Beror på vilken årsmodell det är på 740in. Har du lh2.2 eller lh2.4. Är inte bara sådär att byta kabelhärva på dem. Därimot kan du flytta över kringutrustningen från gamla motorn. Således köra lh2.2 på nyare motorn.
Lite ot nu men då responsen var så bra i denna tråd skriver jag nästa fråga här.
Köpte en b230 motor som setat i en 945.
Monterade den i min bil i dag, fick byta motorfästen osv. använde mitt insug som var till gamla motorn samt min gamla kabelhärva.
Nu startar inte bilen utan den hoppar till och smäller och låter skumt när den försöker tända och ruskar kanske 1-1,5 decimeter i bredd som värsta gångerna. vad fasiken kan det vara?
Tog mitt gamla svänghjul och koppling osv, hittade ingen "noll" markering på det utan nollade min gamla motor på veven och sen markerade mitt svänghjul högst upp, nollade veven på nya motorn och monterade svänghjulet.
alla kontakter och kablar bör sitta där dom ska så vad är fel?
är det svänghjulet kanske eller hur vet man om man har hallgivare eller impulsgivare? har iongen aning om vad jag ha eller vad det är på denna motorn?
Nu börjar det bli riktigt jäkla segt, tråkigt och dyrt för en vinter bil.
Svänghjulet sitter fel. Där det fattas ett hål på svänghjulet ska peka mot startmotorn när motorn är nollad om du har LH 2.4 så sitter det en givare vid svänghjulet. Om du har LH 2.2 sitter det en givare i fördelaren, och då kan svänghjulet sitta hur den vill.
Svänghjulet sitter fel. Där det fattas ett hål på svänghjulet ska peka mot startmotorn när motorn är nollad om du har LH 2.4 så sitter det en givare vid svänghjulet. Om du har LH 2.2 sitter det en givare i fördelaren, och då kan svänghjulet sitta hur den vill.
okej, ska ur med den i morgon efterjobbet då och ta reda på om det är det, (vilket jag verkligen hoppas på) men det positiva med allt det här är ju att man faktiskt lärt sig en jäkla massa om motorer nu från att typ veta hur insuget sitter och batteriet typ
Btw, spelar det någon roll om en av alla "pinnar" är lite innåtböjd på tryckplattan? måste ha råkat smälla i den förra gången vi monterade motorn i axeln eller nått. är kanske 1cm innåtböjd?
När du monterar svänghjulet sen så måste du använda gänglåsning och momentdra 90nm. Innan var det 50-60nm men nu rekommenderas 90nm enligt skolan jag gick på innan Menar du att en av solfjädrarna är intryckta? 1cm är för mycket.
När du monterar svänghjulet sen så måste du använda gänglåsning och momentdra 90nm. Innan var det 50-60nm men nu rekommenderas 90nm enligt skolan jag gick på innan
Okej, ja nu satte vi bara i det och drog åt för hand 90nm är ju en hel del ska försöka hålla centreringsverktyget samtidigt som man gängtätar & skruvar
och om gummit på hjulet som sitter på veven har vridit sig, kan man se någon markering på insidan eller nå annat bakom det drevet då för att verkligen säkerställa att motorn är nollad? så man slipper demontera toppen för att kolla
Men 90nm ska det inte vara till tryckplattans bultar där ska det vara 40nm har jag för mig. Finns markeringar på alla drev hur dom ska vara packboxarna ska du inte ta bort om det är det gummit du menar
Fint. tack för det, hur exakt i mitten av startmotor hålet lär den vara då? tänkte om man kan sätta den 1cm eller tom 1mm fel?
går bara sätta på ett sätt. hamnar det nån mm fel eller 1cm fel så kommer inte skruvarna till svänghjulet passa
ahaa, ja det låter ju faktiskt rätt logiskt. så jävla tråkigt att hiva ur motorn igen, men känner mig ändå rätt taggad nu då man antagligen vet felet
Ska fota i morgon men det är en kontakt som fattas till någon givare på toppen. böt en kontakt som satt på nya motorn med "ett stift på" mot den jag hade på min gamla topp där det var en hel kontakt med en rak sida samt en rundad sida och 2 hål. har nu 2st såna brevid varandra men bara en kontakt lär kanske visa med bild men kan ju försöka förklara
Men 90nm ska det inte vara till tryckplattans bultar där ska det vara 40nm har jag för mig. Finns markeringar på alla drev hur dom ska vara packboxarna ska du inte ta bort om det är det gummit du menar
okej, men 90 på svänghjulet och 40 på tryckplattan?
Nja hjulet dom sitter på veven har ju nå gummi som kan vrida sig så att den "riktigt" markerade nollan inte stämmer utan man får göra en egen eller om det fins någon markering på någon "dricka" eller nått inne bakom det drevet?
Fattar inte riktigt vad du menar för gummi, men det nedersta drevet har en markering på metallbrickan framför drevet och en på remhjulet och så finns det en kant bakom drevet på motorn som markeringen på brickan ska peka mot när den är nollad, plocka bort remhjulet så fattar du Temperatur sensorn måste sitta där om bilen ska gå bra. Du ska ha den svarta givaren för LH 2.4.