2379
Sök

4 Extraljus - vad för relä ska man ha?

1 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#1
Köpt fyra LED extraljus, 48W var. Nu måste jag skaffa relä...
Vissa relän står det att de är till för två lampor, men jag har fyra.
Min fråga är vad för relä jag måste ha? Ett som är till för 4 lampor, eller kan man koppla dessa fyra lampor till varann och sedan till relät med tanke på att det "bara" är 48W per lampa? 48W*4 = 192W totalt. 192W/12V = 16Ampere. Borde det inte gå på nästan vilket relä som helst...? Fast jag kanske har helt fel.

Har aldrig hållit på med bil-el innan, så jag har inte så bra koll på hur det fungerar. Men nånstans måste man väl börja.
Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Nariman (11 december 2014)


5 131 Inlägg
12 december 2014
#2
Ett "vanligt" 30A relä duger bra. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 041 Inlägg
12 december 2014
#3
Räcker med ett 30A relä.
Men inte fel med 2 relä ifall man får för sig att uppgradera extraljusen eller montera mera någon gång så behöver man inte skruva sönder halva bilen igen, utan har färdigt kablar och relä som klarar av mera extraljus och/eller mera effekt.

Bondmeckare
246 Inlägg
12 december 2014
#4
Jag skulle inte snåla. Ett 40A-relä per ljus, allt utom styrström och matarkabel draget i minst 2,5mm2, styrström behöver inte vara grövre än 0,75mm2. Matarkabeln skulle jag köra i 16mm2 som senare går ut i fördelningsblock till reläerna. Tänk på att man inte ska belasta mer än max 70-80% av det som står på. Och glöm absolut inte att säkra av varje relä med rimlig säkring, samt inte en massa onödigt långa kablar heller

Ni får tycka att jag är "overkill", men personligen tycker jag inte att elgrejer är något att snåla på...

Edit: Kan tillägga att jag kör på dubbla matarkablar i 16mm2 med varsit fördelningsblock i till min installation. Av resterande är allt utom styrströmmen/manöverströmmen dragen i 6mm2 och sedan sitter en separat isolerad säkringsdosa emellan.
Senast redigerat av Bamzefan (12 december 2014)

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

2 041 Inlägg
12 december 2014
#5
Bamzefan skrev:
Jag skulle inte snåla. Ett 40A-relä per ljus, allt utom styrström och matarkabel draget i minst 2,5mm2, styrström behöver inte vara grövre än 0,75mm2. Matarkabeln skulle jag köra i 16mm2 som senare går ut i fördelningsblock till reläerna. Tänk på att man inte ska belasta mer än max 70-80% av det som står på. Och glöm absolut inte att säkra av varje relä med rimlig säkring, samt inte en massa onödigt långa kablar heller

Ni får tycka att jag är "overkill", men personligen tycker jag inte att elgrejer är något att snåla på...

Edit: Kan tillägga att jag kör på dubbla matarkablar i 16mm2 med varsit fördelningsblock i till min installation. Av resterande är allt utom styrströmmen/manöverströmmen dragen i 6mm2 och sedan sitter en separat isolerad säkringsdosa emellan.

Vill man ha det allra sista ljuset ur halogen så kanske det är dumt att snåla.
Men ledlamporna i ledextraljus får samma effekt oavsett spänning in till extraljuset (så länge som spänningen är inom angiven arbetsspänning för extraljuset i fråga)
Däremot så är det viktigt att välja rätt säkring enligt kablarna man använder, och hålla sig under rekommenderade 0,5V spänningsfall.

Yawn...
3 151 Inlägg
12 december 2014
#6
MammDiin skrev:
Men inte fel med 2 relä ifall man får för sig att uppgradera extraljusen eller montera mera någon gång så behöver man inte skruva sönder halva bilen igen, utan har färdigt kablar och relä som klarar av mera extraljus och/eller mera effekt.

Ja, eller om ett relä lägger av så slipper man bli helt utan extraljus när man befinner sig 10 mil från närmsta by ute i djupskogen... wink
Senast redigerat av Mervolic (12 december 2014)


Sök