3372
Sök

Batteri-generator-laddnings-problem utan röd tråd

603 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Volvo 940 GL -92 som för ca 5 månader sedan hade ett, i mitt huvud, mystiskt problem. Under färd så upptäckte jag att instrumentbelysningen sänktes, stereon började blinka och stängas av. Och bara sekundrar därefter reagerade inte bilen på gaspedalen och därefter stannade motorn.
Detta var på ett dåvarande jobb-projekt och jag hade inte tillgång till verktyg, multimeter och såna saker som jag hade velat ha för att göra en enklare undersökning.
Jag fick däremot tag på en batteriladdare, laddade batteriet över natten och därefter fungerade bilen felfritt i ca 5 månader.

Nu, för några veckor sedan skedde exakt samma sak igen. Då jag satte en multimeter på batteriet efter motorstoppet visade den ca 4 volt.
Trots det gav jag batteriet en chans och satte på en laddare. Efter det startade bilen perfekt.
-Men jag känner mig inte jättetrygg att lita på att det fungerar i 5 månader till.
Så jag installerade en voltmätare i kupén för att hålla koll på detta.

De senaste veckorna har jag fört lite statistik.
Det allvarligaste som jag upptäcker då och då är att voltmätaren i bilen sjunker till ca 11,5 volt. Men hoppar upp igen, ibland efter några sekunder, ibland efter några minuter.
Jag har velat parkera med motorn igång och mätt på generatorn och batteripoler när voltmätaren sjunkt på detta vis, men har aldrig "hunnit det", för när jag kommer ut och öppnar huven och sätter på multimetern så laddar generatorn som vanligt, när jag då tittar in på voltmätaren i kupén så har den också hoppat upp igen.

Nedan följer lite siffror från min dokumentation som kanske den kunniga kan hitta något oroväckande i:

-Voltmätaren i kupén är kopplad på en kabel bakom stereon som ej är strömförande då bilen är avstängd men strömförande så fort nyckeln vrids på första läget.

Multimeter på batteripolerna med helt avstängd bil: 12,8 volt

Multimeter på batteripolerna med nyckeln i första läget ("Radioläget"): 12,5 volt
Voltmätaren i kupén med nyckeln i första läget ("Radioläget"): 12,5 volt

Multimeter på batteripolerna med nyckeln i andra läget ("Tändning"): 11,9 volt
Voltmätaren i kupén med nyckeln i andra läget ("Tändning"): 11,9 volt

Multimeter på batteripolerna med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,2 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,0 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,9 volt

Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,35 volt

Mvh Sebastian

In hoc signo vinces

604 Inlägg
10 december 2014
#2
Ser inget radikalt i dina siffror fast spänningen är en aning låg kanske. Gissar att din generator börjar bli lite trött.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

21 761 Inlägg
10 december 2014
#3
zetec skrev:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,35 volt

Här har du nog antagligen råkat blanda ihop första och sista mätvärdet eftersom att spänningen på batteriet visar mer än på generatorn, men det är bara en petitess.

Jag reagerar dock litegrann på spänningsskillnaden mellan generator och batteri, dels att skillnaden i mitt tycke är i största laget (dvs för mycket förlust) och dels att skillnaden var större när belastningen var mindre. Om motorn gick på tomgång vid mätningarna så kan själva motorvarvtalet vara en orsak pga att ett lågt varvtal ibland gör att laddspänningen inte orkar hållas stabil, den varierar fastän belastningen är samma.

Gör gärna om mätningarna där motorn är igång, men låt motorn ha 1500 varv konstant. Då bör värdena se aningen annorlunda ut skulle jag tro.

När voltmätaren inuti bilen visar så där pass låg spänning, lyser batterilampan då också?

Jag tycker att batterilampan borde lysa/blinka till i det läget, gör den inte det så kan spänningsproblemet i så fall bero på glapp mellan generatorn och batteriet. I ett sånt läge ger kanske generatorn rätt spänning och batterilampan ska alltså inte lysa, men eftersom att spänningen inte kommer fram till batteriet så visar din voltmätare inuti bilen att spänningen är låg. smile

603 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
zetec skrev:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,35 volt

Här har du nog antagligen råkat blanda ihop första och sista mätvärdet eftersom att spänningen på batteriet visar mer än på generatorn, men det är bara en petitess.

Jag reagerar dock litegrann på spänningsskillnaden mellan generator och batteri, dels att skillnaden i mitt tycke är i största laget (dvs för mycket förlust) och dels att skillnaden var större när belastningen var mindre. Om motorn gick på tomgång vid mätningarna så kan själva motorvarvtalet vara en orsak pga att ett lågt varvtal ibland gör att laddspänningen inte orkar hållas stabil, den varierar fastän belastningen är samma.

Gör gärna om mätningarna där motorn är igång, men låt motorn ha 1500 varv konstant. Då bör värdena se aningen annorlunda ut skulle jag tro.

När voltmätaren inuti bilen visar så där pass låg spänning, lyser batterilampan då också?

Jag tycker att batterilampan borde lysa/blinka till i det läget, gör den inte det så kan spänningsproblemet i så fall bero på glapp mellan generatorn och batteriet. I ett sånt läge ger kanske generatorn rätt spänning och batterilampan ska alltså inte lysa, men eftersom att spänningen inte kommer fram till batteriet så visar din voltmätare inuti bilen att spänningen är låg. smile

Hej!
Tack för en lättförståelig redogörelse för elektroniken så att även jag förstår.
Du har rätt i att siffrorna inte stämmer. Men det var inte förväxlat, det var jag som tryckt på fel tangent.
Rätt värden är:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,75 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 13,35 volt


Nu har jag även gjort nya mätningar med varvtal 1500:
Multimeter på batteripolerna med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,34 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 13,2 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och normalt påslagen belysning, fläkt mm: 14,2 volt

Multimeter på batteripolerna med startad motor och max fläkt, helljus mm: 13,2 volt
Voltmätaren i kupén med startad motor och max fläkt, helljus mm: 12,8 volt
Multimeter på generatorn med startad motor och max fläkt, helljus mm: 14,0 volt

-Säger dessa siffror någonting nämnvärt?

-Gällande batterilampan så gav du mig verkligen ett "Aha" - Den har nämligen inte tänts. Men den finns för den tänds i nån sekund innan den släcks igen tillsammans med alla instrumentlampor när man vrider på nyckeln.
Att se över kablarna mellan generator och batteri har jag ju hört talas om i diverse bilstereodiskussioner.
Ä det så enkelt att minuskabeln från generatorn är jord och jordas i bilens chassi och pluskabeln går från generatorns plus till batteriets plus eller är det något mer däremellan som gör att jag måste följa pluskabeln och hitta dess originaldragning till slutdestination batteri?

Tack än en gång!
Sebastian

In hoc signo vinces

4 468 Inlägg
11 december 2014
#5
när du vrider på tändningen så tänds laddlampan,men ska inte slockna av sig självt,slocknar när du startat motorn,
inte förr,funkar den så?

603 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#6
zzr94092 skrev:
när du vrider på tändningen så tänds laddlampan,men ska inte slockna av sig självt,slocknar när du startat motorn,
inte förr,funkar den så?

Ja, exakt så fungerar den. Förlåt om jag formulerade mig fel.

In hoc signo vinces

4 468 Inlägg
11 december 2014
#7
ok,verkar ju som generatorn laddar iom att du får 14 volt..prova o mät med ett annat batt,o se vad du får vid battpolerna,tycker att du har dåligt med volt där,kan bero på kablar/jordkalar/battkabelskor o även om batt,inte är bra,du har ju kört batt i botten några ggr,

21 761 Inlägg
11 december 2014
#8
Skillnaden mellan generator och batteri vid hög belastning ligger alltså på 0,8-0,9 V och det är inte bra, helt klart finns problem i kablaget på något sätt.

Ta loss samtliga kablar från generatorn och batteriet (i båda ändar), rengör alla kontaktytor innan kabelskorna sätts tillbaka. Kolla också hur det ser ut på batteriets pluskabelsko så att det inte är en massa ärg/oxid inuti själva polskon (om det är originalpolsko). Kabeln på generatorns D+ kommer från batterilampan i instrumenthuset, den kabeln behöver du bara ta loss vid generatorn.

Voltmätarens värde blev "sämre" när strömbelastningen ökade och med tanke på att den får spänningen via kablage från tändlåset så kan nog orsaken vara litegrann dålig kontakt i den tunna pluskabeln från batteripluskabelskon till plusplint/reläbox. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 december 2014)

603 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Skillnaden mellan generator och batteri vid hög belastning ligger alltså på 0,8-0,9 V och det är inte bra, helt klart finns problem i kablaget på något sätt.

Ta loss samtliga kablar från generatorn och batteriet (i båda ändar), rengör alla kontaktytor innan kabelskorna sätts tillbaka. Kolla också hur det ser ut på batteriets pluskabelsko så att det inte är en massa ärg/oxid inuti själva polskon (om det är originalpolsko). Kabeln på generatorns D+ kommer från batterilampan i instrumenthuset, den kabeln behöver du bara ta loss vid generatorn.

Voltmätarens värde blev "sämre" när strömbelastningen ökade och med tanke på att den får spänningen via kablage från tändlåset så kan nog orsaken vara litegrann dålig kontakt i den tunna pluskabeln från batteripluskabelskon till plusplint/reläbox. smile

Nu har jag börjat projektet att lokalisera kablarna i fråga.
Min fråga är om jag behöver följa kabeln hela sin exakta väg från generator till batteri så att jag i praktiken kan byta ut den?
-För den kabeln går ju in i en kabelhärva ihop med andra kablar som är ihoplindade osv.
Det enklaste hade ju varit att koppla loss originalkabeln från generatorn, och dra en ny egen kabel till batteriets plus. Om det nu fungerar så?
Men då sitter ju originalkabeln från generatorn kvar i batteri-änden eftersom jag väl inte vet exakt vilken kabel det är där, är det ett problem? (om andra änden självklart isoleras så ingen risk för kontakt finns där)
Men självklart, Säger Ni att jag ska följa kabeln hela vägen för att det ex är något utmed vägen där som ska tas hänsyn till eller annan anledning så är det bara att börja riva smile
-Ville bara fråga innan smile

Ha det bäst och Tack än en gång för hjälp och vägledning i detta

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
13 december 2014
#10
Som jag ser det så är kablarnas ytterändar (dvs kabelsko och klämningen av kabelskon) det vanligaste problemet, det är helt enkelt dålig kontakt av en eller flera anledningar. Därför är det kanske inte absolut nödvändigt att plocka bort kablarna för att inspektera dem, det räcker troligen långt med att slipa plåtrent i alla kontaktytor (både kabelsko och ytan där kabelskon ska sitta fastskruvad).

Gamla kablar kan ju även ha söndertorkade höljen och då finns risk för kortslutning, men ur spänningsfallssynpunkt (som i ditt fall) är det viktigast med ytterändarna enligt mig. Är det däremot en massa ärg och kanske trasiga trådar i kabelskorna så ska man helst byta ut hela kabeln inklusive kabelsko. smile

4 468 Inlägg
14 december 2014
#11
testa med en startkabel mellan batt o generator o se vad som händer..du kan även göra en test mellan batt- och gods på motorn,men inte samtidigt,då vet du ju inte vilket som felade.

603 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#12
Uppdatering i ämnet smile :
Batteripolskon till batteriets pluspol är utbytt mot en ny.
Batteripolskon till batteriets minuspol är ej ännu bytt. (Med anledningen att jag inte tänkte på att plus- och minuspolen är olika stora så jag köpte två batteripolskor för pluspol)
Batteriets jordkabel delas till två kablar, den ena jordas i en punkt i chassiet, där har jag slipat rent kontaktytorna.
Generatorn har fått en ny jordkabel med nya kabelskor. Och alla ytor på generatorn är slipade.
Generatorns pluskabel har också fått en ny kabelsko i änden som sitter i generatorn.

Jag får ganska lika dana värden på testerna.
MEN!
Efter ca 30 minuters landsvägskörning sjönk voltmätaren i bilen till ca 12.
Jag hann denna gången mäta i motorrummet utan att det började ladda som det ska igen.
Och det intressanta är att jag har nu exakt samma värde på generatorn som på batteriet (11,82)
Det tyder alltså på att generatorn inte fungerar som den ska?
Men kan generatorn lägga av att ladda och sedan "hoppa igång" igen?
Jag plågade systemet lite och slog på helljus, stereo, max fläkt mm. mm. och tryckte då ner voltmätaren i kupén till ca 11.
Jag ville inte plåga mer eftersom jag vet att batteriet inte mår väl av djupurladdningar.
MEN! - Borde inte batterilampan tänts i detta läge? - Jag hade nämligen stenkoll på detta nu och den tändes inte.

In hoc signo vinces

4 468 Inlägg
16 december 2014
#13
inte säkert att laddlampan lyser även om gen, ej laddar..verkar som du har problemet med gen, har du utanpåligganderelä? eller är det inbyggt i gen? utanpåliggande är enkelt att byta,men jag har haft en -92 och där var relät inbyggt

21 761 Inlägg
16 december 2014
#14
Om kolen i laddregulatorn krånglar så är det inte säkert att batterilampan tänds när generatorn slutar ladda, regulatorbyte är nog det jag rekommenderar i så fall (som zzr94092 är inne på). smile

309 Inlägg
16 december 2014
#15
Kan vara glapp i instrumenthuset också! De va de på min 940.

4 468 Inlägg
17 december 2014
#16
jo,det kan det ju åxxå vara,bilen är ju 22 år gammal,hur många bilmärken lever/håller så länge?

603 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#17
zzr94092 skrev:
inte säkert att laddlampan lyser även om gen, ej laddar..verkar som du har problemet med gen, har du utanpåligganderelä? eller är det inbyggt i gen? utanpåliggande är enkelt att byta,men jag har haft en -92 och där var relät inbyggt

Drönirettab skrev:
Om kolen i laddregulatorn krånglar så är det inte säkert att batterilampan tänds när generatorn slutar ladda, regulatorbyte är nog det jag rekommenderar i så fall (som zzr94092 är inne på).

Nu får jag be Er om hjälp med en liten utbildning i generatorns byggstenar och hur den fungerar.
För när Ni pratar om termer så som "utanpåligganderelä eller inbyggt", "kolen", "laddregulatorn" och "regulatorbyte" så förstår jag inte ens lite. Men vill gärna bättra på min kompetensnivå med denna kunskap. smile


PETROLHEAD skrev:
Kan vara glapp i instrumenthuset också! De va de på min 940.

Även här behöver jag ytterligare förklaring för att förstå sammankopplingen av begreppen.
När jag hör ordet "instrumenthuset" så tänker jag på instrumenthuset/mätarhuset i instrumentpanelen.
Och vad skulle isåfall vara glapp där som resulterar i något av mina symptom? Eller finns det andra "instrumenthus" i bilen? smile

In hoc signo vinces

50 Inlägg
7 januari 2015
#18
Byt batteri. Börja med dom enkla sakerna först. Gör rent alla kontaktytor från batteri till generatorn.

Hade liknande problem med min gamla 960, då var det batteriet som var dåligt.

603 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#19
Thomas.s skrev:
Byt batteri. Börja med dom enkla sakerna först. Gör rent alla kontaktytor från batteri till generatorn.

Hade liknande problem med min gamla 960, då var det batteriet som var dåligt.

"Dessvärre" redan gjort smile

In hoc signo vinces

309 Inlägg
7 januari 2015
#20
zetec skrev:
zzr94092 skrev:
inte säkert att laddlampan lyser även om gen, ej laddar..verkar som du har problemet med gen, har du utanpåligganderelä? eller är det inbyggt i gen? utanpåliggande är enkelt att byta,men jag har haft en -92 och där var relät inbyggt

Drönirettab skrev:
Om kolen i laddregulatorn krånglar så är det inte säkert att batterilampan tänds när generatorn slutar ladda, regulatorbyte är nog det jag rekommenderar i så fall (som zzr94092 är inne på).

Nu får jag be Er om hjälp med en liten utbildning i generatorns byggstenar och hur den fungerar.
För när Ni pratar om termer så som "utanpåligganderelä eller inbyggt", "kolen", "laddregulatorn" och "regulatorbyte" så förstår jag inte ens lite. Men vill gärna bättra på min kompetensnivå med denna kunskap. smile


PETROLHEAD skrev:
Kan vara glapp i instrumenthuset också! De va de på min 940.

Även här behöver jag ytterligare förklaring för att förstå sammankopplingen av begreppen.
När jag hör ordet "instrumenthuset" så tänker jag på instrumenthuset/mätarhuset i instrumentpanelen.
Och vad skulle isåfall vara glapp där som resulterar i något av mina symptom? Eller finns det andra "instrumenthus" i bilen? smile

"Instrumenthus"= hastighetsmätaren, varvräknaren, temp o tankmätare.

Kan vara så enkelt också att det är kabelbrott på den tunna kabeln som går till "instrumenthuset" från generatorn.


Sök