3628
Sök

Hur resonerar NI när/om ni svarar i en "värderingsfråga"?

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#1
Jag tycker det är rätt intressant med värdering, men inte alltid helt lätt. Vi har alla olika uppfattning o vad som är "viktigt" o "hur en värdering skall göras". Skall man värdera efter vad en liknande (ålder,skick,miltal) bil kostar på blocket, eller värdera efter "billigaste på blocket"? Jag har, som bekant, haft några "duster" i den stora värderingstråden, främst med en användare som varje gång påstår en sak (att man kan hitta bil XX för XX' kronor), men nån länk kan han inte hänvisa till. Iaf, om vi tar ett fiktivit exempel cool

Jag har nyligen "sonderat" M5 E39/M5 E60 marknaden, skall man ha en "OK" M5 E39, dvs en bil med verifierbart rimligt miltal (under 18000), rimlig servicehistorik, få ägare (under 10), utan större brister, så får man ge runt 75-85' för en tidig (1998-2000) bil, facelift något dyrare. För 60' kan man nog hitta en helt OK M5 E39 i UK, men då skall den hem, registreras mm, en nätt kostnad på ca 10', så runt 70' klar. Sätt dessa 70' i relation till säg 85' för en liknande vänsterstyrd. Är det värt 15' mer att få en rättstyrd bil? Är skillnaden i försäljningspris i Sverige större än 15' när man säljer bilen? Vad jag sett får man mer eller mindre slumpa iväg högerstyrda M i Sverige, så "vinsten" man gör vid inköp förlorar man med råge vid försäljning, OM man nu inte väljer att sälja bilen i delar, vilket kanske inte alla har möjlighet/kunskap att göra.Systermodellen M5 E60 i rimligt skick hittar man i UK för ca 115' i allra bästa fall, de billigaste "rättstyrda" hittar man i Italien, för runt 125' med en hel del tur men då kan de vara "en aning suspekta". Om man baserar sina priser på vad en svensk bilhandlare köper bilarna för när de tar hem en "långtradare" med bilar från valfri större utländsk handlare så är man ute o cyklar rejält. Svenska handlare som köper 10+ bilar från samma utländska handlare får såklart mycket bättre pris, ofta är det de "sämre" mer svårsålda bilarna som säljs iväg, i ett sådant scenario kan jag mycket väl tänka mig att en halvsuspekt M5 E60 kan beräknas kosta ca 100', exklusive transport o registreringskostnader. Väl hemma o klar säg runt 110', sen skall handlaren ha en slant, o då hamnar vi runt de 130' igen för en halv-suspekt bil.

O hur gör jag MINA värderingar? Jag värderar efter vad jag skulle kunna tänka mig att betala för bilen, OM jag var intresserad. Jag värdesätter välskötta "felfria" bilar. En billig bil blir ofta i slutändan dyrare än en "dyrare" bil, skillnaden är den att kostnaden sprids ut över en längre tidsrymd. Sen finns det självklart enstaka fynd man kan göra, men det är inte på dessa man skall basera sin värdering är min åsikt. Jag har själv blivit erbjuden att köpa flertalet bilar lååångt under "marknadsvärdet" ibland med motiveringen "Äntligen kommer det några rediga svenska pågar o kollar på bilen! Hur mycket vill ni ge för den? Ni kan få den för 25' (begärt pris 40')". Avstod bilen pga att det var snålt med olja i tråget sad.

Har för övrigt nyligen fått två av mina bilar besikitgade av en värderings/besiktningsman. Bil nr 1 (entusiastförsäkrad numera) värderade jag till 160', o tänka sig han höll med big_smile. Gällande bil nr 2 "Indianen" fick jag frågan "Vad anser du bilen vara värd?" Då räknade jag upp allt som var gjort (besiktningsmannen hade bilen framför sig så det optiska skicket framgick med klarhet), o sade att ca 130' tycker jag att den är värd, sen att den är svårsåld för den slanten var vi överens om båda två, men det är svårt att hitta modellen i liknande skick. Hans kommentar var "Ja, 130' är ett bra pris/värde för den bilen". O som en liten parantes, bil nr 1 har kostat mig (inköp + renovering) ca 2.5 gånger så mycket som den är värderad till, medan "Indianen" har betydligt bättre ratio, 1.5 gånger "värdet"big_smile. Så det är bara att fete glömma att man får tillbaka pengarna man renoverar för, ja om det nu inte är en vintage Ferrari eller motsvarande som tillverkats i max 500 exemplar smile, men då snackar vi renoveringskostnader för flera miljoner.

Så HUR resonerar NI när ni värderar ANDRAS bilar? Jag försöker, som det förhoppningsvis framgår, resonera på samma sätt oavsett om det är min bil eller någon annans...

/Dawwe

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 686 Inlägg
9 november 2014
#2
Jag går på hur mycket jag skulle tänka mig betala för bilen med blocketpriser lite som "riktlinjer" eller vad jag ska säga (så man inte hamnar alldeles utanför rimligt pris).

Är det något bygge, dvs ingen standardbil, så tar jag kvaliteten på bygget och byggkostnaden i beaktning för att få fram ett riktpris.

Skick och servicehistorik överväger miltalen avsevärt. Betalar hellre mer för en långmilare som är välservad än en kortmilare som är mindre välservad.

Värderar mina egna bilar på samma sätt som andras, enda skillnaden är att man vet mycket mer om sina egna bilar än andras.


1 532 Inlägg
9 november 2014
#3
Angående värdering och vad man lagt ut på en bil.
Jag själv har lagt ut flera tiotusentals kronor på vissa bilar o även hundratals kronor på en bil som man aldrig får tillbaka vid försäljning.
Det har jag alltid varit beredd på att man kommer gå minus på bilar man lägger ner pengar och tid på.

MEN sen har vi säljare som inte förstår att man kommer att förlora pengar.
Ett exempel är en Volvo 940.
Killen begär 38000kr för en -95 Volvo 940 GLT.
Spec:
Coilovers.
Extraktor grenrör.
2 1/2 avgasrör.
Nya lyktor fram.
Uppfräschade baklyktor.
Blå instrument belysning.
Sportratt.
Bilen är även fult rostlagad.

Grabben tror att det han gjort med sin bil gör den värd sin vikt i gult.
Dagens marknad är köparens marknad och säljare tror att man kan få vad som helst.


...has left the building...
4 474 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#4
Dirty: Håller med. Nödvändiga reparationer (tex bytt växellåda för 7' pga rasad låda) höjer värdet med exakt 0 kr. Samma sak gäller "bytt motor till en som gått 15000 mil". OK, var har du dokumentationen/serviceboken till den motorn tack. Sen är det så klart skillnad på om man är tvingad o sälja, o det fort, eller om man bara gör en "intressekoll". När jag lägger ut en bil till salu så har jag bestämt mig för att sälja, till "rätt pris". Sen kan det mycket väl bli så att den förblir osåld länge, är ju inte helt ovanligt med "entusiastbetonade" bilar där man begär betydligt mer än snittpriset på blocket. Som tur är så köper jag bara bilar, har inte sålt nån bil sedan 2005 om jag minns rätt:).

Nu ljög jag! Jag sålde ju min svarta Passat Variant (-95) 2011, fick hiskeliga 4200 för den besikitgad o skattad ett år framåt:D
Senast redigerat av dawwe (9 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 532 Inlägg
9 november 2014
#5
Jag kan ta min företta El Camino -72 som ett exempel på mig själv.

Köpte den för 110000kr.
Fälgar/däck 12500kr
Bromsar 26400kr
Bakdiff 11600kr
Vinyltak 8900kr
Diverse kringutrustning till motorn 14000kr

Fick jag tillbaks pengarna ..... nej hade jag kul med Caminon svar ja..... ångrar jag att jag sålde.... NEJ för tanken idag på att behöva tanka den där 454 c.u.i motorn istortsett varje dag våra soliga sommar månader haha.

Har jag lärt mig något hmm nej just nu står det en Ford Bronco -81a i garaget och blir iordning gjord för nästa säsong .
Och ja den har en bränsletörstig V8 oxå kommer jag nånsin få tillbaks pengarna vad den kostar mig .... NEJ

Gillar man bilar så bryr man sig inte om värderingar hit o dit utan njuter av sin bil istället.



Sök