3291
Sök

Fråga om bmw e39

4 261 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
#1
Hejsan!!

Nu är jag ute efter min andra e39 eftersom familjen har blivit större.

Säljer iväg min e36 då .  har tidigare haft e39 528 där jag tycker att den hade helt ok effekt.

Är det en jätte skillnad mellan den och 530 tex??

Vad skulle ni som kört båda säga? är det värt att skaffa 530 eller räcker det med 528? kanske inte nån märkbar skillnad då jag uppskattar mer kraft på låga varv.

vad säger ni??

Turbo lover
555 Inlägg
21 december 2014
#2
Hade en 528 för länge sen och har nu en 530 och man kan knappt tro att det skulle va 38 hk mer som pappret säger, så du kan nog lika gärna gå på en 528. Upplever att 530:n är ganska högt växlad vilket gör att den känns rätt trött även om den i själva verket accar hyfsat. Men jag minns inte om 528:an var likadant växlad dock.


4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#3
Turbovin skrev:
Hade en 528 för länge sen och har nu en 530 och man kan knappt tro att det skulle va 38 hk mer som pappret säger, så du kan nog lika gärna gå på en 528. Upplever att 530:n är ganska högt växlad vilket gör att den känns rätt trött även om den i själva verket accar hyfsat. Men jag minns inte om 528:an var likadant växlad dock.

Om det inte är en märkbar skillnad så är det inte värt dom extra pengarna som folk begär för 530.

Lika bra skaffa 535-540 men där säger folk att kylsystemet kan spricka när som helst som skrämmer mig.

kanske ska skippa 530 och hoppa på v8 direkt?

någon mer som har synpunkter ang 530??  hur känns den i låga varv? är den lika rapp som 528 vid låga varv eller vaknar den efter en viss varvtal?

Evildan
21 december 2014
#4
Samma utväxling 528i och 530i. 528i 0-100 7.5s. 530i 0-100 7.1s.
Att folk begär mer för sin 530i än vad som begärs för en 528i är väl inte något konstigt, det är alltid en nyare faceliftad årsmodell som innebär bla andra baklampor med LED, angel Eyes, bättre elsystem, annan ratt, ny grill osv.

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Samma utväxling 528i och 530i. 528i 0-100 7.5s. 530i 0-100 7.1s.
Att folk begär mer för sin 530i än vad som begärs för en 528i är väl inte något konstigt, det är alltid en nyare faceliftad årsmodell som innebär bla andra baklampor med LED, angel Eyes, bättre elsystem, annan ratt, ny grill osv.

ja men är det märkbar effekt mellan dom? 7,5 och 7,1 är ju nästan ingenting tycker jag. är det så lite effekt skillnad mellan dom? 193 hk mot 231?? borde inte 530 köra ifrån ganska lätt från 528? med tanke på effekt skillnad?

Evildan
21 december 2014
#6
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Samma utväxling 528i och 530i. 528i 0-100 7.5s. 530i 0-100 7.1s.
Att folk begär mer för sin 530i än vad som begärs för en 528i är väl inte något konstigt, det är alltid en nyare faceliftad årsmodell som innebär bla andra baklampor med LED, angel Eyes, bättre elsystem, annan ratt, ny grill osv.

ja men är det märkbar effekt mellan dom? 7,5 och 7,1 är ju nästan ingenting tycker jag. är det så lite effekt skillnad mellan dom? 193 hk mot 231?? borde inte 530 köra ifrån ganska lätt från 528? med tanke på effekt skillnad?

Den märkbara skillnaden är 0.4s, vilket i praktiken innebär att om den som kör 530i växlar något långsammare än den som kör 528i vinner 528i 0-100km/h.

Skillnaden i effekt är 38hk.

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#7
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Samma utväxling 528i och 530i. 528i 0-100 7.5s. 530i 0-100 7.1s.
Att folk begär mer för sin 530i än vad som begärs för en 528i är väl inte något konstigt, det är alltid en nyare faceliftad årsmodell som innebär bla andra baklampor med LED, angel Eyes, bättre elsystem, annan ratt, ny grill osv.

ja men är det märkbar effekt mellan dom? 7,5 och 7,1 är ju nästan ingenting tycker jag. är det så lite effekt skillnad mellan dom? 193 hk mot 231?? borde inte 530 köra ifrån ganska lätt från 528? med tanke på effekt skillnad?

Den märkbara skillnaden är 0.4s, vilket i praktiken innebär att om den som kör 530i växlar något långsammare än den som kör 528i vinner 528i 0-100km/h.

Skillnaden i effekt är 38hk.

skulle du säga att det är värt att skippa 528 och skaffa 530?

har 530 samma karaktär dvs bra bottendrag som 528? eller har den helt annan karaktär som vaknar upp senare?

känns som 38 hk borde få ner tiden till minst 6.9 eller 6.8 inte bara 7.1

Evildan
21 december 2014
#8
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

ja men är det märkbar effekt mellan dom? 7,5 och 7,1 är ju nästan ingenting tycker jag. är det så lite effekt skillnad mellan dom? 193 hk mot 231?? borde inte 530 köra ifrån ganska lätt från 528? med tanke på effekt skillnad?

Den märkbara skillnaden är 0.4s, vilket i praktiken innebär att om den som kör 530i växlar något långsammare än den som kör 528i vinner 528i 0-100km/h.

Skillnaden i effekt är 38hk.

skulle du säga att det är värt att skippa 528 och skaffa 530?

har 530 samma karaktär dvs bra bottendrag som 528? eller har den helt annan karaktär som vaknar upp senare?

känns som 38 hk borde få ner tiden till minst 6.9 eller 6.8 inte bara 7.1

Jag tror knappast att du skulle märka någon skillnad på dom 186cc som skiljer om du inte visste vilken motor bilen var bestyckad med.

Den lilla skillnaden i bottendrag är för dig omärkbar, om du inte känner skillnad på 0.4s 0-100km/h utan klocka eller annan mätutrustning.

Det skiljer även en del vikt på bilarna i grundutförande, ca 55kg mer väger en facelift.

Borde och bör, nu är det som det är och det skiljer inte mer.

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Den märkbara skillnaden är 0.4s, vilket i praktiken innebär att om den som kör 530i växlar något långsammare än den som kör 528i vinner 528i 0-100km/h.

Skillnaden i effekt är 38hk.

skulle du säga att det är värt att skippa 528 och skaffa 530?

har 530 samma karaktär dvs bra bottendrag som 528? eller har den helt annan karaktär som vaknar upp senare?

känns som 38 hk borde få ner tiden till minst 6.9 eller 6.8 inte bara 7.1

Jag tror knappast att du skulle märka någon skillnad på dom 186cc som skiljer om du inte visste vilken motor bilen var bestyckad med.

Den lilla skillnaden i bottendrag är för dig omärkbar, om du inte känner skillnad på 0.4s 0-100km/h utan klocka eller annan mätutrustning.

Det skiljer även en del vikt på bilarna i grundutförande, ca 55kg mer väger en facelift.

Borde och bör, nu är det som det är och det skiljer inte mer.

tacksam för ett fint svar. Då tror jag hellre väntar på en fin 528 då för jag vet hur den känns och hur pigg den är.
Kanske ska kolla närmare annars på 535 eller 540 men som sagt det skrämmer mig med deras kyl system och annat små pill. Kanske drar för mke bensin också;)

Evildan
21 december 2014
#10
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

skulle du säga att det är värt att skippa 528 och skaffa 530?

har 530 samma karaktär dvs bra bottendrag som 528? eller har den helt annan karaktär som vaknar upp senare?

känns som 38 hk borde få ner tiden till minst 6.9 eller 6.8 inte bara 7.1

Jag tror knappast att du skulle märka någon skillnad på dom 186cc som skiljer om du inte visste vilken motor bilen var bestyckad med.

Den lilla skillnaden i bottendrag är för dig omärkbar, om du inte känner skillnad på 0.4s 0-100km/h utan klocka eller annan mätutrustning.

Det skiljer även en del vikt på bilarna i grundutförande, ca 55kg mer väger en facelift.

Borde och bör, nu är det som det är och det skiljer inte mer.

tacksam för ett fint svar. Då tror jag hellre väntar på en fin 528 då för jag vet hur den känns och hur pigg den är.
Kanske ska kolla närmare annars på 535 eller 540 men som sagt det skrämmer mig med deras kyl system och annat små pill. Kanske drar för mke bensin också;)

Jag upplever att BMWs V8or 3.5l/4.0l är effektsvaga på låga varv jämfört med Tysklands no1. MB, dom är inte alls lika spröda i botten, dock har BMWs V8or vassare karaktär på höga varv.

Om du prompt inte måste åka e39 så kika annars på en W210 430 279hk 400Nm @3000rpm 0-100km/h 6.6s finns dock enbart med den vuxna mannens växellåda. wink
Går att svänga minst lika bra med en sådan i det uppstyvade och lägre avantgardeutförande som en e39 även om känslan i bilen är mer "mogen" eller gubbig om så önskas. wink

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#11
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Jag tror knappast att du skulle märka någon skillnad på dom 186cc som skiljer om du inte visste vilken motor bilen var bestyckad med.

Den lilla skillnaden i bottendrag är för dig omärkbar, om du inte känner skillnad på 0.4s 0-100km/h utan klocka eller annan mätutrustning.

Det skiljer även en del vikt på bilarna i grundutförande, ca 55kg mer väger en facelift.

Borde och bör, nu är det som det är och det skiljer inte mer.

tacksam för ett fint svar. Då tror jag hellre väntar på en fin 528 då för jag vet hur den känns och hur pigg den är.
Kanske ska kolla närmare annars på 535 eller 540 men som sagt det skrämmer mig med deras kyl system och annat små pill. Kanske drar för mke bensin också;)

Jag upplever att BMWs V8or 3.5l/4.0l är effektsvaga på låga varv jämfört med Tysklands no1. MB, dom är inte alls lika spröda i botten, dock har BMWs V8or vassare karaktär på höga varv.

Om du prompt inte måste åka e39 så kika annars på en W210 430 279hk 400Nm @3000rpm 0-100km/h 6.6s finns dock enbart med den vuxna mannens växellåda. wink
Går att svänga minst lika bra med en sådan i det uppstyvade och lägre avantgardeutförande som en e39 även om känslan i bilen är mer "mogen" eller gubbig om så önskas. wink

hehe båda är fina bilar men jag och frugan har fastnat rejält på bmw. har haft både e36 och e39. e36 känns nu ganska liten när man fått en unge. så en större pizza racer behövs tyvärr_;) men ska kolla närmare på w210 också. annars tror jag de blir en 528 eller 540.

Evildan
21 december 2014
#12
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

tacksam för ett fint svar. Då tror jag hellre väntar på en fin 528 då för jag vet hur den känns och hur pigg den är.
Kanske ska kolla närmare annars på 535 eller 540 men som sagt det skrämmer mig med deras kyl system och annat små pill. Kanske drar för mke bensin också;)

Jag upplever att BMWs V8or 3.5l/4.0l är effektsvaga på låga varv jämfört med Tysklands no1. MB, dom är inte alls lika spröda i botten, dock har BMWs V8or vassare karaktär på höga varv.

Om du prompt inte måste åka e39 så kika annars på en W210 430 279hk 400Nm @3000rpm 0-100km/h 6.6s finns dock enbart med den vuxna mannens växellåda. wink
Går att svänga minst lika bra med en sådan i det uppstyvade och lägre avantgardeutförande som en e39 även om känslan i bilen är mer "mogen" eller gubbig om så önskas. wink

hehe båda är fina bilar men jag och frugan har fastnat rejält på bmw. har haft både e36 och e39. e36 känns nu ganska liten när man fått en unge. så en större pizza racer behövs tyvärr_;) men ska kolla närmare på w210 också. annars tror jag de blir en 528 eller 540.

Aha, kotte också. Grattis.
E39 touring är inte små men S210 är betydligt rymligare, där får du in både vagnen och vinterdäcken samtidigt. wink

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#13
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Jag upplever att BMWs V8or 3.5l/4.0l är effektsvaga på låga varv jämfört med Tysklands no1. MB, dom är inte alls lika spröda i botten, dock har BMWs V8or vassare karaktär på höga varv.

Om du prompt inte måste åka e39 så kika annars på en W210 430 279hk 400Nm @3000rpm 0-100km/h 6.6s finns dock enbart med den vuxna mannens växellåda. wink
Går att svänga minst lika bra med en sådan i det uppstyvade och lägre avantgardeutförande som en e39 även om känslan i bilen är mer "mogen" eller gubbig om så önskas. wink

hehe båda är fina bilar men jag och frugan har fastnat rejält på bmw. har haft både e36 och e39. e36 känns nu ganska liten när man fått en unge. så en större pizza racer behövs tyvärr_;) men ska kolla närmare på w210 också. annars tror jag de blir en 528 eller 540.

Aha, kotte också. Grattis.
E39 touring är inte små men S210 är betydligt rymligare, där får du in både vagnen och vinterdäcken samtidigt. wink

om ja nånsin skaffar kombi så kommer de bli garanterat v70 eller passat^^ riktiga tank;)

bmw kommer de bli sedan. just nu lutar det åt 528 faktiskt^^vad tycker du förresten 540 drar?? har bara 15 km till jobbet , alltså runt 30km fram och tbaka. klarar jag mig runt litern eller blir ja pank?;smile

Evildan
21 december 2014
#14
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

hehe båda är fina bilar men jag och frugan har fastnat rejält på bmw. har haft både e36 och e39. e36 känns nu ganska liten när man fått en unge. så en större pizza racer behövs tyvärr_;) men ska kolla närmare på w210 också. annars tror jag de blir en 528 eller 540.

Aha, kotte också. Grattis.
E39 touring är inte små men S210 är betydligt rymligare, där får du in både vagnen och vinterdäcken samtidigt. wink

om ja nånsin skaffar kombi så kommer de bli garanterat v70 eller passat^^ riktiga tank;)

bmw kommer de bli sedan. just nu lutar det åt 528 faktiskt^^vad tycker du förresten 540 drar?? har bara 15 km till jobbet , alltså runt 30km fram och tillbaka. klarar jag mig runt litern eller blir ja pank?;smile

När en 540ia var ny förbrukade den enligt körcykeln i stadskörning 17,2l/100km en 528i 14.2l/100km, är det värt skillnaden vet bara du.

Passat och tank i samma mening, nu var du humoristisk. big_smile
Inte någon dålig bil, men någon "tank" som en E-Klasse eller Chrysler 300c är den i min mening verkligen inte.

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Aha, kotte också. Grattis.
E39 touring är inte små men S210 är betydligt rymligare, där får du in både vagnen och vinterdäcken samtidigt. wink

om ja nånsin skaffar kombi så kommer de bli garanterat v70 eller passat^^ riktiga tank;)

bmw kommer de bli sedan. just nu lutar det åt 528 faktiskt^^vad tycker du förresten 540 drar?? har bara 15 km till jobbet , alltså runt 30km fram och tillbaka. klarar jag mig runt litern eller blir ja pank?;smile

När en 540ia var ny förbrukade den enligt körcykeln i stadskörning 17,2l/100km en 528i 14.2l/100km, är det värt skillnaden vet bara du.

Passat och tank i samma mening, nu var du humoristisk. big_smile
Inte någon dålig bil, men någon "tank" som en E-Klasse eller Chrysler 300c är den i min mening verkligen inte.

hehe ja gillar hur dom ser ut iaf^^

ja menade 540 manuell. vad kan dom dra landsväg? min 328 drar runt 0.9  540 drar kanske 1.1 landsväg?

Evildan
21 december 2014
#16
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

om ja nånsin skaffar kombi så kommer de bli garanterat v70 eller passat^^ riktiga tank;)

bmw kommer de bli sedan. just nu lutar det åt 528 faktiskt^^vad tycker du förresten 540 drar?? har bara 15 km till jobbet , alltså runt 30km fram och tillbaka. klarar jag mig runt litern eller blir ja pank?;smile

När en 540ia var ny förbrukade den enligt körcykeln i stadskörning 17,2l/100km en 528i 14.2l/100km, är det värt skillnaden vet bara du.

Passat och tank i samma mening, nu var du humoristisk. big_smile
Inte någon dålig bil, men någon "tank" som en E-Klasse eller Chrysler 300c är den i min mening verkligen inte.

hehe ja gillar hur dom ser ut iaf^^

ja menade 540 manuell. vad kan dom dra landsväg? min 328 drar runt 0.9  540 drar kanske 1.1 landsväg?

Vi är inte överrens angående Passats utseende. smile

De 44 medlemmarna på Spritmonitor anger att deras manuella 540i förbrukar i snitt 11.69l/100km.
Sedan är ju människans natur på så vis att hon gärna delar med sig om något är extremt bra eller dåligt men sällan när det är förväntat.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

4 261 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

När en 540ia var ny förbrukade den enligt körcykeln i stadskörning 17,2l/100km en 528i 14.2l/100km, är det värt skillnaden vet bara du.

Passat och tank i samma mening, nu var du humoristisk. big_smile
Inte någon dålig bil, men någon "tank" som en E-Klasse eller Chrysler 300c är den i min mening verkligen inte.

hehe ja gillar hur dom ser ut iaf^^

ja menade 540 manuell. vad kan dom dra landsväg? min 328 drar runt 0.9  540 drar kanske 1.1 landsväg?

Vi är inte överrens angående Passats utseende. smile

De 44 medlemmarna på Spritmonitor anger att deras manuella 540i förbrukar i snitt 11.69l/100km.
Sedan är ju människans natur på så vis att hon gärna delar med sig om något är extremt bra eller dåligt men sällan när det är förväntat.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

hehe vet inte hur långt soppan kommer räcka isf om den drar säg cirkus 1.2 . v8an kommer säkert ligga där nånstans. men motorväg kanske den ligger runt 1.1? vetefan. fast kyl systemet och andra diverse fel skrämmer mig på v8an

Turbo lover
555 Inlägg
21 december 2014
#18
Kylsystemet är inte mer skräp på V8:orna än nån annan BMW. En manuell 540 borde gå att köra på 0.9-1.0 på ren motorväg i någorlunda lagligt tempo. Snittat 1.05 på nån semesterresa med min tunga 740iA med 285:or bak, ca 130 på motorväg.

Tycker 530:ns motor är skittråkig ärligt talat, den går så linjärt och jämnt över hela registret att den aldrig får nån sån där riktig kick som BMW's tidigare sexor fick på höga varv. V8:orna är väl lite av lågvarviga traktormotorer iofs men de har så mycket mer kraft att bilen känns roligare ändå.
Senast redigerat av Turbovin (21 december 2014)


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
21 december 2014
#19
Har själv haft två manuella 540 med 4,4L-motorn, på långkörning alltså 10mil och längre är det inget problem att köra på 0.9. Den lever mycket på att den varvar lite, 1750varv/min i 100km/h på 6an. Den körning jag hade vilket var mycket stad och kortkörning låg den på 1,42 i snitt. Jag har även haft 3st 6cylindriga e39or och med dom låg snittet på 1,1 vid liknande körning.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Yawn...
3 151 Inlägg
21 december 2014
#20
Även jag har upplevt låg bränsleförbrukning med min gamla 535:a, kunde köras på 0,83 L/mil om man puttrade på riktigt försiktigt, så 0.9 L/mil för 540 låter inte alls orimligt. Jag hade en snittförbrukning på 1.1 L/mil per tank i blandad körning (dock 70% landsväg).


Sök