken med detta projekt är att det ska hållas på en låg budget. Tidigare projekt har spårat så nu vill jag ha nått alldagligt som man kan åka till jobbet med samt åka breddt på vintern samt sticka iväg snabbt vid nått rödljus om det skulle behövas.

Tänkte bygga för att reg/typ besikta bilen. Kunna åka lagligt med en en överladdad motor.

Motorn som ska ner är en AAN 2,2l turbomaskin. Tänkte ligga safe med ca 400-500hk när allt e klart.  Bygga om till 5bultat runt om o med vettiga bromsar också. Allt för att den ska kunna bli besiktad.

Kommer att uppdatera med saker så ofta som det bara går.

Hoppas i o med att jag startar tråden kunna både få lite tips men även dela med mej av fakta samt info om mitt bygge.  Har mest hållit på med bmw innan o detta är min första audi men förhoppningvis inte sista.
Senast redigerat av zelica (13 december 2015)

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

293 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Köpte en AAN motor med skjuten topplockspackning för en billig peng som jag har börjat skruvat med. Har lossat toppen Och tagit med toppen till jobbet för att plocka ner allt samt rengör det som behövs. Allt ska vara i riktigt bra skick när det sätts ihop igen. Förhoppningen är att jag ska hinna plocka isär toppen samt lämna in den för planing,  byte av säten,portning samt mirafräsning av ventiler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-a5df48ab1e37668a11c65f3714e24c25.jpg}

Ventilkåpan har jag bestämt mej för att polera upp. Så här såg den ut efter 1timmes handgnuggande. Är x antal timmar kvar!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-d2081e32a093411268be96ff351f6708.jpg}

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
9 augusti 2014
följer:) låter riktigt intressant! men får du sätta i en sån vass motor utan större problem? har fått för mig att man bara kan sätta i en viss %-uellt större motor än vad original är.

You say tomato
I say Fuck you!

310 Inlägg
10 augusti 2014
Följer ! Mitt skulle va klart vintern 2013 . Hehe

310 Inlägg
10 augusti 2014
Tallifjant skrev:
följer:) låter riktigt intressant! men får du sätta i en sån vass motor utan större problem? har fått för mig att man bara kan sätta i en viss %-uellt större motor än vad original är.

Utan större problem är det inte. Man får ändra till viss del ganska enkelt. 20% hk 10% vrid.
Om han ska regga med den motorn måste han ändra tills man kan kalla det ombyggt fordon.  Bland annat bromsar.
I mitt fall så har ja samma dim som s2 så det blir lite svårare att fixa större. Blir brembo 4 kolvs.

293 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
sonken91 skrev:
Tallifjant skrev:

Utan större problem är det inte. Man får ändra till viss del ganska enkelt. 20% hk 10% vrid.
Om han ska regga med den motorn måste han ändra tills man kan kalla det ombyggt fordon.  Bland annat bromsar.
I mitt fall så har ja samma dim som s2 så det blir lite svårare att fixa större. Blir brembo 4 kolvs.

Kul att ni följer mitt projekt

Det där med att regga.. Kommer nog att bli ombyggt fordon.
Fick tag i a8 bromsskivor idag. Sen blir det att skärs ut ett par adapterplattor till ett par Brembo 4-kolvs ok.

Ska försöka luska fram lite info om vad det är som skiljer fram o bakvagnarna på 1,8s/2,0/2,3.

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

310 Inlägg
11 augusti 2014
zelica skrev:
sonken91 skrev:
Tallifjant skrev:

Fick tag i a8 bromsskivor idag. Sen blir det att skärs ut ett par adapterplattor till ett par Brembo 4-kolvs ok.

Ska försöka luska fram lite info om vad det är som skiljer fram o bakvagnarna på 1,8s/2,0/2,3.

Nu minns ja inte helt va som skilljer så innan jag ger dig fel info så sök lite på
Nordicaudi.com

Jag kommer köra med s2 coupé fram och bakvagn. Lite bättre krängare fram och krängare bak. Sitter ingen original bak på 90 Quattro.

293 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
sonken91 skrev:
zelica skrev:
sonken91 skrev:

Nu minns ja inte helt va som skilljer så innan jag ger dig fel info så sök lite på
Nordicaudi.com

Jag kommer köra med s2 coupé fram och bakvagn. Lite bättre krängare fram och krängare bak. Sitter ingen original bak på 90 Quattro.

Verkar ju inte växa på träd!
Vekar ju vara en jävla djungel från vilken coupe, sedan eller kombin som passar på vilken. Men visst kanske man skulle satsa på en komplett fram o bakvagn från en s2.
Ska försöka hålla ner kostnaden bara o ska man köpa dessa saker så kommer det bli dyrt!!

Men ska försöka luska lite om vad för nått annat alternativ man har till fram o bakvagn.

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
18 augusti 2014
Kul att se att min gamla quattro ännu lever, den behöver en större motor så kommer den bli riktigt rolig :-)
här är bilder på när jag fixade till den så att den blev röd och mindre rostig.
http://www.garaget.org/?car=218352

Kommer att följa denna tråd..

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

725 Inlägg
19 augusti 2014
följer! smile

293 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
vw_audi skrev:
Kul att se att min gamla quattro ännu lever, den behöver en större motor så kommer den bli riktigt rolig :-)

Hahah.. Vafan! Oddsen på att du ska hitta din gamla här på garaget😆

Vem sålde du bilen till då?
Jag köpte nämligen den för 1000kr en bit upp i landet. Skulle tydligen gått som isbil men projektet avstannade.

Går lite segt just nu då jag köpt på mej en audi 200tq 20v som jag ska försöka få liv i. Fattas bara ett fäste till servopumpen.. Men det är hårdvaluta på dessa!

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

397 Inlägg
21 augusti 2014
kommer följa detta nu smile 200 20v det är grejer det wink

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
21 augusti 2014
zelica skrev:
vw_audi skrev:

Jag köpte nämligen den för 1000kr en bit upp i landet. Skulle tydligen gått som isbil men projektet avstannade.

Går lite segt just nu då jag köpt på mej en audi 200tq 20v som jag ska försöka få liv i. Fattas bara ett fäste till servopumpen.. Men det är hårdvaluta på dessa!

Jag sålde det till en 18 årig kille mot västeråstrakten om jag inte minns fel, det var hans första bil. jag fick 10 000:- för den då. men då var den nybes U.A och skattad.

Kul med en 200 20v, och att du försöker få igång den och inte slaktar den som "alla andra " gör :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

293 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
vw_audi skrev:
zelica skrev:
vw_audi skrev:

Jag sålde det till en 18 årig kille mot västeråstrakten om jag inte minns fel, det var hans första bil. jag fick 10 000:- för den då. men då var den nybes U.A och skattad.

Kul med en 200 20v, och att du försöker få igång den och inte slaktar den som "alla andra " gör :-)

Hahah.. Nja, tanken kanske var det från första början innan jag såg den i verkligheten.. Snyggare o snyggare för varje dag, coolt också om man skulle skrämma upp den lite bara. Snacka om sleeper😄  full skinn o takluckan mm.. Stor o rymlig är den också. Blir att åka med som brukis tror jag. Inte mycket rost på den heller för att vara så gammal.

Du råkar inte ha ett servopumpfäste till en 3b maskin liggandes?? Verkat vara assvårt att hitta. Verkar ju som att fästena skiljer sig mellan s2 o 200an pga olika servopumpar. Men jag tycker det ser ut som på bilderna när jag googlat att s2ans fäste kanske går att använda.

Skulle vara kul om någon visst eller hade testat. Vill åka 4kraffs nu!!!

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

310 Inlägg
21 augusti 2014
kolla om det är samma fäste till 7a motorn. kanske blir lättare att hitta ett då

293 Inlägg
24 december 2015
Trådstartare
Tomten kom med julklapp.

Rs2 packning samt nya bultar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-70459d2e19a9d4d46c98dd72ae0908b0.jpg

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

293 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
Arp bultar samt VAG-härva

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-21842010821dc9d7c82e2ded2230df01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-d72aa765b65a4d94b3af458f653d90ea.jpg

-----------------------

Ligger ganska lågt med själva bygget håller på o samlar på mej delar.

Har en AAN komplett bottendel samt en komplett 7A topp som ska fixas.

Även varit i kontakt med Enebybergs motorrenovering ang motorarbetet som skall göras

Bottendelen ska består av:

Sprillans nya smidda h-profilare (x)
Begagnade wössner kolvar 82mm borr (x)
Stödgördel (skall köpas)
12'9 bultar i hela bottendelen (skall köpa)
Arp topplocksbultar (x)
Nya kolvringar (skall köpa)
Dieselsnorkel (skall köpas)

Motorarbetet som ska göras på bottendelen är:
Borrning till 82mm
Linehoning
Balansering av allt
Toppdeckning av block

7A toppen ska bestå av:

7A kammar (x)
Värre ventiler (skall köpas)
Hårdare fjädrar (skall köpas)
Nya styrningar (skall köpas)

Motorarbetet som ska göras är:

Porta toppen
Fräsa in ventilerna
Fräsa upp för anpassning av AAN vattenrör

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

293 Inlägg
5 februari 2016
Trådstartare
Fick tag i en billig uppsättning 17" fälgar på Returbilen. 800kr för en uppsättning Oz!!👍😁✌️😄

Fixat till dom o sen på med lite pulverlack. Vita eller svarta?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-9653bd6666bc4067afb3d78b48948057.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10112/10112-b2233a85ff674b7d9f58d3e20290c04a.jpg

TEAM NORTHSIDE RACING
BYGGER SNABB AUDI 80Q!

Sök