3114
Sök

Hjälp elfel och en massa andra fel 740 B230f. bilen dör när den blir varm.

627 Inlägg
24 november 2014
#121
Vet inte men för att vara på säkra sidan så ta och flytta över elsystemet och insuget från din gamla motor snabbt gjort ju smile
Senast redigerat av volvo-93 (24 november 2014)


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 november 2014
#122
Beror på vilken årsmodell det är på 740in. Har du lh2.2 eller lh2.4. Är inte bara sådär att byta kabelhärva på dem. Därimot kan du flytta över kringutrustningen från gamla motorn. Således köra lh2.2 på nyare motorn.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#123
Lite ot nu men då responsen var så bra i denna tråd skriver jag nästa fråga här.

Köpte en b230 motor som setat i en 945.

Monterade den i min bil i dag, fick byta motorfästen osv. använde mitt insug som var till gamla motorn samt min gamla kabelhärva.

Nu startar inte bilen utan den hoppar till och smäller och låter skumt när den försöker tända och ruskar kanske 1-1,5 decimeter i bredd som värsta gångerna. vad fasiken kan det vara?

Tog mitt gamla svänghjul och koppling osv, hittade ingen "noll" markering på det utan nollade min gamla motor på veven och sen markerade mitt svänghjul högst upp, nollade veven på nya motorn och monterade svänghjulet.

alla kontakter och kablar bör sitta där dom ska så vad är fel?

är det svänghjulet kanske eller hur vet man om man har hallgivare eller impulsgivare? har iongen aning om vad jag ha eller vad det är på denna motorn?

Nu börjar det bli riktigt jäkla segt, tråkigt och dyrt för en vinter bil.


627 Inlägg
28 november 2014
#124
Svänghjulet sitter fel. Där det fattas ett hål på svänghjulet ska peka mot startmotorn när motorn är nollad smile om du har LH 2.4 så sitter det en givare vid svänghjulet. Om du har LH 2.2 sitter det en givare i fördelaren, och då kan svänghjulet sitta hur den vill.

https://www.google.se/search?q=montera+ … B640%3B480


https://www.google.se/search?q=montera+ … B231%3B291
Senast redigerat av volvo-93 (28 november 2014)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#125
volvo-93 skrev:
Svänghjulet sitter fel. Där det fattas ett hål på svänghjulet ska peka mot startmotorn när motorn är nollad smile om du har LH 2.4 så sitter det en givare vid svänghjulet. Om du har LH 2.2 sitter det en givare i fördelaren, och då kan svänghjulet sitta hur den vill.

https://www.google.se/search?q=montera+ … B640%3B480


https://www.google.se/search?q=montera+ … B231%3B291

Åhh, så det finns bara EN sån där där det är ett hopp mellan hålen? smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#127
volvo-93 skrev:
Jo det stämmer smile

okej, ska ur med den i morgon efterjobbet då och ta reda på om det är det, (vilket jag verkligen hoppas på) men det positiva med allt det här är ju att man faktiskt lärt sig en jäkla massa om motorer nu tongue från att typ veta hur insuget sitter och batteriet typ smile


6 738 Inlägg
28 november 2014
#128
Lånad bild!
såhär ska hålen i svänghjulet stå mot startmotorn med motorn i nolläge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7ec01f28701ea3495528d799a3b72199.jpg

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#129
Henkix skrev:
Lånad bild!
såhär ska hålen i svänghjulet stå mot startmotorn med motorn i nolläge.
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7ec01f28701ea3495528d799a3b72199.jpg

mvh

Fint. tack för det, hur exakt i mitten av startmotor hålet lär den vara då? tänkte om man kan sätta den 1cm eller tom 1mm fel?


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#130
Btw, spelar det någon roll om en av alla "pinnar" är lite innåtböjd på tryckplattan? måste ha råkat smälla i den förra gången vi monterade motorn i axeln eller nått. är kanske 1cm innåtböjd?


627 Inlägg
28 november 2014
#131
När du monterar svänghjulet sen så måste du använda gänglåsning och momentdra 90nm. Innan var det 50-60nm men nu rekommenderas 90nm enligt skolan jag gick på innan smile Menar du att en av solfjädrarna är intryckta? 1cm är för mycket.
Senast redigerat av volvo-93 (28 november 2014)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#132
volvo-93 skrev:
När du monterar svänghjulet sen så måste du använda gänglåsning och momentdra 90nm. Innan var det 50-60nm men nu rekommenderas 90nm enligt skolan jag gick på innan smile

Okej, ja nu satte vi bara i det och drog åt för hand smile 90nm är ju en hel del smile ska försöka hålla centreringsverktyget samtidigt som man gängtätar & skruvar tongue


6 738 Inlägg
28 november 2014
#133
Piratstikin skrev:
Henkix skrev:
Lånad bild!
såhär ska hålen i svänghjulet stå mot startmotorn med motorn i nolläge.
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7ec01f28701ea3495528d799a3b72199.jpg

mvh

Fint. tack för det, hur exakt i mitten av startmotor hålet lär den vara då? tänkte om man kan sätta den 1cm eller tom 1mm fel?

går bara sätta på ett sätt. hamnar det nån mm fel eller 1cm fel så kommer inte skruvarna till svänghjulet passa wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#134
och om gummit på hjulet som sitter på veven har vridit sig, kan man se någon markering på insidan eller nå annat bakom det drevet då för att verkligen säkerställa att motorn är nollad? så man slipper demontera toppen för att kolla smile


627 Inlägg
28 november 2014
#135
Men 90nm ska det inte vara till tryckplattans bultar där ska det vara 40nm har jag för mig. Finns markeringar på alla drev hur dom ska vara packboxarna ska du inte ta bort om det är det gummit du menar big_smile
Senast redigerat av volvo-93 (28 november 2014)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#136
Henkix skrev:
Piratstikin skrev:
Henkix skrev:
Lånad bild!
såhär ska hålen i svänghjulet stå mot startmotorn med motorn i nolläge.
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-7ec01f28701ea3495528d799a3b72199.jpg

mvh

Fint. tack för det, hur exakt i mitten av startmotor hålet lär den vara då? tänkte om man kan sätta den 1cm eller tom 1mm fel?

går bara sätta på ett sätt. hamnar det nån mm fel eller 1cm fel så kommer inte skruvarna till svänghjulet passa wink

ahaa, ja det låter ju faktiskt rätt logiskt. så jävla tråkigt att hiva ur motorn igen, men känner mig ändå rätt taggad nu då man antagligen vet felet tongue

Ska fota i morgon men det är en kontakt som fattas till någon givare på toppen. böt en kontakt som satt på nya motorn med "ett stift på" mot den jag hade på min gamla topp där det var en hel kontakt med en rak sida samt en rundad sida och 2 hål. har nu 2st såna brevid varandra men bara en kontakt tongue lär kanske visa med bild men kan ju försöka förklara smile


627 Inlägg
28 november 2014
#137
Sitter en temperatur sensor till motorstyrningen och en tempgivare till mätarhuset i toppen smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#138
volvo-93 skrev:
Men 90nm ska det inte vara till tryckplattans bultar där ska det vara 40nm har jag för mig. Finns markeringar på alla drev hur dom ska vara packboxarna ska du inte ta bort om det är det gummit du menar big_smile

okej, men 90 på svänghjulet och 40 på tryckplattan?

Nja hjulet dom sitter på veven har ju nå gummi som kan vrida sig så att den "riktigt" markerade nollan inte stämmer utan man får göra en egen eller om det fins någon markering på någon "dricka" eller nått inne bakom det drevet? smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#139
volvo-93 skrev:
Sitter en temperatur sensor till motorstyrningen och en tempgivare till mätarhuset i toppen smile

är det några "måste" kontakter för att den ska gå som den ska?


627 Inlägg
28 november 2014
#140
Fattar inte riktigt vad du menar för gummi, men det nedersta drevet har en markering på metallbrickan framför drevet och en på remhjulet och så finns det en kant bakom drevet på motorn som markeringen på brickan ska peka mot när den är nollad, plocka bort remhjulet så fattar du smile Temperatur sensorn måste sitta där om bilen ska gå bra. Du ska ha den svarta givaren för LH 2.4.
Senast redigerat av volvo-93 (28 november 2014)



Sök