3124
Sök

Volvo 855 problem med laddtryck..

49 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#1
hejsan har montera autotech steg 2 chip , aem dryflow filter och atm magnetventil. har snacka med autotech att den ska ladda 1 bar. men den går inte över 0.7-0.8 bar på 3:ans växel, 1-2 växel går den inte över 0.5 bar.

sen jag satt sportfilter i den så låter den som denna https://www.youtube.com/watch?v=5Qs71IEfVcs. måste man byta turbo ? , måste ju ner med vinkelväxel å de om jag ska ha lös dumpventilen.  då är det väll lika att byta turbo ?.

lyckas inte komma över 0.7-0.8 bar på 3:ans växel får du går den på varvstopp.

förra ägaren har kört med öppen dumpventil, han var rädd att paja lmm så han tog bort den, men vet inte vad dom har gjort för att få dumpen på turbon att sluta fungera, alla slangar är bytta.
Senast redigerat av allaw (2 december 2014)


344 Inlägg
2 december 2014
#2
Om inte jag missminner mig så måste man sätta ett dumplock på turbon om man skall köra med öppen dump, 3 bult in i turbon, 3kantig tjofräs. Men jag kan ha fel!!

49 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#3
det sitter en dump på turbon , dom verkar ju ha kört med 2 dumpar eller vad dom där tomtarna har gjort.


344 Inlägg
2 december 2014
#4
Aha, det lät ju "trevligt". Detta är utanför min "kunskap" så jag får tyvärr backa :-/

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 december 2014
#5
Säker på att du inte har en vakumläcka nånstans?
Tänkte om dom tex har glömt plugga någon slang till den fd dumpen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

49 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#6
har bytt slangen från fd dumpen


Forummoderator
26 349 Inlägg
3 december 2014
#7
Sprayat över alla slangar för att se om något händer?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
#8
nu har jag bytt soppa filter , blev en ny bil , 0.7-0.8 bar ladd.
bara fortsätta leta varför den inte dumpar.


49 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#9
nu verkar jag ha hittat felet , kan blåsa i vakuumslangen som går till dumpen , membranet är trasigt,

funderar om jag ska testa ta lös downpipe och skruva lös den från grenrör och testa vinkla turbon lite så jag får lös dumpventilen och montera en forge dumpventil,
går det att bara göra så och få lös dumpventilen?, är så satans trångt i dessa bilar man blir rädd när man ska till den där turbo.

eller ska jag lämna in på firma så får dom montera en forge åt mig ?,


4 822 Inlägg
10 december 2014
#10
det går utmärkt att skruva bort orginal dumpen och montera ett dumplock (vilket du måste göra om du ska köra med annan dump än orginal) utan att lossa på turbon.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

49 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#11
ska montera en forge dumpventil på turbon istället för att köpa en ny original ventil.

har försökt få lös den men är så satans trångt kommer inte in med något verktyg.


4 822 Inlägg
10 december 2014
#12
vanlig blocknyckel funkar utmärkt, bara att plocka bort lite grejer runt omkring först.
har själv gjort det på en av dom X70 bilarna jag haft.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

49 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#13
får ta och ge det ett försök imon.


49 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#14
nu är dumpen bytt, men blev då inge roligt bilen ryker vitt och luktar smällare , laddtrycket är åt helvete den vill knappt ladda 0.5 går den till sen hör man bara sug ljud . den dubbel dumpar både i filter och dumpen hör man ,

fattar inte vad det är jag har glömt koppla in , den funka ju prima föra jag tog lös allt bara att den inte ville dumpa
....

tips ! tack



Sök