Sax från annat forum,
Jag har länge funderat på något eldrivet fordon men aldrig kommit till kritan. På Elefantastiskt ungefär 2005 så kom jag och kompisen över ett gäng eldrivna sparkcyklar. Batterierna var kass och vi fick dem till nästan inga pengar alls.
Väl hemma provade vi med friska batterier med det blev ändå inte ens styrfart...
Nu här för leden hittade jag högen med sparkcyklar i garaget och tänkte att jag räknar lite på en bortlös drivlina. Jag räknade kuggar, hjulstorlekar och uppskattade att det går åt kanske hälften av vad en moped behöver för att åka 30km/h dvs kring 400watt. Jag har många 5S ackar, så det var kravet för min setup.
Efter lite läsande om olika budgetmotorer så föll valet på en Turningy G160 290kv. Med denna skulle jag få en toppfart på 35km/h vilket verkar lagom då det blir väldigt långa skrubbsår om man åker fortare. Ett reglage på 200A med BEC inhandlades också.
Sparkcykeln har en hallgivare på gashandtaget, men det går med 3 minuters jobb att bygga om en servotestare så det funkar ihop.
http://endless-sphere.com/forums/viewto … p;start=15Nu var det bara att såga till en motorplatta. Jag gjorde en mall i tjockt papper, klistrade den på en 3mm plåt och bandsågade ut konturen, borrade hålen och bandslipade till exakt mått. Jag hade kollat mitt drev så det matchade motorns axel Ø8mm innan inköp av motorn.
Cykeln fick även lite förstärkningar där sadeln skall sitta. De två vertikala stöttorna i framkant av sadelfästet fanns inte från början :banghead: Bilhandlaren hade färg i nästan rätt nyans så det fick bli en sådan burk också.
Med motorn på plats var det bara att montera elektroniken. Framöver kommer det bli en wattmätare som instrumentpanel, men tills vidare använder jag tångamperemetern för att se var jag ligger i ström.
Jag programmerade reglaget för soft acceleration och mjuk broms, tog på mig kamouflagehjälmen från Biltema och tog en provtur. Det fungerade över förväntan. Motorn drar bra från stillastående och accelerationen är grym. Man får gasa försiktigt om man inte vill flyga över bakåt. Motorn ger upp till 2kW under acceleration och branta uppförsbackar. Vid plan väg går det åt ungefär 500watt för 35km/h, i uppförsbackar modell normal ca 1000watt med i princip bibehållen fart och i den grymmaste backen jag kunde hitta som upplevs som brant så drog den 1900watt och sackade en smula, men fortfarande BRA med fart och gott knorr i motorn. Jag körde ungefär 6km och laddade tillbaka 6Ah i mina ackar, jag kommer alltså 1km/Ah vilket ger mig 24km räckvidd utan att tänka på gaspådraget. I 25km/h går den betydligt effektivare.
Vare sig motor eller reglage blev speciellt varma.
Hade man valt att bygga på en något mera praktisk plattform så som en fällbar cykel så hade man nog kunnat få riktigt bra räckvidd till lite pengar. 0.5Ah per km ger ju 1 mil på en 5S 5000mAh acke :-)
Som bonus så är denna typ av farkost fullt laglig att köra på vägen. Den räknas nämligen som cykel med enda förbehållet att toppfarten är max 20km/h.