3146
Sök

Saab 9-5 2.0t 2001 knackar

94 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, köpte mig en saab i rätt bra skick förutom att turbon hade gått sönder.

Förra ägaren säger att han körde så skar eller pajade turbon så han ställde bilen och lät den stå i ca 6 måndader tills jag köpte den och bytte turbo då jag hade en annan saab 9-5 att plocka från som var i sämre skick.

Efter turbo bytet så starta den och gick men den knackar en massa.

Fyllt på med olja och de läcker inget.

Jag har lyft ventilkåpan men ser inget fel. Någon som har några tips vad jag kan göra för att fixa detta?
Gärna också en bild på hur de skall se ut. men olja o så i ventilhuset.

Mvh Marcus

//Det var inte jag!

Sir
935 Inlägg
15 oktober 2014
#2
Kan vara kamkedjan som knackar. Mät hur långt ute spännaren är. Det sitter en kedja till som är till balansaxelarna Men den går inte att mäta hur dålig den är utan att riva allt och då kan man lika bra byta det när man håller på. Min kedja knackade rätt bra när den var kass.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 oktober 2014
#3
Flyttar detta, det är inte avancerad motorteknik utan snarare standard på Saab. wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Oturen själv
593 Inlägg
15 oktober 2014
#4
killenmac skrev:
Tjenare, köpte mig en saab i rätt bra skick förutom att turbon hade gått sönder.

Förra ägaren säger att han körde så skar eller pajade turbon så han ställde bilen och lät den stå i ca 6 måndader tills jag köpte den och bytte turbo då jag hade en annan saab 9-5 att plocka från som var i sämre skick.

Efter turbo bytet så starta den och gick men den knackar en massa.

Fyllt på med olja och de läcker inget.

Jag har lyft ventilkåpan men ser inget fel. Någon som har några tips vad jag kan göra för att fixa detta?
Gärna också en bild på hur de skall se ut. men olja o så i ventilhuset.

Mvh Marcus

Med otur har det åkt runt spån i motorn och allt är tårta.. har du bytt olja och filter efter turbo bytet? annars är de ju ganska knas.

Brum

117 Inlägg
15 oktober 2014
#5
Vevlager haveri. Efter turbobyte så SKA man ta ned tråget och göra rent från spån. Då kan man även väldigt enkelt kontrollera cylinderloppen och nedre lagerhalvorna.


133 Inlägg
16 oktober 2014
#6
Byt bil wink!
skojar med dig, men prova o gör som dom skriver. Kan inte saab alls men det går inte o justera ventilerna? Kan ju få den lite tystare med smile


Oturen själv
593 Inlägg
16 oktober 2014
#7
Sjostrand89 skrev:
Byt bil wink!
skojar med dig, men prova o gör som dom skriver. Kan inte saab alls men det går inte o justera ventilerna? Kan ju få den lite tystare med smile

Hydraliska lyftare. Men detta låter mycket allvarligare. Lägg gärna upp videoklipp med ljud så vi kan höra.

Brum

94 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#8
fick reda på att det är trodligen ramlager eller liknade vilket innebär motor byta...de orkar jag inte me så de blir tyvärr skorten för båda om ingen köper låss dem båda billigt..segt

//Det var inte jag!


Sök