Har dunkar med diesel, ren bensin o oljeblandad bensin till motorsåg.
Hur som haver blev det lite fel, så det blev diesel 1 liter i dunken med 20 liter ren bensin.
Blandade sen 5 liter av denna soppa till motorsågen (1 dl tvåtaktsolja på 5 liter vad jag trodde ren bensin ).
Herre min jösse, vad motorsågen rykte. Vit tjock rök, men den gick. Såg inte alla grenar, som skulle kapas på de fällda träden. Hostattacker kom tätt. Nåväl, en motorsåg är inte vattenkyld.
Tänkte köra upp resten av den diselblandade bensinen i traktorn , men den vägrade starta på detta.
Kommer ihåg när jag rensade bort sot på kolvarna till en gubbkörd 740. Sot på kolven slog emot toppen, med ett fruktansvärt knackande som följd. Gjorde så här enligt ett råd från Volvobilmeck.
Åkte ut i skogen. Startade bilen, fattade först inte varför. Lossade stora slangen mellan filter o förgasare. Fyllde en liten petflaska med diesel. Gav halvgas, kanske 3000 varv. Doppade i en smal slang i flaskan, andra änden in i förgasaren, till o från, så att motorn inte stannade.
Katalytisk förbränning av sot! Jisses, vad det rök! Vit kraftig rök! Lovar att en pannlampa inte hjälpt. Kände mig fram.
Så oförbränd olja ger vitlök. Endera har du diesel i tanken, eller en turbo som läcker olja ut i avgasröret, där den blir upphettad.