Tjena! Detta är min första projekttråd, här kan ni följa när jag får första bilen så som jag vill ha den! Lite info om skicket: Visste att det fanns lite ytrost och ett rosthål i vänster framskärm när jag hämtade den (fick med en ny), märkte även det kända klonket vid växling (bussningarna), samt det felande handtaget som är vanligt på E46 coupé och att vanospackningarna behövdes bytas inom en viss framtid. När jag plockade isär bilen så märkte jag också att det var ett rosthål i golvet, rosthål i insidan av huven samt i vänster bakskärm. Hittade även lite mer ytrost, men för övrigt var den i fint skick, sedan hade jag såklart också räknat med endel rost och lite slitage delar som var i behov av byte, då jag hellre fixar sådant själv än att köpa en som det redan är gjort på! Har hunnit göra vissa saker och kommer i början uppdatera på saker som redan är gjort. Har svetsat alla rosthålen, blästrat all ytrost jag hittat i karossväg och bättringslackat det med riktig 2k färg samt gjort ett lite mindre ljudbygge och lite annat småfix.
Har endel saker kvar att göra innan det är dags för körkort (fyller 18 i slutet av september), sedan kommer det nog hända lite saker när jag tagit körkort också, är till nästa sommar sugen på att plastidippa den vit eller någon annan rolig färg samt skaffa bredare 19 tummare med smalare däck för lite poke, gillar stance stuket. Men detta är framtidsplaner som ekonomin kommer styra över
Nu till det som kommer hända, väntar på leverans av M3 front, M3 bakstöt, CSL vinge samt coilovers och lite andra småprylar (bussningar, angeleyes etc). Detta kommer monteras så fort det kommer, under tiden ska bilen underredsbehandlas, och dörrar och framskärmar ska lackas. Kommer även ägna mig åt lite småpyssel med detaljer under tiden.
Ni som finner detta intressant får gärna kommentera och följa! /Rasmus
Senast redigerat av rasmusmyllback (24 augusti 2014)
Blästrade och slipade bort rosten, lade sedan zinkgrund på alla blästrade ytor. Detta för att skydda plåten från nya angrepp tills jag fått den riktiga lacken. Lite bilder:
Hittade även lite mer rost när jag tog bort sidokjolarna
Och blästrade rent
Var likadant på andra sidan
Blästrat
Tog lös skärmarna och blästrade, var nästan bara rost på insidan
Tog därefter insidan av bakluckan
Hittade mer rost på insidan av huven, även ett rosthål
Blästrade rent
Och svetsade
Slipade ner lite stenskott
Tog bort båda dörrarna
Och blästrade rent
Var dock såpass grov rost på insidan så jag blästrade det som gick och lade sedan rostomvandlare
Lyfte på listen för bakluckan och fann lite mer rost
Plåtrent ska det vara
Svetsade även hålet i bakskärmen (bild på hålet lite längre upp)
Fann samtidigt ett i innerskärmen också
Där var all rost borta på de lackade ytorna, kommer sedan behandla innerskärmar och underredet med tunnflytande och tjockflytande underredsmassa. Som sagt lade jag zinkgrund på alla blästrade ytor (finns bilder på det i mitt fotoalbum om någon känner att det är viktigt att se). Bilder från den riktiga lackningen kommer snart, så kommentera på nu! /Rasmus
Senast redigerat av rasmusmyllback (26 augusti 2014)
Blev även dags för lack, så zinkgrunden slipades ner och bilen maskerades
Lade därefter epoxygrund (för att spacklet skulle fästa) och slipade ner.
Därefter blev det spackel där det behövdes.
Därefter blev det ett par lager slipgrund.
Slipade slipgrunden och lade därefter ett vått i vått lager med slipgrunden och topplacken och till sist klarlack.
Som ni ser på bilderna så är övergångarna ganska synliga, är lite missnöjd över detta, men det är ju svårt att undvika när man bättringslackar... Bilen ska ju dock såklart poleras när den är ihop monterad, så jag får se hur det ser ut då! /Rasmus
Och jag som tyckte min 46a var rostig, jäklar vilket jobb du lägger ner! Går ofta polera ner skarven rätt rejält så de blir iallafall mindre synliga. Glöm inte kolla bakre bakvagnsinfästningarna, jag åkte på att laga vänster sida.
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Och jag som tyckte min 46a var rostig, jäklar vilket jobb du lägger ner! Går ofta polera ner skarven rätt rejält så de blir iallafall mindre synliga. Glöm inte kolla bakre bakvagnsinfästningarna, jag åkte på att laga vänster sida.
Tackar, bättre att få bort all rost direkt än att låta det rosta hål, är lite jobbigare att laga då Jo har hört att det ska bli lite skillnad med poleringen, får hoppas! Ska göra det när jag river ner bakaxel balken för bussningsbytet, surt om det skulle vara sprickor.. Skönt att veta att det är lagat antar jag?
Och jag som tyckte min 46a var rostig, jäklar vilket jobb du lägger ner! Går ofta polera ner skarven rätt rejält så de blir iallafall mindre synliga. Glöm inte kolla bakre bakvagnsinfästningarna, jag åkte på att laga vänster sida.
Tackar, bättre att få bort all rost direkt än att låta det rosta hål, är lite jobbigare att laga då Jo har hört att det ska bli lite skillnad med poleringen, får hoppas! Ska göra det när jag river ner bakaxel balken för bussningsbytet, surt om det skulle vara sprickor.. Skönt att veta att det är lagat antar jag?
Javisst är det skönt! Fick dessutom en jäkla bra anledning att ta ner avgassystemet och svetsa det då det läkte i en skarv. Så win win på den!
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Och jag som tyckte min 46a var rostig, jäklar vilket jobb du lägger ner! Går ofta polera ner skarven rätt rejält så de blir iallafall mindre synliga. Glöm inte kolla bakre bakvagnsinfästningarna, jag åkte på att laga vänster sida.
Tackar, bättre att få bort all rost direkt än att låta det rosta hål, är lite jobbigare att laga då Jo har hört att det ska bli lite skillnad med poleringen, får hoppas! Ska göra det när jag river ner bakaxel balken för bussningsbytet, surt om det skulle vara sprickor.. Skönt att veta att det är lagat antar jag?
Javisst är det skönt! Fick dessutom en jäkla bra anledning att ta ner avgassystemet och svetsa det då det läkte i en skarv. Så win win på den!
Blev dippning av njurarna också. Kommer dippa alla kromlister svarta.
Folierade interiörlisterna också Före:
Efter:
Fick hem lite roliga paket
Tog lite mått och började bygga en baslåda
Dämpade och klädde därefter den
Kopplade sedan in stereon, har dock ingen bra bild på när den är monterad (det kommer).
Kapade upp skidluckan, eftersom basarna ska spela igenom den
Kopplade till sist in steget och kondensatorn, är dock en ful och provisorisk inkoppling eftersom jag bara skulle provspela (ljudet sitter inte i nu). Har en lösning för att få en snygg inkoppling, det kommer göras när bilen är någorlunda klar.
Nu är alla bilder från det som är gjort tidigare upplagda, det som uppdateras från och med nu är sådant som händer just nu! /Rasmus
Var ett tag sen det uppdaterades nu, men det har hänt en hel del på bilen! Har inte hunnit med att ladda upp bilderna dock.. Det kommer snart, så håll ut
Dags för lite uppdatering på det som hänt under veckan!
Maskerade kromlisterna.
Och dippade svart!
Dippade även backspeglarna. Före.
Efter.
Satte in de nya 6,5:erna i dörrsidorna.
Och diskanterna.
Fick hem Angeleyesen så jag tog in lyktorna.
Och monterade.
Slipade dörrarna och skärmarna.
Lade epoxygrund på det plåtrena (ingen bild på det dock), därefter blev det slipgrund.
Slipade ner.
Hittade tyvärr lite mer ytrost bakom en gummidamask på båda dörrarna, slipade bort det.
Lade zinkgrund på dem ytorna, och lade därefter topplacken. Såklart fick jag slut på färg efter 1,5 lager... Var bara att vänta tills det härdat ut och slipa ner det.
Åkte in till Bildetaljer och köpte mer.
Och lade topplack på nytt samt klarlack!
Började därefter måla upp alla svetsjobb och den rost jag hittade invändigt.
Hittade tyvärr ett till rosthål i golvet.
Och svetsade.
Målade upp.
Målade stötfångar fästena. Före.
Efter.
Började därefter montera ihop.
CSL-vingen monterades.
Och gjorde sedan kabeldragningen för Angeleyesen.
Fick desutom hem ett paket från Schmiedmann
Har också hunnit montera dörrarna och skärmarna, samt lite annat också. Så mer bilder kommer när jag hunnit fotat. Kan tillägga att jag fortfarande väntar på M3 prylarna och coilsen..
Satte fast CSL-vingen med dubbelhäftande tejp, det satt bra i några dagar och sedan släppte det.. Någon som har något förslag på hur jag kan sätta fast?
Det var allt från denna vecka, till veckan kommer bakvagnsbussningarna bytas och bilen kommer underredsbehandlas. /Rasmus
Vad har du för färg på bmwn? Blir ju sjukt bra!! Blir det stor färgskillnad mellan gammal och nylackad färg när du kollar i reflektionen i solen?. Detta projekt kommer att följas!!!!