3289
Sök

V70-02 med katalysator problem! bensinare

48 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
hej du!

har fått felkoden: P0420 att katalysatorn inte är tillräckligt effektiv..
kan man rengöra katten på nått vis med typ diesel elle avfettning? elle kanske rent utav slå ur den på innehåll?

bilen har gått 52000mil å slukar i sig 1 liter olja på typ en månad så de är nog de som sätter igen katten...lambdasonderna ska vara bytt för 400 mil sen.

hjälp uppskattas smile

466 Inlägg
6 oktober 2014
Bara att köpa en ny tyvärr smile

Mvh

48 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
skanepiraten skrev:

Mvh

http://www.pro-tec-shop.se/oxicat.aspx
en sån där tro du inte skulle hjälpa heller? bruka ju mest bara vara fotogen i dom sägs de men ändå smile

466 Inlägg
12 oktober 2014
koma_kaj skrev:
skanepiraten skrev:

Mvh

en sån där tro du inte skulle hjälpa heller? bruka ju mest bara vara fotogen i dom sägs de men ändå smile

Hejsan, ursäktar mitt sena svar.
Men nej det kommer inte funka, för en katalysator är "självrengörande" med att den blir varm och då gör den sitt jobb.

I dit fall har den troligtvis gått sönder helt enkelt med tanke på milen, men visst testa kan du göra och en annan sak kan vara att köra en längre sträcka 5+ mil och se om det gör någon effekt (nolla felkoder innan)

Mvh

383 Inlägg
12 oktober 2014
På hur många mil dricker den 1l olja? Tiden är ju ointressant. Ett tips är att kolla avgasvärdena så katten verkligen är dålig. Själv haft en bil som haft denna felkod men ändå haft perfekta avgasvärde.

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 oktober 2014
de kan ju lika gärna vara den bakre lambdasonden som är pajj ?  Felsök ordentligt innan å gör ett avgasprov... Din bil blir olaglig utan kisekatt å den kommer inte gå igenom svensk bilprovning...

48 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Maffia skrev:
På hur många mil dricker den 1l olja? Tiden är ju ointressant. Ett tips är att kolla avgasvärdena så katten verkligen är dålig. Själv haft en bil som haft denna felkod men ändå haft perfekta avgasvärde.

100-150mil skulle jag tro att de bli innan jag måste fylla på oljan. men kan kolla de mera exat nån dag tongue den har nyss gått igenom besiktingen så värdena är bra. men så irriterad på motorlampan så vill ha bort den smile

48 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
skanepiraten skrev:
koma_kaj skrev:
skanepiraten skrev:

Mvh

Hejsan, ursäktar mitt sena svar.
Men nej det kommer inte funka, för en katalysator är "självrengörande" med att den blir varm och då gör den sitt jobb.

I dit fall har den troligtvis gått sönder helt enkelt med tanke på milen, men visst testa kan du göra och en annan sak kan vara att köra en längre sträcka 5+ mil och se om det gör någon effekt (nolla felkoder innan)

Mvh

jag har ändå inte haft tillgång till bilen så de gör inget att de blev sent med svaret smile bor ute på landet så 5 mil varje gång är ren vardag tongue har fått tips om lacknafta typ 1 liter på full tank. kan ju rena de mesta i motorn ifall de är nått där smile

Avstängd
1 031 Inlägg
12 oktober 2014
Med tanke på hur mycket olja den dricker så kan både lamdasonder och katt vara slut. Tror inte att köra på lacknafta skulle hjälpa, och skulle det hjälpa så sätter den igen snart igen då olja plus katt är en dålig ide.

48 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
Runn WS7 skrev:
Med tanke på hur mycket olja den dricker så kan både lamdasonder och katt vara slut. Tror inte att köra på lacknafta skulle hjälpa, och skulle det hjälpa så sätter den igen snart igen då olja plus katt är en dålig ide.

då är egentligen ditt svar kör tills de inte går mer tongue är ju dumt att kosta på den ifall den ändå kommer sättas igen sen sad

Sök