Det jag har tänkt är (i ordning fån luftfiltret och inåt) är: Förgarare - Turbo - intercooler - insug.
Förgasare: Enkel (ev dubbla framöver) förgasare av typen SU
Turbo: Turbo av lite mindre modell (ska bara bli lite bonnatrimm och ingen dragracer)
Intercooler: IC av modell lagom
![wink](img/smilies/wink.png)
Insug: Ett B230F insug med tillhörande gasspjäll.
Har hört folk klaga som fan över sugturbos pga att man: får seg gasrespons, dålig bränsleekonomi, ryker som fan och att man i princip är tvungen att byta turbos oftare än man byter kalsonger.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
MEN..! Av min samlade expertis så har jag kommit fram till att: om man nu vill bygga sugturbo så kan man nog göra det på ett sätt så det ska funka och harmonera som en dröm!
Om man som jag nu har tänkt använda en SU förgasare som har en vacuum-styrd throttel som höjs och sänks i förgasaren beroende på hur mycket motorn vill ha, så BORDE man slippa problem med turbon att den skär stup i ett.
För det jag hört folk säga/skriva är att om man stänger gasspjället på förgasaren med turbon uppe i varv (då man inte kan använda dumpventil och släppa ut trycket på en VANLIG sugturbo) så kommer turbon börja "pumpa vacuum" i förgasaren och därmed suga olja från sin egen axel och trycka in det i motorn (därav röken
![wink](img/smilies/wink.png)
).
Men då om man har en SU som står med gasspjället på full gas hela tiden (så justerar man gasen med spjället uppe i insuget från B230F istället) så borde i teorin throtteln fortfarande hålla sig uppe och successivt sjunka i ju med att turbon kommer ner i varv. Då borde man slippa problemet med vacuumet och bränsleekonomin.
![wink](img/smilies/wink.png)
Alla som har nå invändningar mot detta, skriv gärna!
Man kan aldrig veta för mycket, men man kan alltid veta för lite!
![wink](img/smilies/wink.png)