3439
Sök

trimning av en b230 turbo motor

730 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#21
Sharky skrev:
Jag vet inte vad du är van för fordon Master, men en kadett med en chippad och påställd orginal B230 turbo - ca 220Hkr - är en bomb redan det.

/Göran

hehe ja det kanjag tänka mej opel kadett c är inte så specielt stor eller tung.
men hade tänkt o försöka köra på strippen med den om jag börjar med bygga o det blir ett bra slut resultat

104 Inlägg
6 december 2006
#22
j0jje_ skrev:
för 300 så behöver du egentligen inte göra så mkt men det jag rekommenderar innan du börjar trimma är: läs! finns ju hur mkt som helst att läsa om volvo trimning! www.savarturbo.se där kan de volvo och turbo finns massor om sniktrimning också smile men läs jens gustavssons artikel på artiklar här för övrigt http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

på sidan där står det massa matnyttigt om volvo turbo och turbo allmänt. men 300hk är billigt på en volvo om du vet vad du gör och kan göra mkt själv.

jag ska själv slänga i en b23et i en kadett c. mitt recept kommer vara följande om det kan va intressant
botten
b23et block
standard vev
m-stakar
b23et kolvar
renovera lagom man ska inte vara för petig
ombyggt tråg med skvalpplåt

topp antinge 405, 531 eller 530 beror vad jag får tag på.
lätt portade kanaler och förbränningsrum, större avgasventiler 38mm samt mirafräsning
kam antingen blir det k, h eller om jag får tag på nåt vassare det bästa vore ju en kg8:)

Hemmebyggt grenrör noggrant. 48mm utvändiga rör minst 50cm långa lika långa smile uttag för 60 mm hks style WG

Turbo garret GT 40

insug volvo 740/940 turboinsug

spridare 1000cc msd

pumpar: 2 ggr biltemas b230ft pumpar flödar 156L/H @5bar styck alltså över 300L/H med 2 smile

grövre matarledning 10mm invändigt

Sprut/tändning VEMS och 4 högeffektständspolar (biltema)

Alu intercooler 300x100x76

3" och 2.5" tryckrör

3.5" downpipe och 3" avgas.

transmission

bmw getrag 262 låda

sachs motorsporttryckplatta
4 pucks sinter

bakaxel volvo 1030 med svetsdiff till att börja med.

kommer dock inte att stanna på 300 hk! big_smile

ladd? sisådär 2 bar

jaja låter ju fint..
men bör du inte byta LMM?
det tro jag på..
MVH adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

125 Inlägg
7 december 2006
#23
landa_in_racing skrev:
j0jje_ skrev:
för 300 så behöver du egentligen inte göra så mkt men det jag rekommenderar innan du börjar trimma är: läs! finns ju hur mkt som helst att läsa om volvo trimning! www.savarturbo.se där kan de volvo och turbo finns massor om sniktrimning också smile men läs jens gustavssons artikel på artiklar här för övrigt http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

på sidan där står det massa matnyttigt om volvo turbo och turbo allmänt. men 300hk är billigt på en volvo om du vet vad du gör och kan göra mkt själv.

jag ska själv slänga i en b23et i en kadett c. mitt recept kommer vara följande om det kan va intressant
botten
b23et block
standard vev
m-stakar
b23et kolvar
renovera lagom man ska inte vara för petig
ombyggt tråg med skvalpplåt

topp antinge 405, 531 eller 530 beror vad jag får tag på.
lätt portade kanaler och förbränningsrum, större avgasventiler 38mm samt mirafräsning
kam antingen blir det k, h eller om jag får tag på nåt vassare det bästa vore ju en kg8:)

Hemmebyggt grenrör noggrant. 48mm utvändiga rör minst 50cm långa lika långa smile uttag för 60 mm hks style WG

Turbo garret GT 40

insug volvo 740/940 turboinsug

spridare 1000cc msd

pumpar: 2 ggr biltemas b230ft pumpar flödar 156L/H @5bar styck alltså över 300L/H med 2 smile

grövre matarledning 10mm invändigt

Sprut/tändning VEMS och 4 högeffektständspolar (biltema)

Alu intercooler 300x100x76

3" och 2.5" tryckrör

3.5" downpipe och 3" avgas.

transmission

bmw getrag 262 låda

sachs motorsporttryckplatta
4 pucks sinter

bakaxel volvo 1030 med svetsdiff till att börja med.

kommer dock inte att stanna på 300 hk! big_smile

ladd? sisådär 2 bar

jaja låter ju fint..
men bör du inte byta LMM?
det tro jag på..
MVH adde

Har VEMS behöver ingen LMM!
kommer nog inte börja med 2 bar direkt men funderar på bygga 2 bottendelar för de är så billiga och då kan man ju vara upp och nosa på närmare 2 bar. har kvar kolvarna från omegamotorn den rasade också, och de är nersvarvade rätt mkt ska köra med dem. blir inte så hög komp  tongue Har fått veta att jag fått ett jobb som jag tjänar rätt bra på så jag funderar på köpa en 531 och en ännu vassare kam än k-h den som lever får se smile


125 Inlägg
7 december 2006
#24
master_- skrev:
Sharky skrev:
Jag vet inte vad du är van för fordon Master, men en kadett med en chippad och påställd orginal B230 turbo - ca 220Hkr - är en bomb redan det.

/Göran

hehe ja det kanjag tänka mej opel kadett c är inte så specielt stor eller tung.
men hade tänkt o försöka köra på strippen med den om jag börjar med bygga o det blir ett bra slut resultat

Skulle också göra som sharky säger börja med att få allt att fungera den kommer gå riktigt bra ändå bara orignal! men ska du börja trimma redan nu så börja i rätt ända..orignal botten och börja med ett riktigt sprut! få det att lira sen kan du börja uppdatera eftersom. som sharky säger 220 hk i en drygt 800kg bil är samma ger effekt/vikt förhållande på mindre än 4 kg per häst går att jämföras med Lotus omega 377hk 1600 kg alltså drygt 4 kg per häst och den gör 0-100 på 5.4 sek.


One Man Clan
4 287 Inlägg
7 december 2006
#25
en b230 fk/ft maskin ...med 3 tums luftmassemätare från 960 3.0l ..med lite bearbetad 531 topp ..vx3 kam ... 18T turbo ...gröna v70r spridare (bosch 968) och 3 tums från turbo +chip(tror jag fick med allt)  ... utvecklar runt 250-280 hk
..och föresten den så kallade "guldboxen" med slutnummer 219 som har chipet löst monterat sitter i vanligtvis i 940 årsmodell 94 till 96, Bosch-nummer som slutar på 219 är till bilar med manuell låda och bilar med automatlåda har slutnummer på 207. Mvh Jens


70 Inlägg
7 december 2006
#26
master_- skrev:
tjena.

jag har lite funderingar på att dra i en b23 turbo i en opel kadett 1,2.
i kadett motor så är det ju inte så mycket klös.

så frågan är hur mycket man skulle få lägga ut om man vill ha runt 300hk
i en b23 turbo motor??
Och vad man skulle behöva o göra o vad för prylar man skulle dra i motorn??

tackar på förhand!

Kolla vårat skolprojekt 745an


730 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#27
Xuri skrev:
en b230 fk/ft maskin ...med 3 tums luftmassemätare från 960 3.0l ..med lite bearbetad 531 topp ..vx3 kam ... 18T turbo ...gröna v70r spridare (bosch 968) och 3 tums från turbo +chip(tror jag fick med allt)  ... utvecklar runt 250-280 hk
..och föresten den så kallade "guldboxen" med slutnummer 219 som har chipet löst monterat sitter i vanligtvis i 940 årsmodell 94 till 96, Bosch-nummer som slutar på 219 är till bilar med manuell låda och bilar med automatlåda har slutnummer på 207. Mvh Jens

okej tackar.
"guldboxen" ärden svår o få tag i?? eller är det bara o gå till en vanlig skrot o få tag i den?


tack för infomationen
Senast redigerat av master_- (8 december 2006)

730 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#28
Fp3pba skrev:
master_- skrev:
tjena.

jag har lite funderingar på att dra i en b23 turbo i en opel kadett 1,2.
i kadett motor så är det ju inte så mycket klös.

så frågan är hur mycket man skulle få lägga ut om man vill ha runt 300hk
i en b23 turbo motor??
Och vad man skulle behöva o göra o vad för prylar man skulle dra i motorn??

tackar på förhand!

Kolla vårat skolprojekt 745an

tittade in på projektet så jäkla fint ut.
o fint me information med.tackar


Sök