8 oktober 2014
Trådstartare
Hej! Har en Golf G60 med utbytt kompressor till en Eaton scrollkompressor. Har funderat fram och tillbaka på att på något sätt kunna åka med högt laddtryck på högre varv/fullt spjäll, men samtidigt kunna ligga på vakuum/lägre laddtryck vid lägre varv och tomgångskörning. Har då tänkt ut en idé om att plugga/bygga bort returluftröret som sitter original och konstruera ett bypasspjäll innan kompressorn som är öppet vid låga varv och leder luften förbi kompressorn och direkt in i insuget. Spjället ska sedan stängas helt vid högre varv och sedan öppna mer och mer igen när man varvar ner så att varken kompressorn eller motorn tar skada.
Någon som har konstruerat ett sådant som har tips och idéer om hur jag lättast ska gå till väga? Elektroniskt spjäll? Mekaniskt spjäll? Wastegate från en turbo? etc. alla tips är välkomna!
Tack på förhand!