3062
Sök

VOLVO 245-883 GL (årsmodell 92) Vill inte starta alls!

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en volvo 245-883 GL årsmodell 92. Den har plötsligt slutat fungera. När jag vrider om nyckeln så vill den inte starta överhuvudtaget. Startmotorn går inte ens igång, men lamporna i panelen lyser. Jag har mätt på batteriet och den visade 12,5 volt. Finns det någon som har haft liknande problem som vet hur man löser detta? Tacksam för svar! Mvh Sofia

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
30 augusti 2014
#2
Har du ordentlig kontakt vid batteripolerna?

"My drinkingteam has a racingproblem"

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#3
Ja det tror jag. Jag tog bort + och - kablarna och gnuggade lite med en stålborste och satte dit kablarna igen sen, men det fungerade inte ändå.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
30 augusti 2014
#4
Hmm. provat med startkablar? ger den ens i från sig nåt klick eller liknande?

"My drinkingteam has a racingproblem"

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#5
Nej jag har inte provat med startkablar, nej den är helt död. Radion går igång, så jag tror inte att det är batteriet. Plus att jag har mätt spänningen som visade 12,5 volt. Min gissning är att kolen i startmotorn har fastnat...eller så är det något typ av el-fel kanske?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
30 augusti 2014
#6
En vild gissning från mig är att ditt batteri har laddat ur sig av nån anledning, prova med startkablar som steg 1.
Sen är ju frågan varför det laddat ur? Kolla även hur kolen ser ut i generatorn, ett vanligt fel som är lätt åtgärdat.

"My drinkingteam has a racingproblem"

och Dupont
581 Inlägg
30 augusti 2014
#7
Bara för att du mät 12.5 volt betyder det inte att batteriet är helt ! Så fort det belastas blir det en helt annan femma. Små belastningar som lampa och radio orkar det driva utan problem men startmotorn tar enorma mängder ström. Pröva med startkablar. Hjälper inte det titta på säkringarna och titta efter ärg, kanske inte har kontakt: smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#8
Okej tack! Då ska jag testa med startkablar! Men jag förstår om batteriet skulle laddat ur ifall motorn ändå går igång halvt och står å "nynnar". Men inte om det inte ens händer något..Aja får testa med startkablar då! smile

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#9
Dupond skrev:
Bara för att du mät 12.5 volt betyder det inte att batteriet är helt ! Så fort det belastas blir det en helt annan femma. Små belastningar som lampa och radio orkar det driva utan problem men startmotorn tar enorma mängder ström. Pröva med startkablar. Hjälper inte det titta på säkringarna och titta efter ärg, kanske inte har kontakt: smile

Jaha, är det så! Okej, då får jag prova med startkablar! Och sedan säkringar..

och Dupont
581 Inlägg
30 augusti 2014
#10
Eller börja med säkringarna. Har det gått en hjälper inte startkablar. tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

25 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#11
Okej!! Tack så mycket, ska kolla på säkringarna! smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 september 2014
#12
Hjälper inte det så kan du följa upp med kontroll av batterikabeln ner till startmotorn men framförallt jordningen mellan motor & kaross. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

25 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
#13
Det löste sig, det enda som var fel var att batteriet var dåligt! Tack för hjälpen allihopa. smile

och Dupont
581 Inlägg
4 september 2014
#14
Va bra att det bara var batteriet. Trevligt att du berättar att det löste sig och vad felet var. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!


Sök