2896
Sök

Varför smäller det i framvagnen när bilen är kall och man svänger!

1 866 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#21
nepp det sitter en på varje fälg :-)


498 Inlägg
1 december 2014
#22
Har du kollat spindlarna och länkarmarna? Kollat klapp och spel i bussningar?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

1 866 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#23
Såja... efter en vinter med vinterhjulen på och inga smällar så har jag åter monterat sommarhjulen o vad sker inte då.... Jo smällarna sätter igång igen.... E så trött på detta :-(
Har bilen hos en polare nu så hoppas han hittar felet....
Det märkliga är att det smäller betydligt mer/kraftigare när det är kallt ute o bilen stått ett tag. När det e varmt ute så hör man knappt något...O varför smäller det bara med 20" hjulen o inte med 16" hjulen?
Senast redigerat av RichiB (16 mars 2015)


1 866 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
#24
Undrar även om det är normalt att fjäder och fjäderskål skall röra sig när man svänger med ratten? Dvs röra sig i otakt?


1 866 Inlägg
28 mars 2015
Trådstartare
#25
Här kommer en liten uppdatering och förnyelse av felbeskrivning o hur läget är nu......


Kan någon ge mig klarhet i vad felet kan vara?
För ca 1,5 år sedan köpa jag nya 20" fälgar o däck till min peugeot 508 kombi automatare 2011a.
Allt var frid o fröjd :-)
Efter ca 4-5mån började det smälla från framvagnen när bilen var kall och jag rullade iväg, dock knappt märkbart...
Med tiden har ljudet blivit högre o högre och det kommer bara när bilen är kall och det sker bara en gång/dag.
Nu smäller det så högt att det börjar bli obehagligt, känns nästan som att hjulen ska ramla av :-(
Ett typiskt scenario är att jag går ut till bilen på morgonen och startar den, lägger i backen och rullar ca 5m bakåt och svänger ca 80% rattutslag så säger det PANG!, lägger sedan i läge A på lådan och vrider ratten 80% rattutslag på andra hållet, när jag har kört ca 10m framåt o svängt samtidigt så smäller det till rejält igen....
Det verkar som att ju mindre rattutslag jag gör, ju mindre låter det....
Detta Ljudet sker bara en gång, dvs vid start av kall bil. För att ljudet sedan skall komma fram igen behöver bilen stå i några timmar o bli kall... gärna över natten.

Och sedan kan även tilläggas att när jag monterar på vinterhjulen som är 16" så låter det absolut ingenting....
Jag har kollat så att inget är löst i framvagnen, allt sitter som det ska....
Drivknut o hjullager ska ju låta betydligt oftare om de är kassa. Fjädern är hel och sitter rätt i skålen. Fjäderbenslagret är det heller inget fel på.

Hjälp!! Vad är felet? Måste verkligen ha reda på det snart eftersom det är dags för nya däck till fälgarna. Får jag inte rätt på ljudet så lägger jag inte heller pengar på nya däck till dessa fälgarna.

Har varit hos 3 verkstäder men ingen kan hitta felet.... även peugeot har kollat på bilen....

* Ljudet kommer endast med 20"arna.
* Ljudet kommer aldrig med 16" vinterhjul.
* Desto kallare väder desto högre smäll.
* Vid varmt väder låter det knappt något.
* Smällen kommer bara en gång per färd.
* Alla hjulbultar är åtdragna.
* Inga skärmar mm tar emot.
* Inga andra missljud när man kör!


Cupra_
29 mars 2015
#26
Det enda jag kan tänka mig är något av följande:

1: Fjädern rör sig i skålen. Du behöver ratta mer med stora hjul.

2: Något fastnar/Tar i fälgarna och släpper sedan.

Alternativt någon bussning någonstans (fjäderbenslager eller liknande)

6 632 Inlägg
29 mars 2015
#27
Provat att bara montera 20" på ena sidan? Om det går att ringa in felet ifall det kommer från höger eller vänster..

De/Dem

1 866 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#28
Deception skrev:
Det enda jag kan tänka mig är något av följande:

1: Fjädern rör sig i skålen. Du behöver ratta mer med stora hjul.

2: Något fastnar/Tar i fälgarna och släpper sedan.

Alternativt någon bussning någonstans (fjäderbenslager eller liknande)

Enligt senaste mekanikern så rör sig fjädern som den ska.
Det är inget som fastnar i fälgarna....
Fjäderbenslager är det inte, hade för mig jag skrev det ovan :-)


1 866 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#29
Malheus skrev:
Provat att bara montera 20" på ena sidan? Om det går att ringa in felet ifall det kommer från höger eller vänster..

De två senaste mekanikerna påstår det kommer från höger fram .


6 123 Inlägg
29 mars 2015
#30
Hej!
Eftersom det bara låter när du har 20" fälgarna på så beror det ju på dem! Något tar i fälgarna eller också belastas lager eller drivknutar för hårt med de fälgarna monterade. Har du samma ET på 20tummarna som till 16"?
Gör så här!
Höj upp bilen så du får framhjulen i luften! Starta motorn och frid på ratten. Hörs det fortfarande?


1 866 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#31
jaka54 skrev:
Hej!
Eftersom det bara låter när du har 20" fälgarna på så beror det ju på dem! Något tar i fälgarna eller också belastas lager eller drivknutar för hårt med de fälgarna monterade. Har du samma ET på 20tummarna som till 16"?
Gör så här!
Höj upp bilen så du får framhjulen i luften! Starta motorn och frid på ratten. Hörs det fortfarande?

Att det beror på fälgarna förstår jag också :-)
Men vill ju veta exakt vad som låter, inte bara att fälgarna är boven till ljudet ;-)
Det är inget som tar i fälgarna....
De verkstäder som har kollat på bilen har såklart hissat upp bilen o vridit o vänt på hjulen utan att hitta felet...
Kan vara så att något belastas för hårt o därför låter det så.... men i med att det inte lät något alls den första tiden jag hade dessa hjulen på så borde något varit på väg att ge sig och sedan efter att fälgarna suttit på ett tag så har då något lager givit med sig mer o mer....
Men exakt vilket??


1 866 Inlägg
2 april 2015
Trådstartare
#32
Då provar vi med 4e verkstaden på tisdag/onsdag :-)
Peugeot Helsingborg hittade ej felet o inte heller 2 andra verkstäder....
Nu provar jag med Peugeot Ängelholm på tisdag/onsdag.

Provade idag att rulla bak bilen kall ned från uppfarten i läge N på lådan men lik förbaskat smäller det när bilen rullar o svänger samtidigt...


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 april 2015
#33
Tja....20" med låg profil (25-30 gissar jag?) gör så att fjädringen får jobba mer, med "abruptare ingrepp". 16" med "traktorprofil" (50-55 gissar jag?) agerar i sig som "stötdämpande", o det lilla kan vara skillnaden mellan att det smäller (från fjädrarna, de "hamnar i spänn" när du vrider på ratten o släpper sedan med en smäll?) eller inte smäller...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Cupra_
3 april 2015
#34
dawwe skrev:
Tja....20" med låg profil (25-30 gissar jag?) gör så att fjädringen får jobba mer, med "abruptare ingrepp". 16" med "traktorprofil" (50-55 gissar jag?) agerar i sig som "stötdämpande", o det lilla kan vara skillnaden mellan att det smäller (från fjädrarna, de "hamnar i spänn" när du vrider på ratten o släpper sedan med en smäll?) eller inte smäller...

Exakt det jag försökte få fram tidigare i tråden men du var lite tydligare smile
Fjädrarna har ju ett stopp som de kan "hoppa" på vid hård belastning.

1 866 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
#35
dawwe skrev:
Tja....20" med låg profil (25-30 gissar jag?) gör så att fjädringen får jobba mer, med "abruptare ingrepp". 16" med "traktorprofil" (50-55 gissar jag?) agerar i sig som "stötdämpande", o det lilla kan vara skillnaden mellan att det smäller (från fjädrarna, de "hamnar i spänn" när du vrider på ratten o släpper sedan med en smäll?) eller inte smäller...

aha... men är detta något farligt? vad kan ske i värsta fall? o varför lät det inte den första tiden jag körde med fälgarna? :-)



Sök