2692
Sök

Var tog alla galna gamla hemmabyggen vägen? Bildtråd!!

1 711 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#1
Ja,  Gott folk,  kan vi inte ta o göra en ball tråd här med gamla hemmabyggen?
Några byggde moppechoppers,  nån minimoppe,  minibil,  galen cykel...  Osv :-)

Det hade varit kul o se bilder på alla galna byggen o gärna en textrad om prylen med!

Kör på!


1 711 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113714/113714-64e5d4fc8035b2c1c7b33e77af72876a.jpg
Jag startar tråden med min gamla MoppeChopper, byggd för 16 årsedan!
Jag och min farfar byggde denna ihop :-) Ram kommer från en gilera, motor o bakhjul från compact,  framhjul från ciao.

Fotkoppling och handväxlad :-)


Random Hero
4 047 Inlägg
23 oktober 2014
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/91/90027/90027-60cd716d8a7241d4f35f9bf8e6e75e1d.jpg
roligt bygge en kväll, kalasbra handbroms

Dog food lid. Backwards

377 Inlägg
23 oktober 2014
#4
Satte dit en Piaggio Ciao motor på en cykel en gång, tog dock inga kort på den..

1 160 Inlägg
23 oktober 2014
#5
det är ju en cykel från början    hahaha
-jimmy skrev:
Satte dit en Piaggio Ciao motor på en cykel en gång, tog dock inga kort på den..

377 Inlägg
23 oktober 2014
#6
horbybonnen skrev:
det är ju en cykel från början    hahaha
-jimmy skrev:
Satte dit en Piaggio Ciao motor på en cykel en gång, tog dock inga kort på den..


haha mjo, men hade lite tråkigt så efter en kväll i garaget så var den klar. smile

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
23 oktober 2014
#7
Pictures or it did`nt happen är väl det som gäller i en sån här tråd..

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 798 Inlägg
23 oktober 2014
#8
Vet inte riktigt vad man ska kalla det, men den är utrustad med en startmotor från Volvo 240, batteri från en BMW, drevpaket från en moped av nåt slag.
Uppmätt till 42km/h med GPS med nyladdat batteri.
Totalt livsfarlig att framföra egentligen, men vi hade skoj som fan med den iaf! big_smilecool

http://www.volvoturbo.net/spark99.jpg


1 711 Inlägg
24 oktober 2014
Trådstartare
#9
DusanMandick skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/91/90027/90027-60cd716d8a7241d4f35f9bf8e6e75e1d.jpg
roligt bygge en kväll, kalasbra handbroms

Haha! Helball! Lådbilsgokart? ;-)
-jimmy skrev:
horbybonnen skrev:
det är ju en cykel från början    hahaha
-jimmy skrev:
Satte dit en Piaggio Ciao motor på en cykel en gång, tog dock inga kort på den..


haha mjo, men hade lite tråkigt så efter en kväll i garaget så var den klar. smile

Lät som en kul kväll iallafall!
Hilmer skrev:
Vet inte riktigt vad man ska kalla det, men den är utrustad med en startmotor från Volvo 240, batteri från en BMW, drevpaket från en moped av nåt slag.
Uppmätt till 42km/h med GPS med nyladdat batteri.
Totalt livsfarlig att framföra egentligen, men vi hade skoj som fan med den iaf! big_smilecool

http://www.volvoturbo.net/spark99.jpg

Mohaha! Helgalet!! Jag har själv funderat på startmotorlösningar, men det blir väl lite av o på funktionen?


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 oktober 2014
#10
Skall se om jag hittar bilder på min gamla lådbil :p jordfräs motor på ca 5hk remdriven lösning till bakaxeln med hjälp av två löphjul och en spännrulle:) rolig leksak när man var liten smile


Refined
1 770 Inlägg
24 oktober 2014
#11
Det känns helt klart som en minimoto med Suzuki RM80cc motor på platsar i denna tråden smile Bilder kommer ikväll smile

5 700 Inlägg
24 oktober 2014
#12
Känns som att mitt och två polares hemmabygge platsar i denna tråden. Byggdes våren 2009.
Egenbyggd ram, K50-motor med 5,5hk cylle och ombyggd DT50-trimkrök, K50-sving, K50-tank och förlängd K50-dyna.

Gick stabilt efter vägen och toppade 55km/h smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/47412/638423_8u8we9.jpg

Våran gamla projekttråd finns till och med kvar.
http://www.garagego.se/forum/projekt/oe … rnen-quot/


Sen har jag även varit med år 2010 och byggt 110cc fiddymotor på en Puch Maxi, toppade 100km/h. Har tyvärr inga bilder på den. Den lackades lila.

Några andra polare byggde 110cc fiddymotor på en gammal crosscart också, den toppade runt 70km/h och inga problem att sladda med tongue Tyvärr inga bilder på den heller hmm
Senast redigerat av simlar (24 oktober 2014)


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2014
#13
Sax från annat forum,

Jag har länge funderat på något eldrivet fordon men aldrig kommit till kritan. På Elefantastiskt ungefär 2005 så kom jag och kompisen över ett gäng eldrivna sparkcyklar. Batterierna var kass och vi fick dem till nästan inga pengar alls.

Väl hemma provade vi med friska batterier med det blev ändå inte ens styrfart...

http://imageshack.us/a/img526/5176/kickbikezed201306120720.jpg


Nu här för leden hittade jag högen med sparkcyklar i garaget och tänkte att jag räknar lite på en bortlös drivlina.  Jag räknade kuggar, hjulstorlekar och uppskattade att det går åt kanske hälften av vad en moped behöver för att åka 30km/h dvs kring 400watt. Jag har många 5S ackar, så det var kravet för min setup.

Efter lite läsande om olika budgetmotorer så föll valet på en Turningy G160 290kv. Med denna skulle jag få en toppfart på 35km/h vilket verkar lagom då det blir väldigt långa skrubbsår om man åker fortare. Ett reglage på 200A med BEC inhandlades också.

Sparkcykeln har en hallgivare på gashandtaget, men det går med 3 minuters jobb att bygga om en servotestare så det funkar ihop. http://endless-sphere.com/forums/viewto … p;start=15

Nu var det bara att såga till en motorplatta. Jag gjorde en mall i tjockt papper, klistrade den på en 3mm plåt och bandsågade ut konturen, borrade hålen och bandslipade till exakt mått. Jag hade kollat mitt drev så det matchade motorns axel Ø8mm innan inköp av motorn.

Cykeln fick även lite förstärkningar där sadeln skall sitta. De två vertikala stöttorna i framkant av sadelfästet fanns inte från början :banghead:   Bilhandlaren hade färg i nästan rätt nyans så det fick bli en sådan burk också.

http://imageshack.us/a/img259/8875/20130611190942zed201306.jpg


Med motorn på plats var det bara att montera elektroniken. Framöver kommer det bli en wattmätare som instrumentpanel, men tills vidare använder jag tångamperemetern för att se var jag ligger i ström.

http://imageshack.us/a/img855/9000/20130611193943zed201306.jpg


Jag programmerade reglaget för soft acceleration och mjuk broms, tog på mig kamouflagehjälmen från Biltema och tog en provtur. Det fungerade över förväntan. Motorn drar bra från stillastående och accelerationen är grym. Man får gasa försiktigt om man inte vill flyga över bakåt. Motorn ger upp till 2kW under acceleration och branta uppförsbackar.  Vid plan väg går det åt ungefär 500watt för 35km/h, i uppförsbackar modell normal ca 1000watt med i princip bibehållen fart och i den grymmaste backen jag kunde hitta som upplevs som brant så drog den 1900watt och sackade en smula, men fortfarande BRA med fart och gott knorr i motorn.  Jag körde ungefär 6km och laddade tillbaka 6Ah i mina ackar, jag kommer alltså 1km/Ah vilket ger mig 24km räckvidd utan att tänka på gaspådraget.  I 25km/h går den betydligt effektivare.

Vare sig motor eller reglage blev speciellt varma.

http://imageshack.us/a/img521/9522/20130611203904zed201306.jpg


Hade man valt att bygga på en något mera praktisk plattform så som en fällbar cykel så hade man nog kunnat få riktigt bra räckvidd till lite pengar. 0.5Ah per km ger ju 1 mil på en 5S 5000mAh acke :-)

Som bonus så är denna typ av farkost fullt laglig att köra på vägen. Den räknas nämligen som cykel med enda förbehållet att toppfarten är max 20km/h.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2014
#14
Sax från annat forum,

Full fart idag! Powersvarvade en adapter och distanser på fikarasten då original inte kunde stötta axeln i andra änden. Av någon outgrundlig anledning blev det riktigt bra! Utgick från en M12 8.8. Ett 608 lager stöttar andra änden och ett 51mm skateboardhjul är mitt drivhjul.

Jag ritade ihop mitt koncept i går kväll innan läggdax och mailade filerna till en firma i stan med CNC fräs. Efter jobbet idag var delarna färdiga. Stabilt i 3mm G10 glasfiber. Perfekt passform och självlåsande konstruktion gör att CA-lim räcker att hålla ihop det hela.

Denna bygel kommer monteras istället för bakbromsen på min cykel. Om det passar och om det fungerar blir ett senare äventyr smile


http://imageshack.us/a/img545/9068/s0p1.jpg


http://imageshack.us/a/img62/946/37w6.jpg



http://imageshack.us/a/img259/4836/kyo6.jpg



Händig är rätt bra att vara, har jobbat upp en viss grundkunskap på div maskiner varav svarven och TIG svetsen är väldigt bra att kunna hyffsat. En vettig svarv hade varit bra att ha även hemma i verkstaden.

Nåväl, monterade prylarna på plats och det passade helt okej. Jag provkörde och den nya setupen drog betydligt mera ström, men det gick fortare också. Hobbykings motorer fungerer så att man kör dem 5min sen lossnar magneterna, så att man kan limma om dem med lim och inte torkat manetslem.

Toppeffekten är fortfarande den samma 2500watt, men snittet är högre, mest pga den högre farten. Skall testa mera i lite mera rimligt tempo i morgon...

Så efter min provtur blir det motorrenovering och ev lägga på en kedja på cykeln ;-) Mötte för övrigt polisen, så jag trampade på lite på pedalerna, såg lite tagen ut och vinkade glatt, utan nämnvärd reaktion...

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1010497_10151870565334505_1941145559_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/1013369_10151870566534505_911762671_n.jpg


Nya motorn på plats, en Emax 5345 från lokala hobbyaffären. Gamla var en 5330 från hobbyking. Nu med en liten kylfläkt som blåser in på frontsidan och ut på motorns baksida, den får även hjälp av motorns inbyggda fläkt. Nu har jag en setup som toppar strax under 40km/h och går väldigt kallt! Så rackans snyggt lindad motor jämfört med G160 Turnigyn, råttboet...

Jag gissar att friktionsdriften inte är jätteeffektiv och att 10S vore bättre än 5S. Skall klura på en växellåda, förmodligen med remdrift och sedan kedja som drivning, dvs gå tillbaka till en cykel utan kedja till pedalerna, det ger mig som sagt innan fri effekt men max 20km/h toppfart istället för fri fart och 250watt.  Filurar på att använda Biltemas Lloyd som utgångsobjekt. 999kr är ju okej för en ny cykel och växlar behöver jag ju inte.



http://imageshack.us/a/img600/4205/1g1q.jpg


http://imageshack.us/a/img41/8739/tf40.jpg


http://imageshack.us/a/img24/8287/hw48.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2014
#15
Sax från annat forum,

Projekt två är inte borstlöst, men väl på samma tema. Blodad tand efter att åkt i Leaf så köpte jag en elmoppe som var i behov av lite översyn. Jag var först lite tveksam, men det visade sig att drivlinan var ny men batterierna kass samt lite allmän rundsmörjning behövdes. Så jag slog till och började se över prylarna.

Det visade sig att man utan modifiering kunde byta från 48V blyackar till 15S li-po. Det var perfekt eftersom jag har en 15S 24Ah li-po med BMS och tillhörande laddare på 1kW. Det blev till att göra en liten batterilåda och pussla om i mopeden.

Från en trött sak på 130kg som gick i 33km/h utan lastutrymme till en liten raket på 79.6kg och toppfart på 60km/h. Räckvidden är inte verifierad än, men jag estimerar 35km utefter vad jag laddade i ackarna efter en runda på 15km.

http://lh3.ggpht.com/-8hEdypQ5tnw/VAajVamP6rI/AAAAAAAAFqM/oZZeKaVZirU/s640/IMG_20140901_194746.jpg

http://lh3.ggpht.com/-miMUniNjOus/VAajXbVn_ZI/AAAAAAAAFqU/7WsFzF5VK4g/s640/IMG_20140902_181130.jpg

http://lh3.ggpht.com/-bjJooSFUhWI/VAajRiuWKtI/AAAAAAAAFp8/PTue5mmQ-eU/s640/IMG_20140902_180901.jpg

http://lh3.ggpht.com/-gRaQ0l3IwAY/VAajTVffKfI/AAAAAAAAFqE/rYHOf8YQ25w/s640/IMG_20140902_180723.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 711 Inlägg
25 oktober 2014
Trådstartare
#16
Fan va balla byggen!! Låt dom komma!!


Refined
1 770 Inlägg
26 oktober 2014
#17
Räknas detta som galet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-10b3cb93898741b3f8d4e438dd3ae79f.jpg
En Minimoto med Suzuki RM80cc motor? Lagom svårkörd...

Och just nu är detta på gång
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-ad6c13f498d76e721930c120425d5340.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-fd4e15fe7363dbade397942a3c846a72.jpg
En Rally åkgräsklippare tillsammans med en Kawasaki KX85cc motor smile

* Voff voff *
10 637 Inlägg
27 oktober 2014
#19
torpis skrev:
Sax från annat forum,

Projekt två är inte borstlöst, men väl på samma tema. Blodad tand efter att åkt i Leaf så köpte jag en elmoppe som var i behov av lite översyn. Jag var först lite tveksam, men det visade sig att drivlinan var ny men batterierna kass samt lite allmän rundsmörjning behövdes. Så jag slog till och började se över prylarna.

Det visade sig att man utan modifiering kunde byta från 48V blyackar till 15S li-po. Det var perfekt eftersom jag har en 15S 24Ah li-po med BMS och tillhörande laddare på 1kW. Det blev till att göra en liten batterilåda och pussla om i mopeden.

Från en trött sak på 130kg som gick i 33km/h utan lastutrymme till en liten raket på 79.6kg och toppfart på 60km/h. Räckvidden är inte verifierad än, men jag estimerar 35km utefter vad jag laddade i ackarna efter en runda på 15km.

http://lh3.ggpht.com/-8hEdypQ5tnw/VAajV … 194746.jpg

http://lh3.ggpht.com/-miMUniNjOus/VAajX … 181130.jpg

http://lh3.ggpht.com/-bjJooSFUhWI/VAajR … 180901.jpg

http://lh3.ggpht.com/-gRaQ0l3IwAY/VAajT … 180723.jpg

Läckert!

Hur mycket behövde du ändra inne i mopeden? Vad kostar ett 15S + laddare ungefär?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 oktober 2014
#20
Brådhis skrev:
Läckert!

Hur mycket behövde du ändra inne i mopeden? Vad kostar ett 15S + laddare ungefär?

//Brådhis

Behövde bara byta kontaktstycket.

Litium är lite speciella eftersom dem som du ser innehåller extremt mycket kraft per volym. Gör man fel blir det väldigt dåligt väldigt fort, så A och O är övervakning av cellerna och en förståelse för hur de funkar.

9st Batterier: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ … _Pack.html

1st Övervakning: http://www.bmsbattery.com/15-bleeding

1st Laddare: http://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/


eller så lägger man bud på min wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök